Pick-up med trailer

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Nu ha jag letad en hel förmiddag på nätet utan att lyckas hitta en enda firma som sälja dem här "trailers".
Är det nån som vet vart dem säljs, (här hemma eller inom EU) så skulle jag bli väldigt tacksam:Bugar
 

Bifogat

  • pickup.jpg
    pickup.jpg
    38.8 KB · Visningar: 983
Komplett eller bara vagnen?
Vad har du i såfall och drar med?
Kräver vändskiva på flaket, eller hitch (typ fristående kula mitt på flaket).
Vet inte hur det går till att besikta nått liknande om man monterar det själv,
men vet flera som rullar på svenska vägar.
 
Last edited:
Kompllett eller bara vagnen?
Vad har du i såfall och drar med?
Kräver vändskiva på flaket, eller hitch (typ fristående kula mitt på flaket).
Vet inte hur det går till att besikta nått liknande om man monterar det själv,
men vet flera som rullar på svenska vägar.

Jag vet inte heller hur dom har lyckats besikta in dom i sverige, dom jag har pratat med som har sådana ekipage har tagit in dom färdiga som flyttgods från USA.

Antingen genom att själv bo där minst ett år eller genom att någon som ska bo där ett år köper en åt dom.
 
Komplet, helst.
Vändskivan på flacket var tänkt.
Jag har ochså sett några st. men inte många.
Dodge ram var tänkt som dragbil.
Läste att man kan drar 3500kg med dem.
 
Aftonbladet(?) skrev för något år sen om en person som tagit hem ett sådant ekipage från USA och sedan fått tvärstopp vid inbesiktningen pga att "fordonstypen inte passar in i den svenska trafikbilden". Vet inte hur det slutade, men han stod i ett rejält dödläge där han blivit "lovad" att det inte skulle vara några problem när han kollat upp det i förväg, och sedan tvärstopp vid besiktningen som sagt. Inga billiga pjäser det där heller..nått säger mig 1,3 millar men minns inte exakt.
 
Aftonbladet(?) skrev för något år sen om en person som tagit hem ett sådant ekipage från USA och sedan fått tvärstopp vid inbesiktningen pga att "fordonstypen inte passar in i den svenska trafikbilden". Vet inte hur det slutade, men han stod i ett rejält dödläge där han blivit "lovad" att det inte skulle vara några problem när han kollat upp det i förväg, och sedan tvärstopp vid besiktningen som sagt. Inga billiga pjäser det där heller..nått säger mig 1,3 millar men minns inte exakt.
Nej, för det priset vill man inte heller stoppa på en LGF skylt för att ta sig runt heller,
även om det är ett rätt enkelt knep..
 
Komplet, helst.
Vändskivan på flacket var tänkt.
Jag har ochså sett några st. men inte många.
Dodge ram var tänkt som dragbil.
Läste att man kan drar 3500kg med dem.

Kolla bland dragracingfolk, det är där jag har sett dom ekipagen, samt en hästtransport faktiskt.

Jag tror inte det finns någon generell gräns på vad du får dra, utan jag tror mer det beror på vad fordonstillverkaren godkänner.

När jag var i USA såg man rätt stora skördetröskor på maskintrailers bakom pickups, jag kan aldrig tänk mig att det landade på rätt sida 3500kg...
ÅAS, dom som körde ekipagen drack öl och lyssnade på banjomusik medans dom körde...
 
När jag var i USA såg man rätt stora skördetröskor på maskintrailers bakom pickups, jag kan aldrig tänk mig att det landade på rätt sida 3500kg...
ÅAS, dom som körde ekipagen drack öl och lyssnade på banjomusik medans dom körde...
Det är den där banjomusiken man fruktar att flera bönder i sverige lyssnar på när dom viker in speglarna så fort dom ska ut på allmän väg!!!
 

Jo just det, den artikeln har jag också läst.

Problemet där var ju att han hade köpt en trailer som saknade ABS fast dokumentet han visade upp sade att den hade ABS.
(pappersfusk mest troligt, han har fått papper från en annan vagn)

Det skulle väl gå att lösa om han eftermonterade ABS axlarna från en nyare trailer, men bilprovningen hade väl surnat till då han försökte en fuling och krävde då att han skulle skicka tillbaka trailern så att fabriken bytte axlarna.

Jag tror det var Vi bilägare eller någon sådan tidning jag läste det i.
 
Det här företaget verkar pyssla en del med såna där grejer.

