Photoshop - Sportfisk.com?

Mr B skrev:
Personligen tycker jag C&R är kanon. Om man är ute och fiskar gädda en bra dag så kanske man får 10-15 stycken och en snittvikt på runt 3-4kg. Lite trist att fylla frysen med 30-40kg gädda bara för att man ska ta hem allt man får upp. Är man sen ute ett par gånger i veckan så har man ganska snart några hundra kg gädda i frysen ... inte så skoj kanske.

Alternativt att man slutar fiska när man fått en firre men hur kul är det på en skala ?

Okej, jag köper resonemanget till en viss gräns men ändå inte...man kanske ska nöja sig när man fått några stycken och se till att ta hand om det istället för att köra vidare, kanske njuta av att vara sjön istället och vara nöjd med det som man fått...Det är ju trots allt så att man kan skada fisken på många sätt och då kanske man borde se till att ta det man fått och vara nöjd så...liknande gäller ju inom jakt, när du skjutit ett visst antal vilt (inom olika kategorier) så har du fyllt din kvot, var glad över det och kör vidare en anna gång...

UrbanTiger skrev:

Varför vadå ?

MiZou skrev:
Okej, jag köper resonemanget till en viss gräns men ändå inte...man kanske ska nöja sig när man fått några stycken och se till att ta hand om det istället för att köra vidare, kanske njuta av att vara sjön istället och vara nöjd med det som man fått...Det är ju trots allt så att man kan skada fisken på många sätt och då kanske man borde se till att ta det man fått och vara nöjd så...liknande gäller ju inom jakt, när du skjutit ett visst antal vilt (inom olika kategorier) så har du fyllt din kvot, var glad över det och kör vidare en anna gång...

Men nu är det ju fisket som lockar just mig mest. Om man bara vill var ute på sjön kan man ju lämna spöt hemma helt och hållet.

Sen tror jag inte att fiskarna lider speciellt mycket om hanterar dom rätt vid landning, kroklossning & återsläpp. Hade dom varit svårt medtagna så hade dom inte huggt igen så snabbt. Vid de fåtal tillfällen som firren blir svårt skadad så åker bonken fram men det händer jävligt sällan nuförtiden.

Jämför gärna med hojåka, vill du ut och åka för att det är kul eller vill du åka för att det är praktiskt om du behöver nånstans. Hojåka är ju trots allt farligt både för en själv och andra. ;)

jag skulle kunna... :rofl

men jag orkar inte :rolleyes:
jag vill shoppa kul saker... :tungan

Beror ju också på var man fiskar. Fiskar jag i någon utav mina hemliga skogstjärnar så är det oftast C&R som gäller på allt om jag inte ser att fisken är så sargad på något sätt. Men i vissa vatten är det ju rena fiskevården att ta bort allt vad gädda heter, tänker då på vatten med ädelfisk.

Men samtidigt så är ju gäddan en fantastisk fisk. Finns det en pöl med vatten någonstans så visst finns det gädda i den alltid.

Vilken lång disskution det blev. Man kan ju inte ta hem allt man fångar precis som MrB säger, frysen skulle ju bli full.
Gädda är en rolig fisk att fiska, relativt enkel att hitta och lika så att få upp. Sen att man kan lyckas med små och likaväl stora gör ju saken bara mer spännande. Ibland vet inte hur när varför men då bjuder gäddan upp till riktig kamp. Dom dagarna är nog då fisket är som roligast, 8kg gädda som man kämpar med i 10min bara för att få kroka av och släppa tillbaka det är kul det. Framförallt om man hittat en sk hotspot och kan rycka 10-20st per båt den dagen det är ju 100-200minuters kamp.

Last edited:
Tack på förhand JKay. :Bugar

Det finns bra anledningar att släppa tillbaks de stora gäddorna.
De är stora och de är honor så de kan generera många nya gäddor och de smakar inte lika bra som de mindre gäddorna. Sen kan de fångas igen och göra någon annan person fruktansvärt lycklig. :D

Men jag förstår som sagt inte hysterin.. Går man in på www.fiskesnack.com och kollar i fotoalbumet och letar upp lite större klubbade gäddor så får de sig ena ordentliga avhyvlingar.
Men kollar man däremot torskar så kan det vara bilder som mer eller mindre ser ut som en mass-slakt och får de bara beröm.. Torsken är väl nästan den fisk som är mest utrotningshotad.

(ok, har man fiskat på ett jävla djup så kan man inte släppa tillbaks dem p.g.a. tryckskillnaden men det är ju knappast alla)

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8