Pilot Power 2ct

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hej ...
Vad tycker ni som provat eller hört andra provat PILOT POWER 2CT om däcket ???
(I mitt fall är det 120 / 190 som gäller)

//gixxxerracing

Jag beställde just 2 såna så man får ju hoppas att de är bra!!!

Jag hörde med min däckkille att de inte kommer förrens i slutet av året, hoppas han har fel dock.

Blev nytt vanligt Pilot Power till gathojen så länge.

Enligt Michelin själva klarar 2CT 0,6 grader mer nerlägg på torr asfalt och 1,1 grader på våt asfalt. Inga våldsamma skillnader, och frågan är om man verkligen kan utnyttja det på gata? :va

Nedläggningsskillnaden är nog minimal för betydelsen, men däremot att du har mjukare blandning på sidorna & hårdare i mitten ger ju tryggare fäste & fler mil. Det är ju argument man gillar!

2CT finns att köpa, så det är bara att beställa.

X-up skrev:
2175393 Nedläggningsskillnaden är nog minimal för betydelsen, men däremot att du har mjukare blandning på sidorna & hårdare i mitten ger ju tryggare fäste & fler mil. Det är ju argument man gillar!

2CT finns att köpa, så det är bara att beställa.
Den enda skillnaden mot vanliga Pilot Power är dom mjukare skuldrorna på däcket, så du får ut lika många mil "på mitten" oavsett vilket av dom du väljer.

Hoztic skrev:
2175398 Den enda skillnaden mot vanliga Pilot Power är dom mjukare skuldrorna på däcket, så du får ut lika många mil "på mitten" oavsett vilket av dom du väljer.

Sant!

Har avverkat ca: 250 mil på mitt 2ct nu och har väl gissningsvis 100 mil kvar, har kört upp ett flertal vanliga power däck innan och dom höll ungefär lika långt. Har försökt att koppla loss den i fullt regn men aldrig lyckats (med varma däck) endast bakhjul som följd. Måste säga att jag är väldigt nöjd, det enda som jag inte har provat med dessa däck är bana så det ska bli skoj och se hur dom beter sig mot det vanliga power däcket. So far ett mycket bra däck enligt mig :tummenupp

Michelin hade tydligen haft pressvisning där Colin Edwards hade kört med ett par 2ct på sin MotoGP-hoj på Motegi, och tiderna lär ha varit riktigt hyfsade. Hittar inte artikeln just nu, men jag läste det i nåt av de senaste numren av brittiska Superbike.

Har lagt på 2CT på Duccen och kört både gata och bana. Har kört på Super Corsa och Rennsport innan vilka ger klistergrepp. Har 100% förtroende för 2CT hitintills men ska provocera lite mer innan jag bestämmer mig. Men det känns mycket förtroendeingivande so far.

Jag skaffade mitt 2CT bakdäck precis innan jag åkte till Vortasalmi för körning på banan där.
Och jag kan inte gnälla på varken grepp eller livslängd, efter 40 mil på banan så är det trots allt ca. 75% mönsterdjup kvar på sidorna :)

Men det som jag upp lever är den största skillnaden är känslan i böjar, jag kunde lägga mig på den yttersta kanten och gunga hojen med hjälp av gasen bara (men det är inte att rekomendera om man inte vet vad man gör) och det inger förtroende för min del iaf :)

Jag är verkligen kanonnöjd med mitt däck :tummenupp

Har beställt mina däck igår får vi se hur det blir ...
Körde med vanliga Pilot Power bak och är riktigt nöjd med det.
Vilka profiler använder ni ???
Själv skör jag 120 / 70-17 190 / 50-17

Det blir 2CT banpremiär i helgen på Gotland.
Kör med 120/70-17 och 190/50-17 nu...
Värm upp banan bra på fredag så kommer jag på Lördag å dominerar :hihi

Hade Kawan vart lite trög i svängarna hade jag gärna testat 180 bak...har ju haft det på tidigare sukka mm...

Triggerhappy skrev:
2181032Värm upp banan bra på fredag så kommer jag på Lördag å dominerar :hihi
Jag ska värma upp den åt dig, du kan va lugn :)
Tänkte också köpa CT2 men Power Race kostade ju samma??
Så det blev dem istället...

/N

Valde att köra Fazer med "vanlig" pilot power på Gotland när Blajdens 2CT bakdäck började gå mot sitt slut: 2CT sladdar ju för skjutton mer, och mindre kontrollerat än vanliga power! Verkar som om problem uppstår när man går över från det mjuka området och in på det hårdare under accerellation. Speciellt när gummilagret är tunt och krafterna inte kan spridas innåt i däcket.

Jag rekomendetar inte 2CT!

gixxxerracing skrev:
2181000 Har beställt mina däck igår får vi se hur det blir ...
Körde med vanliga Pilot Power bak och är riktigt nöjd med det.
Vilka profiler använder ni ???
Själv skör jag 120 / 70-17 190 / 50-17

E det så, jag tror fan det är nåt fel på mina visst framdäcket är helt ok men satan bakdäcket får jag fan inget bra fäste med :mad: Kanske dumt att jämföra med racetec men vilken skillnad!

Jag och tanten körde dem nu 2 dagar på Gotland och ingen av oss åker direkt med stödhjulen nere.

Grepp: Inte ett "släpp" annat än att de började gunga lite vid moderat påslag.

Slitage: Vi körde ju dubbla pass och skulle lätt kunna åkt minst en dag till på detta set.

Känsla: Lite "sladdriga" i känslan. Testade lite olika tryck..2,1 -2,3 i kalltryck.

Förtroende: 90% dvs helt ok men inte som ett racedäck.

Jag ger dem 8 poäng av 10 vad det gäller Gata.

Last edited:
Körde med 2CT på Gotland och jag har stort förtroende till däcken.
Körde med rejält avhäng, knäskrap och med ibland fotpinnen skrapandes utan något släpp.
Och på några ställen var det en del ojämnheter som fick hojen att gunga till och oxå det utan någon dramatik.
Visst gungar det ut ur böjarna med med full kontroll.

Träffade Michelinfolk på Powerday igår och fick lite intressant info.

2CT har en styvare stomme än vanliga Power, gäller alla dimensioner.
Anledningen är att Michelin designat detta däck för "hårdare" körning och en hårdare stomme sänker driftstemperaturen vid hård belastning...så det inte "smälter" lika lätt.

2CT 190/50-17 har en "toppigare" profil än vanliga power i samma dimension.

Satt på mina däck igår kväll, så nu ska jag ut och se vad jag tycker imorgon.
-Hur mycket skillnad märker ni mot vanliga Pilot Power???
-Och vad använder ni för lufttryck fram respektive bak???

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon