Pinsamt

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
2533601 Futtigt att försöka ursäkta nuvarande ministrar genom att dra upp gammalt groll från sossarna. Återigen - den enes misstag ursäktar inte den andres. Nu var det rådande regering som tråden handlade om.
Vänta nu. Det var ju du som inledde tråden med följande jämförelse:

mb skrev:
2530018 Mona Sahlin lät staten ligga ute med pengarna för en toblerone och medieuppbådet lät inte vänta på sig. Historier som dessa fullkomligt bleknar i jämförelse med de uppgifter som redan framkommit om våra nya ministrar. Vi har en kulturminister som blåst radiotjänst på över 20 papp sedan 1990. Två av de nya ministrarna erkänner att de har haft barnflickor utan att betala arbetsgivaravgifter. Pinsamt.

Så det var ju knappast jag som drog upp "gammalt groll". Men jag förstår mycket väl att du inte vill prata om exemplen ovan :D

Zee skrev:
2533725 Har bara ministrar kollats upp ang. tv-licensen eller hela riksdagen? Jag tror ju inte det ser mycket bättre ut på melondelen av politikerna..
Du visste inte hur rätt du har. Ca 33 procent av riksdagsledamöterna betalar inte TV-avgift. Ibland kanske någon annan i hushållet pröjsar, men knappast i alla fall.: http://www.resume.se/nyheter/2006/10/12/resume-avslojar-riksdagsle/index.xml

Bland annat 31 stycken socialdemokrater och 30 moderater.

Last edited:
Joe Schmoe skrev:
2532692Varför inte? Hur mycket får saken eller summan vara värd enligt dig då det är ok att ta den ifrån sin arbetsgivare? 1 toblerone, 5 toblerone, 1000 toblerone?

För att det är en skitsak som är helt ovesentlig om den anställde i övrigt gör ett bra jobb.

Gränsen går vid två toblerone, och tre och en halv co-co! :hihi ;)

Stuff skrev:
2533867 Vänta nu. Det var ju du som inledde tråden med följande jämförelse
Det var ingen jämförelse på det sättet. Rötägg finns överallt. Vad jag ville säga var (vilket jag redan förklarat flera gånger) att om en toblerone räcker för medialt pådrag så kommer garanterat det här att göra det. Huvuden kommer att rulla.

Catway skrev:
2533700 Så nu skall jag försöka förklara för dig och den andre killen som inte förstod hur man går back =) Givetvis går du inte Back på det hela men det ger dig inget! tänk följande exempel

Pelle tjänar 21000 och betalar 30% skatt på dem... Han och du som tjänar 24999:- jobbar över säg 10h en lördag! Det är Extremt Slitsamt du är helt slut och du har nästan förstört både din fredag och söndag. Du hade egentligen andra saker att göra hemma.. Men du tänker ja ja detta ger ju mig ändå rätt mycket extra pengar .. Skönt du får säg 2500 brutto... men nu överstiger du ju 25k vilket innebär 50% skatt och du får då bara ut 1250:-

På måndagen funderar du på om det verkligen var värt dessa 1250:- extra? Du hör med pelle som gjort samma jobb .. han är betydligt nöjdare han fick ut 1750:- dvs. 500:- mer än dig eftersom han bara kom upp iu 23:500

Då kan man ju mer eller mindre säga att du går back 500:- Då kanske du tänker men han tjänar ju så bra ändå sina 24999:- Men för att få dem så har han gått högskola i 4 år osv... medans Pelle bara gått ut gymnasiet 3 år..

Jaja är kanske ute på djupt vatten men många har nog ändå hört "Fan jag går ju back på det"

Kan ju inte riktigt hålla med om att man går back när man tjänar pengar. Funkar inte riktigt. Förstår vad du menar och syftar på, tror jag och att lika arbete borde betala lika mycket.

