pilot road 2ct till bana?

Pilot Power 2ct - inga problem. Kört två uppsättningar sånna och var mkt nöjd.

Det är ett par bra däck och har du bara rätt tempratur på dom så lär du bli mer än nöjd. Visst, det beror ju väldigt mycket på pilot, mc och dess effekt men kan inte tycka det skulle vara ett dåligt däck, tvärtom.

vad är skillnaden på pilot road och pilot power? tänkte ta ett pilot power 2ct men ska man satsa på roaden istället?

Lite hårdare däck = längre livslängd (får ut fler mil) och utan att vara expert så gissar jag att dom inte lika mjuka ute i kanterna som på Pilot Power-däcken.

Last edited:
vad är skillnaden på pilot road och pilot power? tänkte ta ett pilot power 2ct men ska man satsa på roaden istället?

Pilot Road = Bra gatdäck avsett i första hand för gatåkning. Har bra torrgrepp och riktigt bra våtgrepp.

Pilot Power = Mjukare = bättre grepp rent generellt. Bra torrgrepp och riktigt bra våtgrepp. Lämpar sig för gata med lite sportigare körstil alt. hoj med mycket effekt. Funkar riktigt bra även på bana (asfalt som asfalt ;-)).

Har kört med både och, kompletta uppsättningar, på min VFR som går mest gata och får ut ca. 1800 mil på Pilot Power medan Pilot Road kan köras ca. 2300-2500 mil på samma hoj, samma körstil, liknande körning. Samma förhållanden kort och gott!

Lägger du till 2CT på benämningen på något av dessa däcken innebär det kort och gott att gummit på kanterna, längst ut på anläggningsytan (kallas ibland "skuldran" är mjukare än på mitten.

Totalt används 3 gummiblandningar på en uppsättning (fram & bak däck) där samma gummiblandning som finns mitten på ramdäcket också finns pp skuldrorna på bakdäcket.

Sedan minns jag tyvärr inte procentsatsen men om jag minns rät är sedan mitten back ca. 20% hårdare än gummit på skuldran bak medan gummit på skuldran fram är 20% mjukare än gummit mitten fram!

Ta procentsatsen med en nypa salt för jag minns inte om det var 20% eller 10%.

Hoppas detta var svar på din fråga

Mvh!
// Niklas

...
Har kört med både och, kompletta uppsättningar, på min VFR som går mest gata och får ut ca. 1800 mil på Pilot Power medan Pilot Road kan köras ca. 2300-2500 mil på samma hoj, samma körstil, liknande körning. Samma förhållanden kort och gott!
...

WOW, 1800mil, som mest har jag fått ut 700mil (bak) med PP, är inne på 1200 med mina Road II nu och de har väl 2mm kvar till slitmarkeringarna. Ingen bankörning med dem, bara gata i 'inspirerat' tempo.

Hej!
För bana vill man ha ett däck som har överseende för ens misstag. Själv är jag en SOPA på bana. Körde tidigare med Pilot Road och det tocksläppte i låga farter och vid moderata nedlägg. Inser att jag nog överkör däcken men nu har jag kört på Pilot Power 2CT. De är mer förlåtande för min körning. När jag blir snabbare går det säkert köra snabare och säkrare med sämre däck. Men varför chansa??

PS.
Naturligtvis går det ej att köra med rejsdäck om man är långsam eftersom man ej bygger upp tillräckligt med värme.

En reflektion från en Långsam förare

Hur får ni ut så många mil ? Jag får ut ca 600 mil på ett Power 2CT bakdäck och ca 1200 på ett Power 2CT framdäck. 1400 fick jag ut på mitt första Road 2CT bakdäck sen blev det cord-view.

Jag kör på gata och inte så särskilt hårt.

