Photoshophjälp - ändra färger

John skrev:
Jag har försökt en del att ändra färg i ett par bilder, ex. så att hojen blir röd istället för att vara grön och så vidare, med all nyans som färgen innehåller också.

Hur gör man detta? Jag har Ps 5.0, behöver jag en högre variant?

Exempel på hur jag vill kunna göra, som de gjort i den här tråden... :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8817

fixa sjuan i stället.. ja hade 5.0 förut.. o de va en massa funktioner som inte fanns... bla så är det mkt enklare att spara bilderna för webpublicering..

amatörer... räcker med PS4 för att kunna göra snygga (färg mm)redigeringar... och PS 6 är bättre än PS7 i många avseenden.
jobbat dagligen med det programmet de senaste 6 åren.

//peter - PS-proffs

fireblade skrev:
amatörer... räcker med PS4 för att kunna göra snygga (färg mm)redigeringar... och PS 6 är bättre än PS7 i många avseenden.
jobbat dagligen med det programmet de senaste 6 åren.

//peter - PS-proffs

Istället för att spela tuff kan du ju tala om hur man gör... :rolleyes:

John: Enklast är nog om du väljer "Nyans/Mättnad" eller "Hue/Saturation". där kan du på ett enkelt sätt ändra färger i en bild.

// Mattias - PS-amatör i 12 år

Mattias650 skrev:
Istället för att spela tuff kan du ju tala om hur man gör... :rolleyes:

John: Enklast är nog om du väljer "Nyans/Mättnad" eller "Hue/Saturation". där kan du på ett enkelt sätt ändra färger i en bild.

// Mattias - PS-amatör i 12 år

Okej, men hur gör jag om jag vill ändra nyansen i ett visst område. Den där trollstaven markerar ju helflummigt. Ska man ladda en snabbmask då?

det du behöver göra är att markera de områden du vill ändra färg på detta kan du göra med hjälp av 6-7 st olika verktyg (Lasso, lassopolygon, magnetlasso Rektangulär eller eliptisk markeringsram eller om du nu vill vara extra noga med hjälp av banor) eller att du använder som du sade en snabbmask.
Jag vet inte hur kunnig du är med de olika verktygen som finns men i ditt fall (om det bara gäller att byta färg på typ kåpor) skulle JAG nog använda en kombination av lasso och lassopolygon samt göra vissa förfiningar med hjälp av snabbmasksläget.
I en del fall kan öven selektiv färförändring funkera lixom ersätt färg kan funka vid andra tillfällen. Nogranheten är egentligen det som avgör hur fint resultat det blir i kombination med att orginalbilden bör hålla hög kvalitet.
Vill du ha mer hjälp så är det bara skriva vad du vill ha hjälp med så fixar vi det.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back