Fast fakta vi inte kan bortse ifrån är ju att pelle faktiskt tjänar mindre som utgångspunkt och att vi faktiskt har olika skattesatser baserat på inkomst. Har man olika skattesatser så går ju gränsen någonstans. Positivt är ju att du bara betalar 50% på den överskjutande summan från 25.000.
Anledningen till att systemet ser ut så, är ju för att annars skulle du snart ha personer som alla tjänade 24.998 kr (måste finnas 1 kr över innan 25) som lägligt råkar få ut 400.000 i lön/bonus vid årets slut och bara betalar 30% på det, då det faktiskt var en utbetalning som gjordes inom 30% gränsen.

Går det att fuska så kommer folk fuska. Regler och lagar är ju alltid en grov generalisering som drabbar massan för att skydda mot det fåtal som inte kan betee sig.

Så tjäna pengar kan aldrig vara att förlora pengar. Däremot så kan du tjäna olika mycket pengar.

Sedan att göra exemplet baserat på högskola eller gymnasieutbildning funkar ju inte heller om båda jobbar över lika många timmar och gör samma jobb. Utbildning kan man ju använda för att skaffa sig ett bättre betalt jobb, inte för att få mer betalt när man utför samma jobb som någon annan med sämre utbildning.

Och för att inte få fullständigt storstryk pga av alla mina :felämne :notme så tycker jag definitivt att nuvarande ministrar som fuskar inte ska få sitta kvar. De fuskar ju. Inte att inte alla människor fuskar med något, men de är politiker och de var dumma nog att åka fast. Samtidigt kan man diskutera varför en person som Salin fick sitta kvar också. Hon gjorde ju sig trots allt skyldig till brottsliga handlingar. Skulle jag vara anställd på ett vanligt företag och sno grejer från min arbetsplats så skulle jag garanterat åka ut med huvudet före med rätta.

Så kort och koncists så borde alla politker som utför olagliga handlingar och blir dömda för det inte få lov att vara politiker längre. De ska ju trots allt representera sitt land, då borde man kunna lite på dem. Precis som en idrottsman som åker dit för knarkbrott inte får lov att representera Sverige längre heller.
Sedan om de är råbarkade rödstrumper eller blåmesar, ska inte spela någon roll.

Last edited:
Macaper skrev:
2534291Samtidigt kan man diskutera varför en person som Salin fick sitta kvar också.
Hon fick inte sitta kvar. Däremot kom hon tillbaka efter några år.

mb skrev:
2534328Däremot kom hon tillbaka efter några år.

...och det gör Sverige unikt. Enda landet i världen som tar tillbaka rötägg som Montan Salin. Varför inte sätta sexklubbsbesökare som näringsministrar oxå? Eller skumma lägenhetsaffärs-idkare som utrikesministrar? Listan kan göras hur lång som helst.

Kul med så många moraltanter här när det är "helt OK" att skryta om hur man kör ifrån poliser och blir jagad...
Jag skiter fullständigt i om några ministrarna HAR använt sig av svart arbetskraft. Hur många svenskar har inte använt sig av svart arbetskraft???? Bara de gör ett bra jobb NU så är jag nöjd.- Fattar inte att media orkar gräva....
Tycker det däremot är mycket värre med idioter som tror att de är dashit när de riskerar andras liv i trafiken (de själva skiter jag i). :mad: :mad:

Hmmm... tände till lite där.... puh... :)

NoFearGirl skrev:
2534604 Kul med så många moraltanter här när det är "helt OK" att skryta om hur man kör ifrån poliser och blir jagad...
Jag skiter fullständigt i om några ministrarna HAR använt sig av svart arbetskraft. Hur många svenskar har inte använt sig av svart arbetskraft???? Bara de gör ett bra jobb NU så är jag nöjd.- Fattar inte att media orkar gräva....
Tycker det däremot är mycket värre med idioter som tror att de är dashit när de riskerar andras liv i trafiken (de själva skiter jag i). :mad: :mad:

