Pikes Peak

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Alla som har spelat GranTurismo eller har Per Eklund som idol vet vad Pikes Peak är. Ett 4000 m högt berg i Colorado som man sedan 1916 kör backtävling uppför. 1500 meters stigning, 20 km och 156 kurvor. Rod Millens 14 år gamla rekord slogs i år av Nobuhiro Tajima som i många år har rattat Suzukis extremt extrema specialbygge med jättevingar, V6, turbo, 1000 hk och fyrhjulsdrift från Unic AB i Säffle(!). Peugeot och andra tillverkare har liknande fordon och det verkar på det hela taget fruktansvärt coolt. Någon som har varit där? Sett eller kört andra backtävlingar?

Peugeot har gjort en fin film om Pikes Peak 1990 och deras ekipage medverkar förstås. Vilket knappast gör filmen sämre. Tvärtom är framfarten helt sanslös.
http://www.youtube.com/watch?v=MSrDD3tcibU

Rod Millens rekord-Toyota från 1996 (4 cyl, 800 hk)
http://www.youtube.com/watch?v=HQj2gWJ30YI

Årets nya rekord-Suzuki
http://www.youtube.com/watch?v=GZgb_QsE8Zs

En annan och faktiskt värre/roligare film från en annan backtävling. Vilken nackvärk från G-krafterna man måste få!
http://www.youtube.com/watch?v=paClRcT39HY
 

Bifogat

  • 009.jpg
    009.jpg
    91.2 KB · Visningar: 99
  • peugeot_pikes_peak.jpg
    peugeot_pikes_peak.jpg
    23.8 KB · Visningar: 83
Last edited:
gammal hardcore racing

same length as the F1 race, we were only exactly 4 seconds slower than the F1 cars, on gravel!

[YOUTUBE-ID]_QIozB_VuJg[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Eklunds ena vända upp för berget, lätt imponerande!
[YOUTUBE-ID]xfjoXXZz8m0[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]ZozE_3YU00I&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Filmen som KGK länkade till med rallyklippen, jag har ofta undrat hur fan folk kan stå som dom gör i en del kurvor och hårnålar. Minsta misstag och 10-20 pers stryker med. Att förarna accepterade det är väl egentligen ännu konstigare...:confused:

Grymma klipp för övrigt!
 
Filmen som KGK länkade till med rallyklippen, jag har ofta undrat hur fan folk kan stå som dom gör i en del kurvor och hårnålar. Minsta misstag och 10-20 pers stryker med. Att förarna accepterade det är väl egentligen ännu konstigare...:confused:

Grymma klipp för övrigt!

Som förare lär man sig att inte se människor, man ser buskar.
Allt enligt en förare i en film om Grupp B bilarna.
 
Ponera att man hade dragit in en bil med liknande prestanda till bilprovningen. Hade varit skitkul att se deras min.
 
Ponera att man hade dragit in en bil med liknande prestanda till bilprovningen. Hade varit skitkul att se deras min.
SuperSeven (650 kg) med Cosworth turbomotor (290 hk) är förstås inte riktigt i samma liga vikt/effekt. Men nästan och sådana körs till Bilprovningen varje år. Grymma!
 

Bifogat

  • 1085535913pe1.jpg
    1085535913pe1.jpg
    69.3 KB · Visningar: 74
SuperSeven (650 kg) med Cosworth turbomotor (290 hk) är förstås inte riktigt i samma liga vikt/effekt. Men nästan och sådana körs till Bilprovningen varje år. Grymma!

Jag tror det finns en med värre vikt/effekt här i stan...

Det har har blivit en markant ökning av sådana där bilar häromkring, det finns nämligen lokala tillverkare av allt man behöver.

I grundkitet skulle man ha en Volvo 240 som donator (Sveriges vanligast bil att få gratis) och det inkluderade då att man använde motor och låda.
(förutom styrspindlar/rattstång/bakaxel och en massa småprylar)

I dom färdiga bilarna jag har sett har det suttit allt mellan Opel Kadett GSI 2.0 med turbo och megasquirt till en med motorcykelmotor...
 
SuperSeven (650 kg) med Cosworth turbomotor (290 hk) är förstås inte riktigt i samma liga vikt/effekt. Men nästan och sådana körs till Bilprovningen varje år. Grymma!

Dom är feta ja! Håller på att redigera en film åt några SEVEN galningar som åker till Finland och kör varje år... Rätt bra klös i endel :tummenupp
 
Riktigt coola bilar faktiskt.

Men anledningen till denna hysteriska prestanda är väll ändå att man har betydligt tunnare luft upp mot toppen av "banan", "backen".
Läste någonstans att man har under en tredjedel "kvar" av prestandan uppe på toppen av berget.

Självklart samma anledning att man har löjligt stora vinga överallt på bilarna.

Men riktigt cool tävling!
 
Riktigt coola bilar faktiskt.

Men anledningen till denna hysteriska prestanda är väll ändå att man har betydligt tunnare luft upp mot toppen av "banan", "backen".
Läste någonstans att man har under en tredjedel "kvar" av prestandan uppe på toppen av berget.

Självklart samma anledning att man har löjligt stora vinga överallt på bilarna.

Men riktigt cool tävling!
Sant i det du säger. De stoppar i stora turbos som klarar av att suga i så mkt luft som möjligt.
Från trollhättansaab:
Garrett turbocharger with intercooler (3.0 bar or 42.8 psi at sea level).

Citat:
“The road surface was very slippery this year and at times it felt like I was driving on ice, but the Saab engine and rest of the drivetrain performed perfectly,” said Eklund. “In fact, the engine coolant and turbo intercooler temperatures were so much lower than we expected that we could have probably run another .5 bar of boost pressure (over 7 psi) and run quicker with a lot more horsepower.”

Hohoho. Ladda 3.5 bar vore något =)

Hittade dokumentären om Per Eklunds Pikes Peak-bil: Amerikabilen
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top