Pip-pip? pajad laptop...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vi fick nyss en laptop som jag tyckte var jättebra, eftersom den hade s-video ut så vi faktiskt kunde koppla den till TV:n.
Nu har den emellertid totalt gett upp.
Tjejens gamla laptop är lite lagomt halvkompatibel, så jag har testat flytta komponenter däremellan, men det verkar Kört, med stort K.
Den säger pip-pip när jag startar den, sen verkar den inte läsa hårddisken.
I tjejens dator startar disken, men inte alls särskilt bra.
Åas så startar inte tjejens disk i den här burken.

Så vad fan är felet?
HDD kan förstås vara fel, men med tanke på att inte heller tjejdisken startar i denna burk så verkar det ju vara något annat som också knasar.:va

Känns som om det uppstått någon total härdsmälta som tagit med sig massor av komponenter.
Jag har försökt utesluta det mesta, men jag går fan bet på detta.

Några tips?

... och är det inte hårddisken eller några av de andra utbytbara komponenterna så är det troligen billigare att köpa en ny än att lägga pengar på att först felsöka och sen laga.

Två pip, har för mig att det brukar vara minnena. Ta ut dem och se om du får samma pip. Har du tur räcker det med att ta ur och sätta i igen. Har du flera minnen kan du prova att bara ha i det ena (i primary slot'en)

Två pip, har för mig att det brukar vara minnena. Ta ut dem och se om du får samma pip. Har du tur räcker det med att ta ur och sätta i igen. Har du flera minnen kan du prova att bara ha i det ena (i primary slot'en)

Jag har jiddrat lite med minnena (minnet). Tyvärr passar inte tjejens dators minnen. Jag är nog lite lagd åt att tro på att det kan vara där felet sitter.
Hm. Man ska knappast gnälla över att en dator pajat när man fått den gratis, men jag är lite analt lagd och vill fanimig veta vad som är fel, för att sedan kanske acceptera det.

Sällan minnena i en laptop, vanligare med härdsmälta i moderkortet när de har varit med några år. Felet kan ha varit intermittent tidigare så det är därför den var gratis? Isf definitivt MK och det är ingen idé att laga. Kostar mer än vad en ny dator gör, om det ens finns att få.

Sällan minnena i en laptop, vanligare med härdsmälta i moderkortet när de har varit med några år. Felet kan ha varit intermittent tidigare så det är därför den var gratis? Isf definitivt MK och det är ingen idé att laga. Kostar mer än vad en ny dator gör, om det ens finns att få.

Du är grymt datorkunnig va :D

Du är grymt datorkunnig va :D
Nej, inte alls. Ungefär lika som du skriver hjälpsamma inlägg :tungan

Men om vi bortser från min spekulation om vad som kan vara fel så är det inte prisvärt på något sätt att byta moderkort i en "gammal" laptop.

Last edited:
Är det pip-pip-svartskärm kan det vara ramminne, moderkort, processor,grafikkort. Kan även vara så simpelt att en fläkt lagt av till processor eller grafikkort då startar inte vissa datorer av säkerthetsrisk att bli överhettad.

Nej, inte alls. Ungefär lika som du skriver hjälpsamma inlägg :tungan

Men om vi bortser från min spekulation om vad som kan vara fel så är det inte prisvärt på något sätt att byta moderkort i en "gammal" laptop.

Sorry, kunde inte låta bli ;)

Jag håller med ovanstående talare.
Mest troligt minnena som strular, pröva ett i taget. Om du inte är van dator fixare så be någon teknisk polare hjälpa dig.

Check Memory:
[YOUTUBE-ID]D1oTz-F6xME[/YOUTUBE-ID]

Men det kan vara precis vad som helst om man har otur.

Jag utger mig ofta för att vara ännu dummare än jag är, eftersom det känns lättare att få hjälp då.
Men uppskruvad och igenomgången är den gamla burken. Dessvärre funkar ingenting hittills.
Aja, får väl se det som en kort men angenäm bekantskap, Kan som sagt inte gnälla när vi inte ens behövde betala för skiten...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park