Hur får ni ut så många mil ? Jag får ut ca 600 mil på ett Power 2CT bakdäck och ca 1200 på ett Power 2CT framdäck. 1400 fick jag ut på mitt första Road 2CT bakdäck sen blev det cord-view.
Jag kör på gata och inte så särskilt hårt.
Självklart har det med flera faktorer att göra. Min VFR har inte så kraftigt vridmoment (eller många hk för den delen heller) så när jag ger gas efter att kurvan är slut belastas inte däcken lika hårt som på en hoj med nästan dubbla effekten och bra mycket mer vridmoment!
En annan viktig faktor är stötdämparens/gaffelns inställning. Många kör med helt eller delvis felaktigt inställda dämpare/gaffel vilket gör att däcken får "ta smällen" i stället för stötdämparen/gaffeln.
Här finns ofta mycket att göra med en vanlig enkel grunsinställning vilket inte är hokus pokus jättesvårt. Tag hjälp av någon kunnig kompis, läs på nätet om hur det går till OCH skriv upp hur dämparen/gaffeln är inställd innan justering så du alltid kan gå tillbaks till det du har nu! Det ger en säkerhet att därmed VÅGA pröva!
Och sist men inte minst, ringtrycket. Jag kör med rekommenderar ringtryck på gata (2,5 fram och 2,7-2,9 bak) OCH jag kollar det rätt så ofta (någon gång/vecka vid gatkörning. När jag kör på bana kör jag relativt lugnt i kurvorna tills däcket har fått upp en viss arbetstemperatur och jag värmer däcken genom hög hastighet rakt fram dock med efterföljande mjuka inbromsningar och lugn kurvhastighet!
That´s it!
Mvh!
// Niklas
Var försiktiga med lufttrycket. På Pilot Power så skulle jag aldrig rekommendera under 2.3 pga gatstommen. Lite samma sak med Pilot Road.
Om någon rekommenderar runt 2.0 så är det troligen en rejsåkare som utgår från sina rejsdäck.
Japp, du har kanske rätt! Jag har inte kollat med Michelin men kör enligt egen erfarenhet och det funkar för mig/min körning och min hoj riktigt bra med 2,1-2,2 vid varm väderlek och 2,3 vid regn. Men det är ju inte samma sak som att det funkar för alla andra i alla situationer.
Mvh!
// Niklas
[QUOTE='[PlastRaket]
EDIT: jaaahaa..........man ska inte gasa och bromsa alltså, hur kul blir det att kör hoj då? klart man kan ju alltid "torrköra" i garaget med stereon på hög volym

[/QUOTE]
Motfråga:
Vilket krävs mest av dig som förare att gasa på raksträckorna eller kurvtagningen?
Japp, broms inför kurva kräver sin "man" också och nog satan skall man gasa i kurvorna med det är bara det att man gasar ÄNNU mer när hojen är upprätt. Jag hör inte till de snabbaste förarna, långt ifrån, men med hyfsat moderat slitage på banhojens Pilot Power lyckas jag ledsaga mig runt Kinnekulle runt 1,02 på de bättre dagarna och självklart måste även jag broms emellanåt för att inte flyga ut i spenaten!
Inte gasa fullt och inte bromsa stenhårt gäller under uppvärmngsfasen av däcken. Kan kanske vara värt att få ut fler varv/mil genom att ta det lite coolt i början för att därefter "stå på" som en blå!
Kör vackert!
// Niklas
Svaret är EFFEKT .. du axar och bromsar hårdare..
Japp, åt minstånde accelererar hårdare!
Inbromsningen beror ju liksom på vilken hastighet man har vid bromsögonblicket, vilketn massa som är i rörelse och hur hårt man vågar/kan gå på! Och det varierar ju!
Have a nice day!
// Niklas