// Niklas

hur bär du dig åt e.g.?
jag får inte ut mer än 300mil på power 2ct

EDIT: jaaahaa..........man ska inte gasa och bromsa alltså, hur kul blir det att kör hoj då? klart man kan ju alltid "torrköra" i garaget med stereon på hög volym:)

Last edited:
sådär då var det beställt, kolla priset :D Dom lär nog ringa imorgon och säga att något gick snett!

Beställt däck :

Artikelnummer: MOTO-R-128428
Ordernummer: 4853411
Märke, sort och storlek: Michelin PILOT POWER 2CT Rear 180/55 ZR17 TL 73W M/C
Antal: 1
pris per styck: 144.00 SEK

--------------------------------------------------------------------------------
Total inklusive moms: 144.00 SEK

Har kört en del bana, kör hyfsat hårt på både gata o bana. Har precis slängt på ett par pilot power 2ct, endast kört gata rätt hårt med dem, funkar utmärkt, säkra kontrollerade nerlägg både i höga o låga farter. Sist jag körde bana hade jag pirelli skurna slicks sc2 fram o sc3 bak, funkade utmärkt men slets ganska snabbt upp. Tänkte säga det att 2ct känns inte så pjåkiga om man jämför dem med slicksen. Kan nog tänka mig att de håller 3 bandagar nätt o jämnt.:tummenupp

Kan berätta för alla nu att pilot road fungerar klockrent på bana :) Åtminstone i lugna gruppen.

Låter bra det. Med tanken på tempot vi körde i lugna gruppen på Midlanda i söndags så tror jag nog man klarar sig ganska bra i medelgrupp med dom med. Men jag ska prova.

Jag gjorde några nybörjarmissar med knät i backen men däcken släppte inte ändå. Så de ska nog fungera relativt bra :)

Enda ggn de släppte var på första varvet, första passet, första dagen. Då var det nästan brunt i byxan men jag klarade mig som tur var :)

Vad skiljer Pilot Road 2 och Pilot Road 2 A respektive B?

Om man inte kör bana alls, duger det med Pilot Road utan 2ct bra för vanlig gatkörning som ibland är inspirerad?

Kunde nämligen inte hitta Pilot Road 2ct däcken.

Var försiktiga med lufttrycket. På Pilot Power så skulle jag aldrig rekommendera under 2.3 pga gatstommen. Lite samma sak med Pilot Road.

Om någon rekommenderar runt 2.0 så är det troligen en rejsåkare som utgår från sina rejsdäck.

Var försiktiga med lufttrycket. På Pilot Power så skulle jag aldrig rekommendera under 2.3 pga gatstommen. Lite samma sak med Pilot Road.

Om någon rekommenderar runt 2.0 så är det troligen en rejsåkare som utgår från sina rejsdäck.
Helt rätt! Jag har svag pyspunka i bakdäcket, och vid 2kg märks det ordentligt att det blir svajigt å halkigt. Vid 1,5kg driftar man på motorväg i 150 :näsblod och krokväg känns som att köra grusväg ungefär.

Hur får ni ut så många mil ? Jag får ut ca 600 mil på ett Power 2CT bakdäck och ca 1200 på ett Power 2CT framdäck. 1400 fick jag ut på mitt första Road 2CT bakdäck sen blev det cord-view.

Jag kör på gata och inte så särskilt hårt.

Självklart har det med flera faktorer att göra. Min VFR har inte så kraftigt vridmoment (eller många hk för den delen heller) så när jag ger gas efter att kurvan är slut belastas inte däcken lika hårt som på en hoj med nästan dubbla effekten och bra mycket mer vridmoment!

En annan viktig faktor är stötdämparens/gaffelns inställning. Många kör med helt eller delvis felaktigt inställda dämpare/gaffel vilket gör att däcken får "ta smällen" i stället för stötdämparen/gaffeln.

Här finns ofta mycket att göra med en vanlig enkel grunsinställning vilket inte är hokus pokus jättesvårt. Tag hjälp av någon kunnig kompis, läs på nätet om hur det går till OCH skriv upp hur dämparen/gaffeln är inställd innan justering så du alltid kan gå tillbaks till det du har nu! Det ger en säkerhet att därmed VÅGA pröva!

