Pinch bolt saknas

danielenervald

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2012
Ort
Kungsholmen
Hoj
Drag Star 1100 Bobber
Jag har köpt en ny styrkrona till min Drag Star -00 (det är en "Custom"-modell på kronan om någon blir klokare av det).
Jag söker efter en slags pinch bolt till den nedre styrkronan. Har försökt ta reda på vilket typ av bult det är men i servicehandboken nämns den inte alls. Då jag köpt kronan som lös del vet jag inte heller hur den såg ut från början heller?

Kan någon ge mig något ljus i mörkret här tro?
Vad har suttit på utmarkerat ställe.
Måttet på gängan är 10mm med en gängstigning på 1.25.

Tacksam för hjälp.Skärmavbild 2012-02-23 kl. 09.31.58.png
 
Just det... Sifverts Skruv har ingen ersättningsskruv med rätt gängstigning i rostfritt heller. Måste man ha rostfritt, vill ju inte att gaffelbenen ska lossna?
 
Det är till för en M10x1,25 skruv (Standard är M10x1,5). Reflex/blinkers kanske ?

Om den inte sitter i centrum utan vid "spännglipa" så kan det vara den skruv som klämmer fast gaffelbenen, fast det brukar väl vara minst två på den nedre kronan.
 
Det har suttit en M10X1,25 insex eller torx där.

Varför skulle dom lossna om du inte kör rostfritt?
Det är ju naturligtvis tråkigt med fula, rostiga skruvar på hojen men bortsett från det går det bra med "vanliga" skruvar.

Man tycker ju att dom som tillverkat kronan antingen borde skicka med skruv eller att skruvarna från orginalkronan ska passa men det gör dom inte då eller?
 
Last edited:
Kronan kom från staterna efter att dom slaktat en gammal hoj så jag tror inte dom hade skruvarna. Det som gör mig fundersam är hurvida det inte ska sitta knip bultar där eftersom de inte ens finns med på sprängskissen?!

När det gäller rostfria så hörde jag bara att det måste vara riktigt hållbara skruvar som tål hård belastning, thats all... Det glädjer mig om det går bra med vanliga!
Jag har prövat höra av mig till Stockholms Mc Varuhus som kör Yamaha servicen men inget svar..
 
Finns olika kvaliteer på skruv. rostfritt är inte starkare bara sådär.

Insex eller torx troligtvis som redan sagts.
Möjligen vanlig sexkant men med liten skalle och fläns eftersom det ser ut som det går in lite i skruvhålet.

Det är det enda stället som ser ut att klämma. Hur skall det annars hålla fast gaffelbenen.
Ingen hit tycker jag att bara hålla i övre gaffelkronan.

Kronan kom från staterna efter att dom slaktat en gammal hoj så jag tror inte dom hade skruvarna. Det som gör mig fundersam är hurvida det inte ska sitta knip bultar där eftersom de inte ens finns med på sprängskissen?!

När det gäller rostfria så hörde jag bara att det måste vara riktigt hållbara skruvar som tål hård belastning, thats all... Det glädjer mig om det går bra med vanliga!
Jag har prövat höra av mig till Stockholms Mc Varuhus som kör Yamaha servicen men inget svar..
 
Rostfria skruvar har i allmänhet sämre hållfasthet än vanliga stålskruvar.

Jag gissar att Sifvert har fingängade skruvar i tex 10.9 (8.8 är vanliga standard skruvar)

Pinch betyder ungefär nyp så du måste ha dom.
 
Rostfria skruvar har i allmänhet sämre hållfasthet än vanliga stålskruvar.

Jag gissar att Sifvert har fingängade skruvar i tex 10.9 (8.8 är vanliga standard skruvar)

Redan 8.8 har bättre hållfasthet än ganska häftiga sorter av rostfritt vill jag minnas. 8.8 lär nog räcka för att dra sönder gängorna i alu-godset dessutom så jag skulle nöja mig med det om det var det som bjöds. Kan kanske vara klurigt nog att hitta fingängat med passande skalle tänker jag.

Hur hårt hade du tänkt att dra skruvarna TS?
 
Last edited:
Kronan kom från staterna efter att dom slaktat en gammal hoj så jag tror inte dom hade skruvarna. Det som gör mig fundersam är hurvida det inte ska sitta knip bultar där eftersom de inte ens finns med på sprängskissen?!
Jag har prövat höra av mig till Stockholms Mc Varuhus som kör Yamaha servicen men inget svar..

Om den är begangnad så lär det väl synas om det suttit en skruv där tidigare?
Det lär det hur som helst ha gjort, gaffeln blir rätt vek för vridkrafter annars.

De flesta handlare är usla på att svara i telefon och ännu sämre på mail. Åk dit om dom inte svarar.
 
Redan 8.8 har bättre hållfasthet än ganska häftiga sorter av rostfritt vill jag minnas. 8.8 lär nog räcka för att dra sönder gängorna i alu-godset dessutom så jag skulle nöja mig med det om det var det som bjöds. Kan kanske vara klurigt nog att hitta fingängat med passande skalle tänker jag.

Hur hårt hade du tänkt att dra skruvarna TS?

Det är betydligt enklare att hitta fingängat i 10.9 eller 12.9 men visst det behövs inte ur hållfasthetssynpunkt.
 
Skruvarna är inte med på bilden för du antagligen tittar på fel bild.

Om det är en original Yamaha krona och sprängskiss så ska du kika på bilderna över gaffel+styrlager. Tror att den bilden du visar i första inlägget visar hur hållarna för bromsledningarna/vajrarna/elkontakterna ska fästas.

Jag har jobbat hos en Yamaha ÅF och det var inte alltid självklart under vilken flik man skulle kolla för att hitta en del.

Bromsljuskontakten hittar man tex under fliken Frame-complet overview på vissa äldre hojar:dummer
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top