Pinnlock monterat.

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Så där då har man borrat sönder sitt ordinarie visir för att montera Pinnlocket, nu är det bara att hoppas att det funkar så bra som alla säger (SH), imma verkar det vara kanon emot i alla fall, nu återstår att se hur det funkar mot solljus. Nån som vet om det är något speciellt man måste rengöra det med?

Så där då har man borrat sönder sitt ordinarie visir för att montera Pinnlocket, nu är det bara att hoppas att det funkar så bra som alla säger (SH), imma verkar det vara kanon emot i alla fall, nu återstår att se hur det funkar mot solljus. Nån som vet om det är något speciellt man måste rengöra det med?

Om du har borrat rätt och fått dit inlägget rätt så kommer det fungera bra.
När jag rengör visiret plockar jag bort inlägget och sänker ner dem i vatten med diskmedel.

Tvättmedel, jotjena. Diskmedel!

Så länge du har tätt mellan det vanliga visiret och silikonkanten på pin-lockvisiret funkar det. Skruvarna är excentriska så det skall gå att justera lite.

Sällar mig till övriga i tråden. Det klart bästa som hänt tillsammans med windstopper och komposithjälmar! Finns inte på kartan att jag kommer att köra utan pin-lock förrän det kommer ngt som är bättre.

Tvätta gör du som med vanliga visir, ljummet vatten och tvättmedel.

Mitt betyg: :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Ädit: alltså. klantade mig och skrev fel, var nog för trött eller ngt. Menar förståss diskmedel. Inte tvättmedel.

Last edited:
Jag kör med Pin-lock och det fungerar mycket bra men det går faktiskt att få imma om man anstränger sig. Då är det väldigt besvärligt att få bort av någon konstig anledning.

1. Häng hjälmen "upp och ner" med visiret öppet. Når du sen kommer ut från Donken så har det regnat lite och det har kommit regndroppar på insidan av visiret, på Pin-locket inte mellan visir och Pin-lock. Klantigt - javisst men lätt hänt.:huvet

2. Kring 0° med lite snöblandat regn och man kommer fram till ett rödljus efter lite aktiv körning med mycket kläder under stället (man är lite varm) så råkar man andas ut rakt mot visiret när man står still.Klantigt - javisst men lätt hänt.:huvet

Njae, fukten/imman glider in lite på "innervisiret" också.

Hur funkar detta med pinlock förresten?

Jag ser ju tydligare genom att titta på mitt eget visir. Men, hur funkar det rent fysiskt? Varför blir två tätt ihopsatta visir imfria medan ett blir täckt med imma?

Det flexibla visiret består av ett material som inte immar. Om du tittar på baksidan på det flexibla visiret så ser du en grövre/tjockare kant som då pressas mot det hårda visiret och inte släpper in imman..

Bättre än såhär kan jag nog inte förklara. :)

Jag ser ju tydligare genom att titta på mitt eget visir. Men, hur funkar det rent fysiskt? Varför blir två tätt ihopsatta visir imfria medan ett blir täckt med imma?

Ledtråd: varför har man börjat med dubbelglasfönster även i england? :D

Ren och skär fysik. Temperaturskillnaden isoleras av luftspalten mellan visiren. Precis som en thermos. Om det inte är tillräckligt kallt på "det inre" visiret så kondenseras inte luften (dvs även utandningsluft). Spalten åstadkoms tack vare den tunna silikonsträngen som ligger runt kanten på pin-lockvisiret. Det skall alltså INTE monteras inåt (som jag hörde att ngn gjort) utan utåt, mot det yttre visiret. Instruktionerna som följer med är ganska tydliga.

Men åker man tillräckligt länge i tillräckligt kall o fuktig väderlek så kryper imman längre o längre in. Done that, been there etc.... (och jävlar vad jag frös kl 03:00 på morgonen i Gnestatrakten den 18:e maj förra året. Jag kommer aldrig att klaga på kyla om jag inte fryser mer än så framöver...)

Själv köper jag inte ett visir utan att även köpa pin-lock till det numera. Ända tills ngt bättre uppfinns.

Last edited:
Ledtråd: varför har man börjat med dubbelglasfönster även i england? :D

Ren och skär fysik. Temperaturskillnaden isoleras av luftspalten mellan visiren. Precis som en thermos. Om det inte är tillräckligt kallt på "det inre" visiret så kondenseras inte luften (dvs även utandningsluft). Spalten åstadkoms tack vare den tunna silikonsträngen som ligger runt kanten på pin-lockvisiret. Det skall alltså INTE monteras inåt (som jag hörde att ngn gjort) utan utåt, mot det yttre visiret. Instruktionerna som följer med är ganska tydliga.

Men åker man tillräckligt länge i tillräckligt kall o fuktig väderlek så kryper imman längre o längre in. Done that, been there etc.... (och jävlar vad jag frös kl 03:00 på morgonen i Gnestatrakten den 18:e maj förra året. Jag kommer aldrig att klaga på kyla om jag inte fryser mer än så framöver...)

Själv köper jag inte ett visir utan att även köpa pin-lock till det numera. Ända tills ngt bättre uppfinns.

Ja du ser, du hade jag helt fel... :D

Ja du ser, du hade jag helt fel... :D

Varje dag man lär sig något nytt och överlever är en bra dag :tummenupp

Finns sjukt mkt lärdom här som jag också har tagit del av, inte bara på själva tekniken o produkterna utan även erfarenheter kring felsökning osv. Jag försöker bara hjälpa till "betala tillbaka" lite till hojkollektivet av det lilla jag vet. :)

Men nu är jag gaanska OT, fy på mig :gnissla

Last edited:
Måste hålla med faktiskt pinnlock e helt suveränt..
Förutom att det känns som det är lite för litet ibland.. iaf när ja har det på mitt klara visir...
Asså siktlinjen kommer precis i kanten där pinnlocket slutar.. O trots att det pinnlocket hängde med när ja köpte krukan..
hahah meningslöst inlägg men e tvungen o skicka..:yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...