Pilotstrejk

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det synd om sveriges piloter?
Tjänar de för lite ellervaerefråganom? :va :va

Jag tjänar inte heller vidare bra som egenföretagare.
Nån som vill gå ut i strejk med mig? :confused:

Inte riktigt vad det handlar om.

Enligt Pilotföreningen handlar konflikten främst om rätten till återanställning för uppsagda piloter. Avia Express har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån. Arbetsgivarens tanke är att de ska bilda egna bolag, vilket innebär sämre villkor för de piloter som hyrs in.

Med en fru i branschen så vet jag lite mer vad det handlar om... jobbsäkerhet.

Vad tjänar en trafikpilot idag? Rör det sig om ca 40´- ca 100´ i månaden beroende på flygbolag och vilka rutter man flyger? Skiljer sig också om man är styrman eller kapten. Kaptenen tjänar mer.

Har inte fördjupat mig i problematiken. Det har ju varit ett känsligt ämne i många år där man pressar dem att flyga fler timmar med kortare vila och sänkta löner.

Blöder flygbolagen har de ju inget direkt val än att försöka få ner sina kostnader på alla sätt och vis.

Flyg och markpersonal får nog bara gilla läget helt enkelt. Tiderna förändras.

Man vill nog inte direkt riskera att ha sömniga piloter. Den aspekten köper jag.

Last edited:
Inte riktigt vad det handlar om.

Citat:
Enligt Pilotföreningen handlar konflikten främst om rätten till återanställning för uppsagda piloter. Avia Express har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån. Arbetsgivarens tanke är att de ska bilda egna bolag, vilket innebär sämre villkor för de piloter som hyrs in.

Ok, så då har bemanningsbranschen även nått till pilotyrket då. Antar att det blir polacker som tar över.

Vad tjänar en trafikpilot idag? Rör det sig om ca 40´- ca 100´ i månaden beroende på flygbolag och vilka rutter man flyger? Skiljer sig också om man är styrman eller kapten. Kaptenen tjänar mer.

Har inte fördjupat mig i problematiken. Det har ju varit ett känsligt ämne i många år där man pressar dem att flyga fler timmar med kortare vila och sänkta löner.

Blöder flygbolagen har de ju inget direkt val än att försöka få ner sina kostnader på alla sätt och vis.

Flyg och markpersonal får nog bara gilla läget helt enkelt. Tiderna förändras.

Man vill nog inte direkt riskera att ha sömniga piloter. Den aspekten köper jag.

Som sagt, det handlar inte så mycket om lönen den här gången utan jobbsäkerheten för de som flyger, att inte bli ersatta av "Nisse på manpower".

Ok, så då har bemanningsbranschen även nått till pilotyrket då. Antar att det blir polacker som tar över.

Hört talas om t.ex. Proffice Aviation?
Vet folk i flygbranschen som jobbat med förlängd varsel i ett år nu... får förlänging en månad åt gången... hur skoj är det? Hur planerar man sin ledighet? Hur planerar man sin semester? Hur kan man börja tänka långsiktigt och hur gör man för att inte fundera på om man kommer ha råd med lånen om 2-3månader?

Som sagt, det handlar inte så mycket om lönen den här gången utan jobbsäkerheten för de som flyger, att inte bli ersatta av "Nisse på manpower".

Vet folk i flygbranschen som jobbat med förlängd varsel i ett år nu... får förlänging en månad åt gången... hur skoj är det? Hur planerar man sin ledighet? Hur planerar man sin semester? Hur kan man börja tänka långsiktigt och hur gör man för att inte fundera på om man kommer ha råd med lånen om 2-3månader?

Har haft ett jobb med 3 månaders förlängning åt gången. Inte speciellt kul att inte kunna planera framtiden som du säger.

Det handlar alltid om pengar :fakta

Tar de betydligt lägre lön, så kommer naturligvis arbetsgivaren lyssna....men är man "bortskämd" med stålar, så är man.:)

Så här skrev du i nitaenhantverkare-tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4645768&postcount=113

Tycker det är lite kappvänderi det du sysslar med just nu faktiskt.

Det handlar alltid om pengar :fakta

Tar de betydligt lägre lön, så kommer naturligvis arbetsgivaren lyssna....men är man "bortskämd" med stålar, så är man.:)

Yepp. Det är ju i pengar hela konflikten grundar sig.
Om piloterna öht vill ha sina jobb kvar i framtiden så får de nog rätta sig i ledet. Specielt de bortskämda SAS-piloterna.

