Pick-up coil samt stator resistans..? Jag får inget värde alls..

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Letar 1098
Hejsan.

Ny här på forumet och lägger upp min första tråd då jag har problem med en hoj jag nyligen köpte.

Jag köpte en Husqvarna TE610e 1998 för en billig peng för att den saknade gnista på stiftet.

Jag har felsökt en hel del och konstaterat att från tändspole till stiften så är det okey. Tror att CDI boxen är okey den också då jag läst att dessa går sällan sönder men dessa är ju svåra att felsöka och har inte någon i reserv tyvärr.

Jag sökte vidare igår för att felsöka Stator, svänghjul och pick up spolen och läste mig till lite snabbt gällande hör man mäter via diverse forum samt youtube.

Jag plockade av motorkåpen på vänster sida och vad man kan se med ögonen så ser svänghjulet väldigt bra ut och alla magneter är hela och sitter fast och statorn ser också bra ut, dvs inte bränd eller så.

Jag hittade en tråd på annat forum där en kille säger att till just min modell så skall pick-upen ha resistans på mellan 100 --> 130 ohm

*se sista inlägget på denna tråd*
http://www.thumpertalk.com/topic/816...blem-when-hot/

Men min pick-up ger inget utslag alls..!?

Det finns ju endast 2 st kablar från pick-up så det är ju svårt att göra fel. =)

Det konstiga är att i forumet jag länkade till ovan så säger han att statorn skall man också endast mäta på 2 st kablar och man skall få ett värde av 260 ohm men även här får jag inga värden.

Jag har dubbelkollat med multimetern på olika värden såsom 200ohm 2000ohm 20kohm osv men ingenting. =(

Men jag är osäker om jag mätt statorn rätt för vad är chansen att även den är död..? Det går ju flera kablar ur denna så jag kanske ha mätt fel..?

Tänkte beställa en ny pick-up iallafall och börja med. Är det någon som vet något bra ställe att handla ifrån..? Skulle vara trevligt om det fanns någon fysisk butik i skåne som kanske ha en sådan så man slipper vänta. =)

Mycket frågor men hoppas någon El-guru kan hjälpa mig.

Mvh
Peter

Fungerar mätinstrumentet?
Vad får du ifall du håller ihop mätspetsarna?
Vad får du ifall du mäter på en glödlampa?

Japp det fungerar.

Har provat mäta diverse saker samt tändspole osv med bra värden.

Håller jag ihop kablarna så får jag 0.3 ohm i resistans men läst att det är normalt då kablarna till instrumentet lämnar lite pga längden.

Japp det fungerar.

Har provat mäta diverse saker samt tändspole osv med bra värden.

Håller jag ihop kablarna så får jag 0.3 ohm i resistans men läst att det är normalt då kablarna till instrumentet lämnar lite pga längden.
Pick-upen ligger vanl runt 100ohm..Är bara en spole med tunn tråd.
Statorn nästan inget alls. Ivf under 1ohm

Men på vilka trådar mäter jag statorn. Kommer ju ut några stycken och vissa av dessa leder till laddningsregulatorn men 2 st leder till samma kontaktdon som kablarna från pick-upen leder till och han i det forumet som jag länkade till säger att det är de färgerna man skall testa emellan men han kanske skrev fel.

Kanske man skall sätta ena multimeter pinne på en kabel och sen den andra på något annat ställe.

Har kikat igenom youtube också men hittar inget exakt tillvägagång sätt hur man gör för mc stator.

Pacman, skall kolla din länk nu.

Kahobe, kan det vara så olika mätvärden på stator..? Han i forumet sa typ 260 ohm och du skriver att den skall ha under 1 ohm..?

Hittar ej vilka värden som min skall ha i verkstadshandboken. =(

Min stator sitter ju skruvad i motorkåpan och mätte den aldrig förräns jag plockat bort motorkåpan och på så sätt så kanske det har att göra med att statorn inte är jordad i centrum längre..?
Kan det vara olika på olika stators..? Har hojen ståendes hos min bror och jobbar hela kvällen/natten så jag kan inte testa idag.

