Pilot Road 3 fram och Road 2 bak?

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Behöver ett nytt framdäck till Blackbirden, och det sitter ett schysst Michelin Pilot Road 2 på bak. Nu verkar ju PR3:an vara en förbättrad version av tvåan. Funkar det att sätta på ett Pilot Road 3 fram i väntan på att bakdäcket nötts ut så man kan ta ett Road 3 dit också, eller är skillnaden så stor att man borde satsa på ett Pilot Road 2 igen till framdäcket för att inte "blanda" för friskt? :confused:

Det har hänt att jag har blandat däckmärken, fram och bak när däcken tagit slut, jag har ALDRIG upplevt några problem att hojen betett sig konstigt, varken på bana eller i trafiken. Jag har hållt mig till dimensionerna och däckstyper som man bör ha till hojarna jag haft givetsvis. Just nu har jag pilot one fram och pilot power bak går alldeles utmärkt.

Det är sällan jag byter båda däcken samtidigt då det käkar mer bakdäck än framdäck.

Och betänk ett nytt däck ÄR ett nytt däck, större risk att du kör åt helvete för du har ett slitet däck fram, hojen vet ju inte om det är ett pilot road 2 eller 3.

Byt, sluta fundera på detta och kör:tummenupp

Jag kör precis så, nytt PR3 fram och PR2 från förra året bak, funkar :tummenupp

Finns mkt myter och tyckanden från allt möjligt löst folk som blivit nån sorts rekommendationer. Ganska likt träningsbranschen med alla dessa lustigkurrar som tjänar pengar på folks nojighet. Vore skönt om man kunde avliva några av dessa. Det här med att "blanda däck" är ju en klassiker, jag blev också mer eller mindre ombedd att byta båda då ett begagnat framdäck ihop med ett nytt bakdäck kan resultera i att bakdäcket har bättre grepp och "skjuter på" mer än vad framdäcket då orkar i tex en kurva. Man dör direCkT mao. Detta var en seriös däckguru här på forumet som påstod :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park