Och sist men inte minst, ringtrycket. Jag kör med rekommenderar ringtryck på gata (2,5 fram och 2,7-2,9 bak) OCH jag kollar det rätt så ofta (någon gång/vecka vid gatkörning. När jag kör på bana kör jag relativt lugnt i kurvorna tills däcket har fått upp en viss arbetstemperatur och jag värmer däcken genom hög hastighet rakt fram dock med efterföljande mjuka inbromsningar och lugn kurvhastighet!

That´s it!

Mvh!
// Niklas

Japp, du har kanske rätt! Jag har inte kollat med Michelin men kör enligt egen erfarenhet och det funkar för mig/min körning och min hoj riktigt bra med 2,1-2,2 vid varm väderlek och 2,3 vid regn. Men det är ju inte samma sak som att det funkar för alla andra i alla situationer.

Mvh!
// Niklas

[QUOTE='[PlastRaket]
EDIT: jaaahaa..........man ska inte gasa och bromsa alltså, hur kul blir det att kör hoj då? klart man kan ju alltid "torrköra" i garaget med stereon på hög volym:)[/QUOTE]

Motfråga:
Vilket krävs mest av dig som förare att gasa på raksträckorna eller kurvtagningen?

Japp, broms inför kurva kräver sin "man" också och nog satan skall man gasa i kurvorna med det är bara det att man gasar ÄNNU mer när hojen är upprätt. Jag hör inte till de snabbaste förarna, långt ifrån, men med hyfsat moderat slitage på banhojens Pilot Power lyckas jag ledsaga mig runt Kinnekulle runt 1,02 på de bättre dagarna och självklart måste även jag broms emellanåt för att inte flyga ut i spenaten!

Inte gasa fullt och inte bromsa stenhårt gäller under uppvärmngsfasen av däcken. Kan kanske vara värt att få ut fler varv/mil genom att ta det lite coolt i början för att därefter "stå på" som en blå!

Kör vackert!
// Niklas

Svaret är EFFEKT .. du axar och bromsar hårdare.. :tummenupp

Japp, åt minstånde accelererar hårdare! :tummenupp :D

Inbromsningen beror ju liksom på vilken hastighet man har vid bromsögonblicket, vilketn massa som är i rörelse och hur hårt man vågar/kan gå på! Och det varierar ju!

Have a nice day!
// Niklas

Last edited:
är väl en medelmåtta på bana men jag är skitnöjd med mina pilot road, kommer definitvt att baxa på en ny uppsättning av pilot r när det är dags för byte:tummenupp

Vore nice om någon kunde svara på följande frågor som jag skrev i ett inlägg högre upp.

Vad skiljer Pilot Road 2 och Pilot Road 2 A respektive B?

Om man inte kör bana alls, duger det med Pilot Road utan 2ct bra för vanlig gatkörning som ibland är inspirerad?

Kunde nämligen inte hitta Pilot Road 2ct däcken.

Hej;

Det beror helt på vilket tempo du har i din körning, men generellt sett räcker de bra och blir över tom :tummenupp
Känner du att det börjar "gunga" i kurvorna så börjar du närma dig vad däcken klarar av.

Men som sagt, du kan vara lungn! Ska du köra i lugna gruppen så finns inget att oroa sig för :)

Lycka till!!

Mvh
Dio
Nu snubblade jag in i den här tråden av misstag men fastnade för det du skrev.

Min hoj har en del gungningar för sig. Jag har givetvis tagit för givet att det är fjädringen som spökar. Jag har till o med beställt nya bak dämpare och styrdämpare.

Men hur känner man att däcken börjar ge sig?

När jag kör igenom "medium" kurvor i farter över 170 och träffar en liten ojämnhet så börjar gungandet.

Eller är det nån som kan säga vad det annars kan vara?

Nu stal jag tråden oxå, förlåt. :hihi

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...