Pilotstrejk

Hade tänkt lika dant som arbetsgivarna.

Sitta med överbetalda piloter är ju inte så smidigt, när man inte har fullt med jobb för dem...då är det bättre att ta in konsulter

Inga snyftsympatier från mig iaf:)

Man har ju lite sig själv att skylla som arbetsgivare.
Ingångslönen en arbetskamrat ska få nu när han blir pilot ligger på 17000kr.
Sen den rätt branta lönetrappan är det arbetsgivarna själva som kom med under tiden då det var dåligt med piloter.

Sen en liten inflikning om man ska se det ur säkerhetssynpunkt:
Kapten har ansvar för flygplanets flygduglighet.
Om kapten då hittar en brist på flygplanet så kan det i framtiden bli mindre säkert.
Tänk själva, om h*n är inhyrd på ett litet bolag och tar ett flygplan ur trafik så är det en stor procentuell förlust.
Vilket kan komma att leda till: "Nej, jag kan ju inte ta det här flygplanet ur trafik. Då kommer de ju inte hyra in mig igen." ...

Klippt från SPF´s pressmeddelande:

Bakgrunden till att rätten till att återanställning och inhyrning nu blivit centrala frågor för SPF är den Svenska Transportstyrelsens ytterst liberala tolkning av de sameuropeiska flygbestämmelserna samt de signaler som den svenska regeringen har gett till arbetsmarknadens parter om att själva reglera förhållanden kring inhyrning via kollektivavtal.
Piloter, som i många fall redan är hårt skuldtyngda efter att ha bekostat sin grundläggande utbildning, riskerar nu att få betala ytterligare 100 000-tals kronor för att kunna få behålla ett pilotarbete, samtidigt som Flygarbetsgivarnas krav på lättnader vid uppsägning tillgodoses i medlarnas bud.

- SPF:s krav på ett avtal som tillgodoser svenska piloters grundläggande trygghet är alltså inte uppfyllt i medlarnas bud, avslutar Gunnar Mandahl.

Budet innehåller en sänkning av piloternas slutlön på mellan 15 och 20 % med en samtidig ökning av arbetstiden från 40 till 47,5 timmar per vecka. Dessutom avskaffas rätten till matrast efter sex timmars arbete.

http://www.swealpa.se/press.asp?page=releases&id=77

Jag är inte drabbad nu, jag skrev om min sits i den tråden... jag är en av de it-konsulter som debiterar dubbelt så mycket som lågprisarna och snor kunder när de misshandlat dem tillräckligt.

Jo, jag förstod det. Jag tänkte att du kanske indirekt var drabbad av det här flygbråket eftersom du skrev att din fru jobbade i branschen.

Jag har sällan problem att kritisera strejker och dylika maffiametoder... men i det här fallet så handlar det om att flygbolag vill byta från fast anställda flygare till inhyrda via bemanningsbolag som de då kan välja att inte ha kvar x antal under vissa perioder just utan att behöva säga upp eller varsla folk... dvs, de vill kringgå LAS för att köpa piloterna som tjänster från bemanningsbolag.

Bemanningsbolagen i sin tur kan sedan ha som krav för tjänsten att det skall finnas behov för tjänsten annars kan arbetstagaren sägas upp... alltså är det ett sätt att kringå allt och göra livet som pilot/styrman rätt obekvämt.

Jag vet hur det är med bemanningsföretag. Flexibel arbetsmarknad som dom så fint kallar det. Det jag undrar över är varför inte piloter får se till att bli bättre än dom som jobbar för dåliga villkor, precis som du ser till att vara bättre än billiga IT-tekniker och hantverkare måste vara bättre än polacker som jobbar för 60 kr/timmen. Jag tyckte det lät lite underligt faktiskt.

Jo, jag förstod det. Jag tänkte att du kanske indirekt var drabbad av det här flygbråket eftersom du skrev att din fru jobbade i branschen.

Hon är redan bemanningsanställd... hon är flygvärdinna. Inga problem med det.
Däremot blir det problem om man gör likadant med cockpit.

Jag vet hur det är med bemanningsföretag. Flexibel arbetsmarknad som dom så fint kallar det. Det jag undrar över är varför inte piloter får se till att bli bättre än dom som jobbar för dåliga villkor, precis som du ser till att vara bättre än billiga IT-tekniker och hantverkare måste vara bättre än polacker som jobbar för 60 kr/timmen. Jag tyckte det lät lite underligt faktiskt.

Därför att piloter är ryggraden hos flygbolag, har för mig att de inte får ha kvar licensen om de inte har egna piloter t.o.m.
Det ligger hur som helst vansinniga ansvar hos piloten som är ytterst ansvarig (befälhavare även kallad) på flyget och det gäller då hela ekonomin, besättningens säkerhet, passagerarnas säkerhet.

Kolla gärna lite fler pressklipp...
Bakgrunden är att piloterna i Avia Express sades upp för att ersättas med korttidsinhyrningar och att Avitrans, som är det flygbolag som genomför de flygningar som allmänheten känner som Sverigeflyg, har sagt upp alla sina piloter trots att det är uppenbart att verksamheten kommer att fortsätta.

På Sverigeflyg säljs det biljetter under hösten trots att man till SPF meddelat att verksamheten skall upphöra.
http://www.swealpa.se/press.asp?page=releases&id=78

Ungefär det som de gör i det här fallet...

Varför röstar inte piloterna med att byta arbetsgivare då? Om ingen annan behandlar dem bättre så är det väl ett branchfenomen de får leva med, fattar inte problemet. Så jävla svenskt att hålla på och gnälla, strejka och klaga, skaffa nya jobb = problemet löst

Hade tänkt lika dant som arbetsgivarna.

Sitta med överbetalda piloter är ju inte så smidigt, när man inte har fullt med jobb för dem...då är det bättre att ta in konsulter

Inga snyftsympatier från mig iaf:)

Correctumundo! :yoparty

Last edited:
Varför röstar inte piloterna med att byta arbetsgivare då? Om ingen annan behandlar dem bättre så är det väl ett branchfenomen de får leva med, fattar inte problemet. Så jävla svenskt att hålla på och gnälla, strejka och klaga, skaffa nya jobb = problemet löst

Därför att om du skall fixa nytt pilotjobb så har du tur om du hamnar i europa... mest troligt är mellanöstern eller nåt annat "skoj" ställe.

En till liten rolig detalj med att vara pilot... du måste flyga visst antal timmar för att få behålla certet... du måste även flyga på rätt flygplan... du typar dig på en viss modell, byter bolaget flotta är det bara betala 200k på att typa dig på den modellen... de pengarna skall du betala från egen ficka.

Så jo, jag förstår om de fightar lite om sina jobb här hemma i Sverige.

Därför att om du skall fixa nytt pilotjobb så har du tur om du hamnar i europa... mest troligt är mellanöstern eller nåt annat "skoj" ställe..

Ja, det samma gäller om man ska bli oljeborrare, kameljockey eller sandkornssorterare. Det är inget krav på att bli pilot, eller har jag missat något? :confused:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park