Och precis så tänker de flesta Svenskar i samhället, likaså jag. Jag både utför och godtar svart arbetskraft, jag betalar ingen tv-licens, jag köper mer än gärna smuggelsprit när jag inte hämtar den själv, att köpa hembränt är inget jag skäms för, jag kör för fort men kör ändå med huvudet etc.
Moralkärringar och kristna på ett och samma ställe kan bara gå på ett sätt, kolla bara KD etc :D

Som sagt, huvuden rullar. Nu hoppas vi på att Stegö tar sina avgångsmiljoner hon med och hoppar på boreliuståget.

mb skrev:
2541177 Som sagt, huvuden rullar. Nu hoppas vi på att Stegö tar sina avgångsmiljoner hon med och hoppar på boreliuståget.

Snälla, skriv vi tråkiga gråsossar är du bussig.

mb skrev:

Ja, Reinfeldt verkar verkligen göra rent hus nu tyvärr- mer än man kan säga om förre statsministern som omgav sig med diverse kriminellt patrask.

De jag på rak arm minns som mest kriminella är:

Ringholm - Skattefusk, fult utseende, tårta i fejset
Sahlin - Stöld, bedrägeri, rött hår
Baylan - Studielån bye bye, stammar
Persson - Stöld, för hög fettohalt, korruption, fastighetsskattefuskare mm
Freivalds - Allt möjligt, småtjyv, bostadsrättsfuskare
Nuder - Hets mot folkgrupp
Orback - Hets mot folkgrupp
Jämtin - Dyke-look
Lövdén - bostadsrättsfuskare, mustach, etc

Men resten var väl också kriminella? Fyll på listan!

Markus skrev:
2544057 Ja, Reinfeldt verkar verkligen göra rent hus nu tyvärr- mer än man kan säga om förre statsministern som omgav sig med diverse kriminellt patrask.

De jag på rak arm minns som mest kriminella är:

Ringholm - Skattefusk, fult utseende, tårta i fejset
Sahlin - Stöld, bedrägeri, rött hår
Baylan - Studielån bye bye, stammar
Persson - Stöld, för hög fettohalt, korruption, fastighetsskattefuskare mm
Freivalds - Allt möjligt, småtjyv, bostadsrättsfuskare
Nuder - Hets mot folkgrupp
Orback - Hets mot folkgrupp
Jämtin - Dyke-look
Lövdén - bostadsrättsfuskare, mustach, etc

Men resten var väl också kriminella? Fyll på listan!

Men sossarna betalar iaf TV-licensen!!11 :4skrika

:rolleyes:

Zee skrev:
2544105 Men sossarna betalar iaf TV-licensen!!11 :4skrika

:rolleyes:

Ja, hur är det med det egentligen? Alldeles övertygad om att med allt jävla mänskligt avskräde som trängs under de där fanorna så kan inte ens hälften betala.

Markus skrev:
2544235 Ja, hur är det med det egentligen? Alldeles övertygad om att med allt jävla mänskligt avskräde som trängs under de där fanorna så kan inte ens hälften betala.

Jamen nu var det ju alla dumma moderater det gällde.. Kom inte med fakta och förstör för alla socialkomunister nu!! :mad:

NoFearGirl skrev:
2534604 Kul med så många moraltanter här när det är "helt OK" att skryta om hur man kör ifrån poliser och blir jagad...

Jag blir :mad: :mad: när jag hörde hur lite hon betalade sina anställda. Barnflickan fick 5000:- i månaden bostad, mat och gymkort.
Medan filipinskan som städare, tvättade och säkert lagade maten fick endast 2500:-

Har man så mycket pengar som hon har så kan man betala ANSTÄNDIGA löner för de som jobbar för en. Dessutom så undrar jag om städerskan hade arbetstillstånd eller inte.

Dessutom så tycker jag INTE att det är okej att sitta i den sitsen som hon gör och fiffla och betala svarta löner bara för att "alla" andra gör det.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back