Pilot jet/slow jet - hur justera?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag nu håller på att justera förgasarna på min ZX9-95, så gäller att pilotmunstycket ska skruvas ut ett par varv från bottenläge.

Pilot jet.jpg

Så långt förstår jag.
Vad jag inte förstår är hur munstycket - efter att ha lossats ett par varv - inte ska vibrera loss ännu mer, eller vibrera fast mer?
Det är ju inte fjäderbelastat eller gänglåst på något sätt.
 
Munstycken skruvar du fast,ev blandskruv kan du justera
 
- På bilden ovan visar jag lågfartsmunstycket/pilot jet/slow jet, som det kallas på svenska och engelska.
Det står på flera forum OCH i manualen att det ska först skruvas ner så att det bottnar, och sedan lossas några varv.

Beskrivs såhär t.ex.:
"Turn screw in GENTLY until it bottoms. Turn out 1/4 turn at a time (wait 15 seconds between each 1/4 turn adjustment to give engine time to adjust) until highest RPM idle is obtained. Normally do not turn the pilot screw out more than 2.5 turns"
Blandskruven ja,inte lågfartsmunstycket...
Hur hade du tänkt skruva på lågfartsmunstycket(i flottörhuset)samtidigt som du har motorn på tomgång?
 
Tackar för era inputs, jag förvirrades av manualen som ni kan se ett inklipp av 3 inlägg upp.

pilot adjust.PNG
 
Skruva tills det går lätt igen, sen tänder du eld på skiten och slänger i soporna, förgasare är nåt jobbigt skit att skruva med!
 
Skruva tills det går lätt igen, sen tänder du eld på skiten och slänger i soporna, förgasare är nåt jobbigt skit att skruva med!

- Jag gillar att smådona med sådant, så det blir ingen eld eller sopning av gasarna. Det är lite skön känsla i att ha - förhoppningsvis - lyckats meka ihop en hoj själv som går prima :)
 
- Jag gillar att smådona med sådant, så det blir ingen eld eller sopning av gasarna. Det är lite skön känsla i att ha - förhoppningsvis - lyckats meka ihop en hoj själv som går prima :)
Jo jag skojade såklart. Sålänge man slipper det värsta skitet med gamla sönderskruvade bryggor som läcker överallt är det ganska mysigt.
 
Jo jag skojade såklart. Sålänge man slipper det värsta skitet med gamla sönderskruvade bryggor som läcker överallt är det ganska mysigt.

- Ja eventuellt läckage upptäcker man ju inte förrän man fått dit skiten. Den bökiga biten, just att behöva ta loss prylar igen o göra om. Men nu fan har jag pillat ner prylarna i molekyler o rengjort o bytt packningar så...yeyy!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top