Pilot Power 2ct fram?

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Tjo!

Tänkte höra mig för ska köpa nytt däck fram och bak. Verkar som om Michelin Pilot Power 2ct verkar vara ett bra däck med tanke på regniga somrar och att det inte slits ut så fort.

Fråga är om man ska köpa det till framdäcket också vad har ni för erfaranheter?? Kanske har förslag på annat däckalternativ?? :confused:

Ingen bankörning för min del än så länge utan bara gatkörning.
 
Japp, bra val. Fungerar mycket bra när det är lite kallt och blött också.
Bak kan du ju köra Pilot Road 2 om du vill. Blir ungefär samma livslängd fram som bak då.
 
Ja, det är nya ersättaren för Pilot Power 2CT. Ska bli intressant att se tester på det däcket.
 
Visst kan du göra så. Den kombinationen gör att du sliter ut framdäck och bakdäck lika snabbt.
Å andra sidan så kan du köra med Pilot Road 2CT både fram och bak. Då kommer framdäcket att hålla ungefär dubbelt så länge som bakdäcket.

Det finns ju en viss vinst i att ha samma däck fram och bak då det kan vara små skillnader i profilerna på däck som kan ge underligheter i beteendet på hojen.

Våtgreppet på Road 2CT är nog ungefär som på Power men jag misstänker att det är lite mer bett i power på torrt underlag. Men du har ju egentligen ingen nytta av mer bett fram än bak då du ju ändå inte kan köra fortare än bakdäcket hänger med.

Pilot Road räcker till för dom allra flesta på vanligt gatkörning. Dom enda som kan tänkas överbelasta det däcket är dom som kör så fort och hårt att dom överhettar det men då är det frågan om körning en bra bit över dubbla skyltade hastigheterna kombinerat med en körstil som belastar däcken en hel massa i onödan.
 
Kan tilläggas till det Steffo skrev, att många har haft problem med lättare vibrationer/wobbel fram i hojen med detta framdäck.
 
Kan tilläggas till det Steffo skrev, att många har haft problem med lättare vibrationer/wobbel fram i hojen med detta framdäck.

Ja. Det är sant. Jag har haft vissa tendenser till wobbel i styret i hastigheter kring 190 men det är knappast något stort problem.
Tilläggas kan att det hände första gången jag satte på ett sådant. När jag slitit ut det och satte dit ett nytt PR 2CT så hade jag inga sådana tendenser. Så jag gissar att det till viss del kanske har att göra med taskig balansering. Jag misstänker att det kan vara så att det faktum att det är ett ganska lätt däck kombinerat med just den profilen gör det väldigt känsligt för balanseringen i början innan man nött ner det lite.
För problemen försvann efter kanske 100 mil.
 
Tack för alla svar!

Blir ett par Power Pure så är man inne med de senaste ;)

Hör av mig om jag hamnar i diket
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top