Pinnacle Studio

• Thread starter Thread starter DB
  • Start date Start date

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Är det nån som testat att redigera film i Pinnacle? Har själv bara kört Adobe Premiere förut men det sägs att pinnacle ska vara enklare!

Är det stor skillnad på ver 8 och 9?

........

DB skrev:
Är det nån som testat att redigera film i Pinnacle? Har själv bara kört Adobe Premiere förut men det sägs att pinnacle ska vara enklare!

Vet inte skillnaden mellan 8 och 9 men jag har kört 8 och jag tycker det var rätt så lätt att fatta utan att behöva läsa sig fram till vad man gör.
Bara klicka omkring så fattar man.....

Har inte provat Premiere, men Pinnacle är väldigt enkelt. Mitt första och hittills enda försök (gjort i Pinnacle 9): http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42644

Säkert långt ifrån så avancerat som Premiere, men det duger väl för enklare saker. Det är iaf väldigt intiutivt. Man behöver inte läsa nån manual för att komma igång.

Last edited:
DB skrev:

vad kan vara enklare än Premiere?? Och varför skulle man hellere vilja redigera i Pinnacle? Jag tycker du ska fortsätta med Premiere... :yoparty

Ducati for life skrev:
vad kan vara enklare än Premiere?? Och varför skulle man hellere vilja redigera i Pinnacle? Jag tycker du ska fortsätta med Premiere... :yoparty

Premiere känns så j*vla överavancerat för att bara klippa ihop en enkel rulle! Tänkte att det kunde vara kul å testa om ett enklare program duger lika bra.

edit: svordom

DB skrev:
Premiere känns så j*vla överavancerat för att bara klippa ihop en enkel rulle! Tänkte att det kunde vara kul å testa om ett enklare program duger lika bra.

jag och ett par polare redigerar i pinnacle v9. supersmidigt och jag tycker resultatet blev helt ok

Jag är helt noob på området och kan inte mkt. Tänkte börja på allvar med lite videoredigering nu under sommaren. Men jag började med att testa av premiere lite. Har suttit mycket med photoshop och behärskar det väl...men var förvånadsvärt lost på premiere får jag säga. :confused: :kocko Fattade inte hur man lada in effekter och snygga övergångar eller något.

Kanske finns nån här som kan ge tips på bra tutorial-sidor...eller själv slänga upp en tutorial till mig? :tummenupp

Iaf så testade jag av pinnacle istället i ren frustration...och det var juh busenkelt...inga som helst svårigheter att göra, något som kunde se ut som en professionell rulle. Dock verkar programmet ha en hel del begränsningar...så det känns inte som något program att växa med om jag säger så.

/KaliZ

Jag körde Vegas video innan, men har nu gått över till pinnacle, tycker det är kanon! Enkelt men man kan göra vad man vill, lätt och smidigt...

DB skrev:

Du kommer att tröttna på pinnacle. Du lär dig allt som går att göra i det programmet ganska snart. Hela premiere lär man aldrig lära sig helt och hållet. :)

Sedan när man "tröttnat" på premiere så kan man skaffa "After effects" och då blir det helgrymt igen! :tummenupp

Conrad skrev:
Du kommer att tröttna på pinnacle. Du lär dig allt som går att göra i det programmet ganska snart. Hela premiere lär man aldrig lära sig helt och hållet. :)

Sedan när man "tröttnat" på premiere så kan man skaffa "After effects" och då blir det helgrymt igen! :tummenupp

Är After Effects...plug-in till premiere...eller är det helt fristående? Dvs så att man inte behöver ha premiere installerat?

/KaliZ

enkelt

E du ute efter enkelt och mindre avancerat men ändå dugligt så kör med windows movie-maker,det har du dessutom under tillbehör i program menyn på din burk...helt ok faktiskt :tummenupp

Om man gör en film, så vill man att ett klipp ska spelas upp baklänges, hur går man tillväga då? Går det att göra i Pinnacle? Har studio 9...

Har redigerat en hel del film i studio 7. Så 8 och 9 har jag inte provat. Min kompis som e rätt duktig på premiere jämförde de 2 programmen. Och visst kan man göra fruktansvärt coola grejer med premiere. Har man lite andra program till kan man importera det i premiera o få till mycket avancerade grejer. Detta går inte i studio. Dock så har studio den fördelen att det är mycket enkelt. Grunderna fattar man rätt fort och att sedan trixa o greja är inga problem. Man kan få till snygga grejer i studio också utan att det tar en hel evighet att lära sig. Ska man alltså hålla sig till enklare redigering fast ändå snygga så är studio givet. Många av funktionerna som finns i studio finns i premier bara att det e lurigare att fatta. Dock så har man ju helt klart en fördel om man först grejar med studio och sedan går över till premiere. Finns mycket tutorials på nätet som hjälper till.
lycka till!

rerell skrev:
Har inte provat Premiere, men Pinnacle är väldigt enkelt. Mitt första och hittills enda försök (gjort i Pinnacle 9): http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42644

Säkert långt ifrån så avancerat som Premiere, men det duger väl för enklare saker. Det är iaf väldigt intiutivt. Man behöver inte läsa nån manual för att komma igång.

har du något emot att jag flyttar hem till dig! Fan det är ju i Norge man ska bo! Grym film och underbara vägar! Vilken natyr! :tummenupp

Pinnacle suger! byt inte ner dig om du ändå har tagit dig tid å möda med att lära dig premiere. Den största begränsningen e att det finns aldeles för få layers i pinnacle. tänk att du vill göra en snygg övergång från ett klipp till ett annat, lite musik i bakgrunden å så nån ljudeffekt på det, så e du uppe i fyra. :huvet Tex. kan du inte öka hastigheten på klippet utan att öka hastigheten på ljudet i det läget. Tänk dig ett klipp där det inte ser ut att gå så fort på en hoj tex. då kan du i premiere dela ljudet från bilden öka hastigheten på hojen å låta ljudet vara orört. Då slipper hojen låta som en smurf. å det ser skitsnabbt ut. så bit ihop å lär dig premiere. :tummenupp

The Saint skrev:
Pinnacle suger! byt inte ner dig om du ändå har tagit dig tid å möda med att lära dig premiere. Den största begränsningen e att det finns aldeles för få layers i pinnacle. tänk att du vill göra en snygg övergång från ett klipp till ett annat, lite musik i bakgrunden å så nån ljudeffekt på det, så e du uppe i fyra. :huvet Tex. kan du inte öka hastigheten på klippet utan att öka hastigheten på ljudet i det läget. Tänk dig ett klipp där det inte ser ut att gå så fort på en hoj tex. då kan du i premiere dela ljudet från bilden öka hastigheten på hojen å låta ljudet vara orört. Då slipper hojen låta som en smurf. å det ser skitsnabbt ut. så bit ihop å lär dig premiere. :tummenupp
Allvarligt talat? Det går ju inte!

OK
Helt novis på detta område
tänkte börja redigera lite i datorn
har en dv kamera
Vad behöver jag för kablar??
Har ett grafikkort med tv out behöver jag tv in??
eller finns det grejer till usb eller firewire?? :va

999an skrev:
2577386 OK
Helt novis på detta område
tänkte börja redigera lite i datorn
har en dv kamera
Vad behöver jag för kablar??
Har ett grafikkort med tv out behöver jag tv in??
eller finns det grejer till usb eller firewire?? :va
du behöver en firewirekabel från kameran till firewirekontakten på datorn .... thats it

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg