Pinsamhetsteorin... Intressant?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag har nyligen börjat skriva lite smått kring en lära jag och en kompis utvecklat under 6 års tid. Vet inte om det kommer gå igenom utan illustrationer och tal, men jag försöker... värt ett försök, och se vad det blir för reaktioner kring ett till synes "elit-tänkande" som detta.

"Pinsamhetsteorin"
-en lära grundad och utvecklad av Kenneth Kay Falk & Mikael Larsson.

Skrivet av Kenneth Kay Falk.

Detta blir mitt förmodligen enda tappra försök till att förmedla en högre form av social kompetens/intelligens till er "dödliga" människor, som (de flesta av er) helt ovetandes går omkring och inte har en aning om att handlingar i er återkommande vardag, snappar vissa andra människor omedvetet upp och känner obehag kring, utan att egentligen göra någon analys över vad de precis kände.

Låter konstigt? Det är det, så ha tålamod och var öppen för det du tar åt dig i texten. Har du inte inom tio minuters läsande skaffat er minst en ordentlig "aha"-upplevelse, eller helt enkelt känner att ni är mottagliga för vad jag menar så kan ni sluta läsa, då är ni inte mottagliga för resten av läran i fråga heller, ni är "gråisar".
Med utgångspungt av min orala utlärning av läran, brukar andelen lyssnare som verkligen börjar förstå vad detta handlar om vara cirka 20%. Nu är det skrift jag skall lära ut detta via, och då tror jag siffran reduceras till 15%. Ni 15% som orkar läsa och ta åter av allt jag skriver, kan glädja er åt en kunskap som ni alltid kommer besitta, och ha en fruktansvärd glädje, sorg och nytta av i ert liv.

Detta handlar om förmågan att kunna ta åt sig det visuella och audiella i en handling person X gjort, känna empati (medkänsla eller inlevelse, det betecknar i allmänhet en förmåga att föreställa sig själv i en annan människas eller annan levande varelses situation. "Att kunna sätta sig in i andras känslor, men inte nödvändigtvis samtycka i känslan" är det förhållningssätt psykologen ska ha till klienten,) för personen i fråga. Vad är det för form av händelser och handlingar vi pratar om? När Conny ger kassörskan på ICA pengar? När Wille ramlar med sin trampcyckel? När du skall skaka hand med din rektor?
-Allt kan ingå i läran om man lägger till en faktor i alla händelser ovan, en faktor som handlar om att personerna i frågan ovan känner obehag, ett obehag vi i folkmun gärna kallar "pinsamhet".
Behärskar man läran kring pinsamhetsteorin (vilket kan tyckas vara ett smått missvisande namn på en form av lära där den s.k. pinsamheten utgör endast ett fragment av något mycket större block) kan man använda sig av det både konstruktivt och destruktivt, men i båda fallen till din fördel. Besitter man kunskapen väl kan man skapa sig fördelar i allt ifrån jobbintervjuer, till att komma åt din värsta fiendes akilleshäl. Låter det intressant? Antagligen låter det ganska vagt och flummigt då det är ett otroligt brett spectra av saker och ting som utgör hela teorin, men man måste börja någonstans, och detta är som sagt första gången jag försöker förmedla det via skrift istället för tal.

Så varför kallar vi det för pinsamhetsteorin? Vad är själva teorin? Teorin är i grund och botten som följer: Alla gör bort sig, helatiden, ständigt och jämt. Varför är det så farligt att göra bort sig då? Är inte bortgjordhetsgraden en defenitionsfråga?
Detta är de två vanligaste förekommande frågorna i detta stadie, och de kommer att besvaras under skriftens gång.
Att likt ett studerande objektivt öga se någon göra bort sig och reflektera över det som precis hände, på detta speciella sätt som läran handlar om, så kan man njuta av den fashinerande, ibland höghetsliknande känslan som tar plats i ens psyke. Det kan skapa fantastiska känslor som ligger latent hos alla, men genom att verkligen lyfta fram dessa känslor och känna empati, vilket detta handlar om, så kan man helt enkelt gå runt och känna sig skön hela dagen lång, genom att ta åt sig av det som händer runt omkring sig.

Ungefär häääär slutar 50% lyssna. låter det som jag har rökt ett narkotikaklassat preparat, men det har jag inte.

-Låter det intressant? Skulle ni vilja/orka läsa resten? -ponera nu att det som skrivitst faktiskt inte är BS, utan stämmer; som sagt, intresse?

Reflektioner på denna skumma introduktion av en form av intelligens som kommer bringa er glädje :)

:)

Den där texten var ju inte så intressant. Väntade på att du skulle komma till pinsamheterna. Där du skrev att "ungefär HÄR slutar 50% att läsa/lyssna" tog ju texten mer eller mindre slut - inte konstigt att man slutar läsa. FYLL PÅ !

Ska vi ha kul åt alla som gör bort sig hela tiden? Skadeglädje är den enda sanna glädjen? Låter roligt, berätta mer.

ska du skriva klart?

Härliga känslor får man av E också om man behöver. Då behöver man inte ens tänka innan!!!! :)

Tomt prat utblandat i välformulerat svammel.

Kanske har en poäng, men för guds skull, kom till den.

Kommer man att kunna läsa fortsättningen i nästa nummer av "Herman Hedning" eller? :tomten

Tänk på att du har ungefär 10-20 sekunder att fånga nåns uppmärksamhet så inledningen är extremt viktig för att få folk intresserade. Du hade nog kunnat korta ner hela det avsnittet rejält också.

Hursomhelst, bring forward the pinsamhetsteori!

vart e gironummret mn ska skicka penggarna till för att höra resten?

Okej, tack för någorlunda intresse! Jag kommer med en fortsättning... Håll ut!

ps.
Jag vet att jag stavar som en kratta, kan inte hjälpa. Har inte svenskt word. Skriver för fort. ;)

Ok,ordbajseri.

Jag tolkar det så här.

Om någon hammnar/gör något pinsamt hjälp då denna mäniska istället för att skratta.

Tex Lisa råkar tappa alla sina papper på golvet.

Vettig reaktion är då att hjälpa Lisa att plocka upp papprena och stötta henne i den situtationen genom att säga något överslätande så att fokus flyttas ifrån hennes pinsama situation till något annat och visa att hon har ditt stöd och inte står ensam med det pinsama.

Jag ser också fram emot en fortsättning/klargöring.
Men för att vara gnällig så är det knappast empati att uppskatta att någon gör bort sig!

För övrigt så är din uppfattning om dig själv ganska intressant.

"Detta blir mitt förmodligen enda tappra försök till att förmedla en högre form av social kompetens/intelligens till er "dödliga" människor"

-Nu ska vi se, sa den blinde till den döve...

:rullandeu

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...