Men vad gör ett sånt där ekipage så speciellt att man är beredd problemen med att ta hit det från usa för att kunna köra det på svenska vägar?

3500kg får man dra med t.ex. Jeep Grand Cherokee och Land Rover Defender också. Och sedan finns det diverse företag som lever på att tillverka udda släpvagnar.
http://www.allslapet.se/
 
Det här företaget verkar pyssla en del med såna där grejer.

Men vad gör ett sånt där ekipage så speciellt att man är beredd problemen med att ta hit det från usa för att kunna köra det på svenska vägar?

3500kg får man dra med t.ex. Jeep Grand Cherokee och Land Rover Defender också. Och sedan finns det diverse företag som lever på att tillverka udda släpvagnar.
http://www.allslapet.se/

Tack, :Bugar
Det var den Adidas ekipage som jag hade sett, som jag nämde till chefen. Då fick jag uppdraget att ta fram lite mer info.
Tack alla som har hjälpt mig idag:Bugar
 
På länken nedan kan man läsa vilka regler som gäller för den typen av vagnar och hur mycket man kan lasta på en sån om den är rätt byggd!

www.betrailer.se
 
Det här företaget verkar pyssla en del med såna där grejer.

Men vad gör ett sånt där ekipage så speciellt att man är beredd problemen med att ta hit det från usa för att kunna köra det på svenska vägar?

3500kg får man dra med t.ex. Jeep Grand Cherokee och Land Rover Defender också. Och sedan finns det diverse företag som lever på att tillverka udda släpvagnar.
http://www.allslapet.se/

Pratade med en snubbe som håller på med tälthallar som hade en sådan trailer(översta länken) hängandes på en Iveco med dubbelhytt. han menade att han fick ha upp till 9 ton totalvikt på ekipaget. (men vafan för övrigt, firman ligger ju i min hemstad..?)
 
Kolla bland dragracingfolk, det är där jag har sett dom ekipagen, samt en hästtransport faktiskt.

Jag tror inte det finns någon generell gräns på vad du får dra, utan jag tror mer det beror på vad fordonstillverkaren godkänner.

När jag var i USA såg man rätt stora skördetröskor på maskintrailers bakom pickups, jag kan aldrig tänk mig att det landade på rätt sida 3500kg...
ÅAS, dom som körde ekipagen drack öl och lyssnade på banjomusik medans dom körde...

Har sett en sådan hästtransport på blocket faktiskt för inte så sjukt länge sedan som jag själv var och ryckte i lite till långforden. Den hade plats bak för hojar eller hästar och fram fanns sovplatser för fem pers. :brahagrej
 
Nu när vi ändå näästan är inne på samma ämne undrar jag om var man kan sno åt sig ett par schyssta alufälgar till släpet?
Har ett Fogelsta M1000, bultcirkel är jag nästan 100 på att det är 4x100, offsett/et vet jag ej, men har hört att 30 mm är vanligt på släp?
Däcken som sitter på nu är 155x13, så något liknande borde vara lämpligt.

Tanken är att isf köra sommardäck på de nuvarande plåtisarna, och sommar på alu.

Ber om ursäkt om detta var en allt för grov trådkapning. :gnissla
 
Nu när vi ändå näästan är inne på samma ämne undrar jag om var man kan sno åt sig ett par schyssta alufälgar till släpet?
Har ett Fogelsta M1000, bultcirkel är jag nästan 100 på att det är 4x100, offsett/et vet jag ej, men har hört att 30 mm är vanligt på släp?
Däcken som sitter på nu är 155x13, så något liknande borde vara lämpligt.

Tanken är att isf köra sommardäck på de nuvarande plåtisarna, och sommar på alu.

Ber om ursäkt om detta var en allt för grov trådkapning. :gnissla

4x100 är ju vanlig Opelfälg, det finns flera andra som har samma, så kolla gamla kadetter och golf (har jag för mig)

På blocket hittar man ofta set om 4 där en eller två är kantkörda/skadade till rimligt pris.
 
4x100 är ju vanlig Opelfälg, det finns flera andra som har samma, så kolla gamla kadetter och golf (har jag för mig)

På blocket hittar man ofta set om 4 där en eller två är kantkörda/skadade till rimligt pris.

Aa det har jag lyckats googla fram, men sen är det väl rätt viktigt med rätt ET på ett släp? Om man har annorlunda ET än det som är på originalfälgarna så belastas hjulaxlarna annorlunda vilket kan medföra extra slitage. Hur noga brukar man vara med detta när man byter fälgar?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top