"Pinlock" på HJC-hjälmar

  • Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp!

Har en HJC RPHA 70 sedan ett år tillbaka med den pinlock-variant som de använder. Jag tycker det funkar "sådär", känns inte som att den håller borta imma och om det regnar kommer det in vatten mellan pinlock och visir.
Hade in den till Lelles där jag köpte hjälmen och de putsade visir och pinlock skitnoga och satte dit den igen (och påtalade hur viktigt det var att den satt mot kanten i ovansida av visir).

Det hjälpte inte riktigt.

Är det såhär med HJC-pinlock eller finns det något att göra? Den variant jag fick med hjälmen har ingen silikonkant utan bara någon skåra, vilket snubben på Lelles sa att det är så det skall vara.

Idéer?

/R
 
Principen med pinlock bygger ju på att det är ångtätt mellan yttervisiret och pinlockvisiret. Nu vet jag inte hur lösningen ser ut på HJC-hjälmen, men på de hjälmar av andra fabrikat där jag använt pinlock har det alltid varit en silikonkant och om man inte varit noga med att justera in pinlockvisiret rätt, alternativt att det inte varit rent, så bryts ångspärren och det läcker in luft emellan som kondenserar och då får man imma.

Kanske är konstruktionen med skåran istället för silikonkanten lite känsligare för läckage? Skulle ju också kunna vara någon skada/skevhet i antingen det yttre visiret eller pinlockvisiret som gör att det blir läckage.
 
Jag tror att principen för pinlock är som tvåglasfönster, dvs två glas / plastskivor med isolerande luft emellan.
Och det som gör att man får mindre imma på insidan av visiret är ett isolerande luftskikt mellan visiret och "pinlockfönstret".
Och att visiret och "pinlockfönstret" hålls isär av den smala silikonremsan längs kanten på "pinlockfönstret".
Så det blir ett isolerande luftskikt mellan visiret och "pinlockfönstret".

Men min erfarenhet av hjälmar är att
om det både är
under +10C
och regnar
så är det hopplöst hålla undan imma.
Utan det blir för mig peta upp visiret och sänka farten. Så regnet inte gör ont i ögonen.

Kanske hjälper det torka över insidan av visiret med hårschampo
till ett tunnnnt genomskinligt lager.
(Ej provat själv men andra har provat och det funkade)
 
Last edited:
Jag tror att principen för pinlock är som tvåglasfönster, dvs två glas / plastskivor med isolerande luft emellan.
Och det som gör att man får mindre imma på insidan av visiret är ett isolerande luftskikt mellan visiret och "pinlockfönstret".
Och att visiret och "pinlockfönstret" hålls isär av den smala silikonremsan längs kanten på "pinlockfönstret".
Så det blir ett isolerande luftskikt mellan visiret och "pinlockfönstret".

Ja, eller det är snarare både och.
Det isolerande luftlagret emellan gör att temperaturskillnaden mellan innervisiret och den varmare luften i hjälmen blir lägre och då kan den fuktiga utandningsluften inte kondensera lika lätt.

Om distansen mellan pinlock och yttervisir försvinner så kommer insidan av pinlockvisiret att kylas ner mer, vilket gör att utandningsluften lättare kan kondensera på insidan.
Samtidigt, om det inte är lufttätt mellan yttervisir och pinlock, t ex pga skadad silikonkant, smuts eller att pinlockvisiret inte är rätt monterat så kan den fuktigare utandningsluften istället tränga in mellan pinlock och yttervisir och kondensera på insidan av yttervisiret som har en lägre temperatur. Då får man kondens mellan pinlock och yttervisir.

På mina araihjälmar har pinlock fungerat väldigt bra. När det har strulat har det berott på att tätningen inte blivit perfekt och då har det blivit kondens mellan visiren.

De ytterst få gånger som det även börjat kondensera på insidan av pinlockvisiret (dvs inte mellan visiren) har det varit vid fuktigt väder och några få plusgrader. Då har temperaturskillnad mellan yttervisir och innervisir inte blivit tillräckligt stor. Då återstår i princip att köra med en andningsmask som styr bort utandningsluften ut ur hjälmen.
 
Hur mycket flåsar ni egentligen när ni kör? :va Jag kör inte med pinlock, och har inte problem med imma heller. Däremot har jag en extra flärp över näsan i mina Shoei som håller undan en hel del av luften från att gå uppåt, och står jag still så blåser jag ut luften nedåt med munnen :tummenupp
 
Har en likadan RPHA70 som jag åkte 2 säsonger med nu och den har funkat kanonbra, inga problem med pinlock. Jag har några gånger plockat av visiret och pinlocket och lagt i en hink med ljummet vatten och lite diskmedel och sen spolat av och låtit torka så allt är rent på insidan, råkade nysa ett par gånger i hjälmen första gången så det var behövligt :)
 
De ytterst få gånger som det även börjat kondensera på insidan av pinlockvisiret (dvs inte mellan visiren) har det varit vid fuktigt väder och några få plusgrader. Då har temperaturskillnad mellan yttervisir och innervisir inte blivit tillräckligt stor. Då återstår i princip att köra med en andningsmask som styr bort utandningsluften ut ur hjälmen.

Och en sådan medföljde X-Lite 803.
Har bara avmonterat den för när jag får något kryp i ansiktet vill jag kunna peta undan krypet med ett finger.
Men risken för kryp är väl låg nu och närmsta månaderna ?
Så jag skall åter montera och testa !
 
Har en HJC IS-17 med pinlock och har nog aldrig haft problem med imma, så länge jag inte fällt ner solvisiret! Det har ju inget imskydd. :(
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top