Pinnbult vs gängstång

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Går det att använda gängstång istället för pinnbult när man ska dra ihop cylinder och topp?

Jag fattar ju själv att det låter skitkorkat, och jag skulle absolut inte komma på tanken, men jag har varit i kontakt med andra som tycker det låter smart...

Stång är väl 4.4 kvalité (normala topprelaterade skruvar är väl 12.9?), mjukt som bregott ungefär, men om man nu lyckas sätta i en gängstång och dra med rätt moment (om det nu håller), vad kan det ha för effekter, eller är det fritt fram? Risk att gängan i blocket deformeras?

Har bara testat på en 50cc skoter och då funkade det bra men skulle nog inte ha det på en mc. Men varför skulle du ha det och inte bara orginal pinnbult? :)

Boris Jr har rätt en gängstång är ren skit legering i mjukt som smör, sedan har du gängor hela vägen vilket gör att en m8 som ex är inte 8mm utan mindre man får dimentionen som är i inner diametern på gänggången.

en m8 håller bara 6,6 mm inte 8 som det kanske borde vara.
en standard gängstång håller oftast 5;8 i härdning och en pinbult håller för det mesta 12;8 rät så stor skillnad.

sedan finns det andra anledningar med men detta är nog dom viktigaste.

mvh

Gängad stång brukar vara 4.8
Vanliga skruvar 8.8

Jag undrar verkligen om 12.9 är så vanligt för toppar/cyllar. Snarare 8.8 eller 10.9 gissar jag.

När jag höll på med B20 motorer som skulle trimmas kommer jag ihåg att det fanns special 16.9 svänghjulsskruvar, i ett kit sådana följde det med extra hållbara brickor för annars drog man skruvskallarna "genom" svänghjulet.

Jag har fortfarande kvar den extra hållbara 1/2" -insex "hylsan" man måste använda.

Boris Jr har rätt en gängstång är ren skit legering i mjukt som smör, sedan har du gängor hela vägen vilket gör att en m8 som ex är inte 8mm utan mindre man får dimentionen som är i inner diametern på gänggången.

en m8 håller bara 6,6 mm inte 8 som det kanske borde vara.
en standard gängstång håller oftast 5;8 i härdning och en pinbult håller för det mesta 12;8 rät så stor skillnad.

sedan finns det andra anledningar med men detta är nog dom viktigaste.

mvh

Nu har du ju förvisso 2 gängor på en pinnbult så midjorna har du ju likväl. En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken, om man så vill... Det är alltså kvaliteten som är det essentiella! :tummenupp

Nu har du ju förvisso 2 gängor på en pinnbult så midjorna har du ju likväl. En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken, om man så vill... Det är alltså kvaliteten som är det essentiella! :tummenupp

Visst är det så men gängor på gängstänger och skruvar är rullade inte skurna så det blir lite starkare. Det blir väl inte samma som den ogängade delen men ite så långt ifrån.

Jag har dragit fast ett antal grenrör på div. gamla skruttbilar med 8.8 rostfri bult... höll väl bilarna ut:glömdet
Fast till cylinder/topp vet jag inte om jag skulle våga köra den metoden:död :ställermigiskamvrån

Jag har dragit fast ett antal grenrör på div. gamla skruttbilar med 8.8 rostfri bult... höll väl bilarna ut:glömdet
Fast till cylinder/topp vet jag inte om jag skulle våga köra den metoden:död :ställermigiskamvrån

För att paniklaga en skruttbil kan man använda det men nu handlar det om att hålla emot förbränningstrycket i en motor. Lite mer belastning.....

Köp eller be någon händig kille tillverka riktiga pinnbultar istället....

Grenrör är ju inte något höghållfasthets skruvförband direkt. För cylidrar och toppar brukar man ju till och med ha nersvarvade "skaft" för att få det hela rätt. Till och med på moppar. Zundapp/Casal har 6mm skaft och M7x1 gänga. Jag har en rökartrimmad så jag har skruvat en del i den.

För att paniklaga en skruttbil kan man använda det men nu handlar det om att hålla emot förbränningstrycket i en motor. Lite mer belastning.....

Köp eller be någon händig kille tillverka riktiga pinnbultar istället....

Paniklagning var ordet sa Bull...:näsblod De bilarna är historia nu, tack & lov! Har visserligen bara pinnbultsats till lillcykeln, men skulle det behövas köper jag förstås till stora cykeln. Har även passat på att tillverka egna lite grövre när skolans mekaniska verkstad fortfarande fanns. Men de är den lilla kostnaden i sammanhanget:)

Jojo det vet jag ;) Men nu är det ju så att man oftast är i det scenariot att man har den klena varianten från biltema eller jula ligger hemma i garaget som hägrar och ser ut som en bra lösning ;)

Jag undrar verkligen om 12.9 är så vanligt för toppar/cyllar. Snarare 8.8 eller 10.9 gissar jag.

Har i alla fall haft 12.9 i svänghjulsbultarna på alla b23x snurror jag lekt med, och jag har ett starkt minne av att det är 12.9 till toppen också.

Jojo det vet jag ;) Men nu är det ju så att man oftast är i det scenariot att man har den klena varianten från biltema eller jula ligger hemma i garaget som hägrar och ser ut som en bra lösning ;)

Har i alla fall haft 12.9 i svänghjulsbultarna på alla b23x snurror jag lekt med, och jag har ett starkt minne av att det är 12.9 till toppen också.

Klassiskt knep att byta ut dom helt kassa sträckbultarna på B230 motorn till Gammel B23ans 12,9 skruvar

Vet inte hur många toppackningar man sköt på gammla trimmvolvon innan denna mod ( dock fick man efterdra dom jäklarna )

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park