Så här skrev du i nitaenhantverkare-tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4645768&postcount=113

Tycker det är lite kappvänderi det du sysslar med just nu faktiskt.

Sorry, men jag fattar faktiskt inte relevansen i det hela???

Att piloter och styrmän vill fortsätta ha fast anställning... vad har det med kostnaden av it-konsulter att göra?

Om piloterna öht vill ha sina jobb kvar i framtiden så får de nog rätta sig i ledet. Specielt de bortskämda SAS-piloterna.

De på SAS är bortskämda oavsett vilken position man har... dags att dra bort det statliga stödet till bojsänket tycker jag.

Last edited:

Vill de ha jobben kvar bör de nog strejka.

Inte så att de för behålla sina jobb om det är okej att hyra in piloter med nutida EU-regler, då blir det bara baltpiloter.

Sorry, men jag fattar faktiskt inte relevansen i det hela???

Att piloter och styrmän vill fortsätta ha fast anställning... vad har det med kostnaden av it-konsulter att göra?

Diskussionen där handlade om att svenska hantverkares jobb försvinner till folk som är villiga att jobba för sämre löner och sämre villkor. Vissa tyckte att det var fel, andra (bl a du) tyckte att dom skulle handskas med situationen genom att bli bättre på sitt jobb och göra skäl för sin högre lön. Varför gäller inte det nu när du själv är "drabbad"? Varför tycker du inte att flygfolket helt enkelt får se till att bli bättre för att göra skäl för sina bättre villkor?

Pucken skrev ju: "Var bättre än andra och gör mitt jobb och gnäller inte så fort jag inte får allt serverat på silverfat.
Den som kan utveckla din sits är bara du själv."

Det tyckte du var dagens sanning. Är det inte så längre?

Edit: Stavfel.

Last edited:
Diskussionen där handlade om att svenska hantverkares jobb försvinner till folk som är villiga att jobba för sämre löner och sämre vilkor. Vissa tyckte att det var fel, andra (bl a du) tyckte att dom skulle handskas med situationen genom att bli bättre på sitt jobb och göra skäl för sin högre lön. Varför gäller inte det nu när du själv är "drabbad"? Varför tycker du inte att flygfolket helt enkelt får se till att bli bättre för att göra skäl för sina bättre vilkor?

Pucken skrev ju: "Var bättre än andra och gör mitt jobb och gnäller inte så fort jag inte får allt serverat på silverfat.
Den som kan utveckla din sits är bara du själv."

Det tyckte du var dagens sanning. Är det inte så längre?

Jag är inte drabbad nu, jag skrev om min sits i den tråden... jag är en av de it-konsulter som debiterar dubbelt så mycket som lågprisarna och snor kunder när de misshandlat dem tillräckligt.

Jag har sällan problem att kritisera strejker och dylika maffiametoder... men i det här fallet så handlar det om att flygbolag vill byta från fast anställda flygare till inhyrda via bemanningsbolag som de då kan välja att inte ha kvar x antal under vissa perioder just utan att behöva säga upp eller varsla folk... dvs, de vill kringgå LAS för att köpa piloterna som tjänster från bemanningsbolag.

Bemanningsbolagen i sin tur kan sedan ha som krav för tjänsten att det skall finnas behov för tjänsten annars kan arbetstagaren sägas upp... alltså är det ett sätt att kringå allt och göra livet som pilot/styrman rätt obekvämt.

Jag är inte drabbad nu, jag skrev om min sits i den tråden... jag är en av de it-konsulter som debiterar dubbelt så mycket som lågprisarna och snor kunder när de misshandlat dem tillräckligt.

Jag har sällan problem att kritisera strejker och dylika maffiametoder... men i det här fallet så handlar det om att flygbolag vill byta från fast anställda flygare till inhyrda via bemanningsbolag som de då kan välja att inte ha kvar x antal under vissa perioder just utan att behöva säga upp eller varsla folk... dvs, de vill kringgå LAS för att köpa piloterna som tjänster från bemanningsbolag.

Bemanningsbolagen i sin tur kan sedan ha som krav för tjänsten att det skall finnas behov för tjänsten annars kan arbetstagaren sägas upp... alltså är det ett sätt att kringå allt och göra livet som pilot/styrman rätt obekvämt.

Hade tänkt lika dant som arbetsgivarna.

Sitta med överbetalda piloter är ju inte så smidigt, när man inte har fullt med jobb för dem...då är det bättre att ta in konsulter

Inga snyftsympatier från mig iaf:)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP