phu, inte gängpaj idag!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Idag har jag servat min mc.
Jag har bytt olja och oljefilter och så bytte jag stift.
Jag blev så glad när jag märkte att jag inte dragit sönder stiftgängorna i toppen.
Jag har gått och oroat mig för att så skulle vara fallet.
Förra gången jag bytte stift fick jag, efter att jag bytt, en känsla av att jag dragit dem åt helvete för hårt.
Jag har gått och ågrenat mig för att byta igen bara för att jag trodde mig veta att jag demolerat gängorna (speciellt i ett stifthål) och nu idag skulle jag alltså få reda på det.

Jag har länge gått och förberett mig på att kontakta Dr.Bike eller nåt, för att låta honom renovera och fixa trasiga gängor.
Men tji fick han den här gången och kanske en jäkla tur för mig det, för antagligen är han fullskiten med jobb fram till våren?
Jag har förstått att hans rykte är bra.

Apropå det. När märker man om man har dragit sönder en stiftgänga?
Vid monteringen fattar jag, om man drar åt tills det går lätt.
Men om man slutar dra när man får för sig att det börjar gå lättare, och kör så.
Märker man det då vid nästa demontering eller vad?
Följer gängorna med upp ut hålet eller?

Last edited:
Hur ofta byter du stift?
Låter som det är ett "varje helg" göra för dig : )?
Nja, nog för att jag inte bara är en finvädersåkare. Men så mycket kör jag inte så att jag måste byta varje helg.
Jag byter enligt boken.

Här kan du se med vilka moment olika typer av tändstift ska dras http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/installation/index.asp?mode=nml#installing

Investera gärna i en momentnyckel så vet du att det blir rätt, det verktyget har du nytta av till annat också.
Nu vet jag hur mycket det ska dras.
Men förra gången applicerade jag alupasta och använde stora spärrskaftet.
Det gick så lätt då, att jag i efterhand trodde jag drog åt he för mycket.

Last edited:
Stift är lite otäcka att dra eftersom tätingsbrickan ska plattas till lite. Därför känns det som att gängan går åt helsike, men rätt va de är så blir det stumt.

Vet man varför ett stift ser ut som det gör och hur det funkar är det lätt att dra åt utan att sabba ngt. Såvida det inte var något trasigt innan givetvis. I de allra flesta fall är sitter det en bricka på stiftet. Den är ämnad att leda bor värme. Brickan eller packningen som det egentligen är ser lite "puffig" ut och ska komprimeras för att fungera korrekt. Alltså drar man stiftet tills man når packningen och sedan ytterligare tills denne är komprimerad. Det känner man och man behöver inte ha en massa års erfarenhet för att har rätta känslan i fingrarna. Eller?

Last edited:
Har inte japaneserna (de som skruvar) något trix med att man drar tills den är i botten och sen ett kvarts varv på klockan eller något sådant? (kvarts låter mycket...)

Har inte japaneserna (de som skruvar) något trix med att man drar tills den är i botten och sen ett kvarts varv på klockan eller något sådant? (kvarts låter mycket...)
Jo, i instruktionsboken till min mc står det att det ska skruvas för hand tills det tar stopp, och sedan ytterligare ½ varv. Om man har nya stift. Tror det var 1/8 varv om stiften återmonterades.

Eller så kan du skjuta iväg ett stift under en åktur.:mad:

fyfan, det vill jag inte vara med om.

Vet man varför ett stift ser ut som det gör och hur det funkar är det lätt att dra åt utan att sabba ngt. Såvida det inte var något trasigt innan givetvis. I de allra flesta fall är sitter det en bricka på stiftet. Den är ämnad att leda bor värme. Brickan eller packningen som det egentligen är ser lite "puffig" ut och ska komprimeras för att fungera korrekt. Alltså drar man stiftet tills man når packningen och sedan ytterligare tills denne är komprimerad. Det känner man och man behöver inte ha en massa års erfarenhet för att har rätta känslan i fingrarna. Eller?
Jo, det är nog som du säger.
Men ibland blir man osäker. Speciellt om man har "för stora" verktyg som gör att det lätt kan gå för långt.

Stift är lite otäcka att dra eftersom tätingsbrickan ska plattas till lite. Därför känns det som att gängan går åt helsike, men rätt va de är så blir det stumt.
jo, så är det nog.
Men trots det så förekommer det ju att det blir gängpaj i stiftgängor.

Last edited:
Det är inte lämpligt att dra med momentnyckel när tätningsbrickan deformeras, dra därför efter instruktionsboken, det ska stå för använda och nya stift angivet i varv istället för moment. Kan även stå på stiftförpackningen

Se också till att gängorna är rena :tummenupp

jag drar alltid tändstiften med känsla men ifs så byter jag tändstift dagligen på bilar så man har den rätta känslan ;). jag brukar gänga ner dom i bott med handkraft sedan drar jag mellan ett 1/4 till 1/2 varv.

jag drar alltid tändstiften med känsla
dra på känn är väl bland det sämsta man kan göra. nu pratar vi om tändstift med en speciell bricka så de kanske är okej men alla andra skruvar bör dras med korrekt moment.
i alla fall de som ingår i viktigare belastade delar.
och använd kvalitetsmärkta skruv, inget bonnjärn. 10.9 är inte alltid bättre än 8.8 heller...

Tänk på att det finns stift som inte har en bricka, utan är koniska.
Då gäller moment.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back