Man kanske kan göra så att jag monterar dit en ny pick-up som då verkar vara stendöd i nuläget och sen montera ihop det hela igen och mäta sen på kablarna som går till cdi boxen från statorn som skall leverera några volt för det måste väl ge utslag om det fungerar (laddar) när jag kör på startmotorn samt så kan jag ju då kolla att pick up levererar sina volt också. =)

Kahobe, kan det vara så olika mätvärden på stator..? Han i forumet sa typ 260 ohm och du skriver att den skall ha under 1 ohm..?
Hittar ej vilka värden som min skall ha i verkstadshandboken. =(
Ska kolla vst handboken...hur elsystemet ser ut..
Tänkte nog lite tokigt, men 260 ohm? Knappast.
Edit: Finns ju två statorlindningar enl schemat. en för belysn etc och en för tändning...
Den med tre gula kablar skall ha låg resistans den andra högre, men 260ohm... mja..
Hittar inga resistansvärden i manualen, bara vilka späninngar man skall få ut vid vissa varvtal

Bifogat

• Husqv.JPG
    Husqv.JPG
    56.7 KB · Visningar: 550
Last edited:
Tack för ditt engagemang kahobe =)

Har jag alltså en 3-fas stator..?

Hur skall jag på ett korrekt sätt mäta resistansen..?

Hur jag uppfattar det i nuläget så skall jag mäta de 3 gula kablarna som går till laddningsregulatorn emellan varandra med ohmmätaren och då skall jag alltså få låga värden på ohm.

Det finns 2 st kablar som går från statorn till en kontakt som sedan leder upp till CDI boxen skall jag mäta resistans mellan dessa två kablar då och förvänta mig lite högre värden. Är jag på rätt spår.?

Jag har endast mätt de två kablarna som då går till cdi box och satte in multimeter *pinnarna* på varsin kabel och då fick jag alltså inte något värde alls.

Skall faktiskt köra till min bror imorgon och mäta emellan faserna samt mäta de andra två kablarna samtidigt som jag filmar och sen lägger jag upp det på youtube för det är så svårt att förklara det hela och säkert lättare för er att se om jag gör rätt eller fel samt får ni se hur multimetern reagerar. :tummenupp

Tog mig lite tid idag med att mäta upp lite trådar nu när man lärt sig lite mer om det hela.

Vet inte vad som har hänt vid tidigare mätningar på de två kablarna som kommer från statorn och som sen skall upp till CDI box och ladda den för jag fick ju inget värde alls på dessa. Antingen så har jag inte fått kontakt riktigt när jag satt i de där *pinnarna* från mätinstrumentet eller så har jag haft fel ohm val på multimetern eller så har jag bara varit lite slarvig med vilka kablar jag stoppat i *pinnarna* i. =)

Nu idag så gjorde jag samtliga mätningar på statorn, alltså på de tre faserna och kablarna till CDI´n. Alla tre faserna lämnade resistansvärden på 0.3 ohm och de två kablarna till CDI´n lämnade 257 ohm som då verkar stämma eftersom i en tidigare tråd så skrev en kille att de två kablarna skulle lämna ca 260ohm.

Dock är Pick-up stendöd. Har mätt den flertalet gånger men multimetern indikerar inte ens att det är kopplat i något alls, alltså multimetern indikerar hela tiden 1 och det står en 1 hela tiden när man inte satt *pinnarna* på något. Den är även lite skadad och verkar som klacken på svänghjulet har tagit i lite då den är nerslipad lite och något jack i den.

Spelade in en film på det hela men då jag är på jobb utan wifi så kan jag inte ladda upp den.

Men glad att statorn verkar vara oskadd och glad att svänghjul med magneter ser bra ut så hoppas att allt nu kommer att fungera när jag sätter dit en ny pick-up =)

Mvh
Peter

Någon som vet ett bra ställe där jag kan beställa denna Pick-up..? Har även letat nu väldigt länge efter reservdelsnumret på denna sak men utan framgång.. =( Någon som har reservdelsnumret..?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!