Pinbult, snedragen och av.

2wheels

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CB600F Hornet -02
Hej,

honda 600
Jag har ett stort problem pga klantighet, ilska och annat som är helt ovesäntligt igentligen. Jag har en pinbult som är snedragen och har gått av när den drogs åt!
Den sitter i motorblocket, den har inte gått av jäms med motorblocket utan den sticker ut cirka 13mm. Jävligt skraj för att den skall gå av enu mer om jag försöker med rörtång eller svetsar på en bult och försöker skruva ut den. Det värsta som kan hända är antagligen att jag har sönder godset i motorblocket.
bulten är till för att fästa grenröret där det sitter totalt 6 pinbultar

Till saken, jag behöver någons expertis inom området.

SDC10492.JPG

SDC10496.JPG

går det inte o dra dit ngn mutter o lägga en loppa i den för o sedan skruva ut den , annars blir det väl borr o helicoil?

Fan va jobbigt det hände mig förra sommaren, enda tipset jag har att ge är att sälja skiten och köpa ny hoj..

går det inte o dra dit ngn mutter o lägga en loppa i den för o sedan skruva ut den , annars blir det väl borr o helicoil?

Gärna med tigsvets så att man kan värma länge bara på skruven

Har man tur så eldar man upp ytbehandlingen och annat jux som brukar bli på dessa skruvar ( vägsmuts brukar fördärva dessa rejält)

Dit med stor mutter omkring fyll med svets låt kallna så den ej glöder

försök sen dra fram å tillbaka så den lossnar

Dränk den i 5-56 eller WD40 och knacka till den (inåt) med ett lätt hammarslag så den rör sig lite och avlastar gängorna. Upprepa flera/många gånger under minst ett dygn (den sitter så varmt så den har säkert korroderat och knipit en aning).
Sedan är det bara att greppa med polygrip eller rörtång och gänga ut eländet. Vill du vara lite fin i kanten kan du väl dra på två muttrar och skuva ihop dem ("kontratjofräs") men det är överkurs...

PS: Jag kan inte se bilderna. Är den helt felgängad, passar förstås inte mina tips. Särskilt inte knackandet. DS

Dränk den i 5-56 eller WD40 och knacka till den (inåt) med ett lätt hammarslag så den rör sig lite och avlastar gängorna. Upprepa flera/många gånger under minst ett dygn (den sitter så varmt så den har säkert korroderat och knipit en aning).
Sedan är det bara att greppa med polygrip eller rörtång och gänga ut eländet. Vill du vara lite fin i kanten kan du väl dra på två muttrar och skuva ihop dem ("kontratjofräs") men det är överkurs...

PS: Jag kan inte se bilderna. Är den helt felgängad, passar förstås inte mina tips. Särskilt inte knackandet. DS

tack för alla svar :yoparty,, hmm skall se om jag kan fixa dit bilderna.. men jag tror på att svetsa dit en mutter,, och som G-L säjer spruta 5-56 och knacka på den upprepade gånger,, inte för hårt dock.

Om jag minns rätt så är knackandet till för att bryta eventuella spänningar som lätt uppstår mellan aluminiumet och stålet, rätta mig om jag har fel...:)

Fan va jobbigt det hände mig förra sommaren, enda tipset jag har att ge är att sälja skiten och köpa ny hoj..

Jag hoppas det var ett skämt....

Kan ju även till lägga att den sitter cirkus 5mm in i godset,,, (snedragen) den skall sitta cirkus 20mm in i godset (rättdragen såklart :)) när allt är som det skall

Last edited:

:tungan schysst råd, hehe

tack för alla svar :yoparty,, hmm skall se om jag kan fixa dit bilderna.. men jag tror på att svetsa dit en mutter,, och som G-L säjer spruta 5-56 och knacka på den upprepade gånger,, inte för hårt dock.

Om jag minns rätt så är knackandet till för att bryta eventuella spänningar som lätt uppstår mellan aluminiumet och stålet, rätta mig om jag har fel...:)

Jag hoppas det var ett skämt....

Kan ju även till lägga att den sitter cirkus 10mm in i godset,,, (snedragen) den skall sitta cirkus 20mm in i godset (rättdragen såklart :)) när allt är som det skall

Det kanske räcker med att du drar två muttrat på varandra så att dom låser varandra (hoppas du förstår vad jag menar), och sen försöker att lossa pinbulten försiktigt. Iom att den bara sitter ca 10mm in i blocket så försöka duger.

Last edited:
:tungan schysst råd, hehe

Det kanske räcker med att du drar två muttrat på varandra så att dom låser varandra (hoppas du förstår vad jag menar), och sen försöker att lossa pinbulten försiktigt. Iom att den bara sitter ca 10mm in i blocket så försöka duger.

jo jag förstår vad du menar, har tänkt på detta själv,, attans att bilderna inte funka,

själva pinbulten 4 cm lång, halva är gängad med m8(m8 sitter i m-blocket, drygt 5 mm in just nu snedraget) och den andra havlan är m7, dvs jag har drygt 3 mm gängat matrial att leka med innan övergången till m8 börjar så jag kan tyvär inte göra detta,, hade varit jäkligt simpelt,, men honda har en egenskap att göra det svårare för privatpersoner... :mad: desutom har gängorna en annan lutning än standard,,

får ta med mig en hel pinbult till järnvaruhandeln, så får de la kirra lutning(heter säkert något annat än "lutning") på gängtappen jag lär behöva använda när väl bulten är ute...

Tror det finns något på bilteama också,, "rensning för gängor" dylikt. Skall åka å kolla iaf. :gnissla

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard