Photoshop - Sportfisk.com?

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Kanske lite fel forum, men det verkar finnas många bra "photoshoppare" här..

Fångade mig en fin liten gädda på 10kg (nej alla sportfiskre, inte C&R, min 1:a gädda på 10år och hade inte så bra koll på sportfiskets etik och ville väga *ego :))

Fick bära den rackarn nån kilometer genom skogen och till slut blev den så tung så den fick släpa lite i marken. Var kolsvart ute så jag såg inte att den såg så jävla skabbig ut när vi tog kortet så det blev rätt kasst.

Så finns det någon snäll konstnär där ute som skulle kunna trolla bort skiten och det skadade där bak på gäddan.. om det nu är möjligt? inte så haj på sånt där.

Bifogar en liten bild men det är väl kanske bättre att maila bilden i bra kvalité?
Skulle vara väldigt tacksam. :Bugar :Bugar

Bifogat

• oajk.JPG
    oajk.JPG
    134.8 KB · Visningar: 223
Si(c)ken stor fisk alltså, jag skulle gärna hjälpa men jag är ingen "fena" på photoshop om du "hajar".

Den firren skulle du satt tillbaka i vattnet, tycker jag iaf.

Solid snake skrev:
Den firren skulle du satt tillbaka i vattnet, tycker jag iaf.

Ja det tycker jag också. Såhär i efterhand. Men jag förklarade ju varför jag tog upp den.. Blev faktiskt några goda (tro det eller ej) middagar.

Nybliven sportfiskare och det är C&R på allt nu. :)
Tog den för nån månad sen.. då var tänket "fiska -> ta hem -> äta".

Fast det är en jävla hysteri på C&R på just gäddor.. tar man upp en enda gädda så får man hela fiske-Sverige mot sig känns det som, men 10kg+laxar och torskar t.ex. får man då dra upp i mängder.

Mago skrev:
Fast det är en jävla hysteri på C&R på just gäddor.. tar man upp en enda gädda så får man hela fiske-Sverige mot sig känns det som, men 10kg+laxar och torskar t.ex. får man då dra upp i mängder.
10kg+laxar tycker jag inte brukar vara något vidare goda att äta. Smaken försvinner på något vis ju mera kött det är i laxen. Samma gäller alla laxfiskar.

Om jag fiskar så är det för att äta det jag plockar ur vattnet. Jag är ingen sportfiskare, jag är en matfiskare.

Nyrökt abborre i en tunnbrödstut, eller ugnsstekt öring med färskpotatis och gräslök till. :drool

jag fattar inte heller?!?! jag brukar alltid plocka upp fiskarna som jag får, fiskar iofs inte så himla ofta och inte få så många, men what's the deal?

är gäddan utrotningshotad? Njuter de av att först bli helblåsta och få en krok i käften, sedan kämpa för sitt liv, bli halvt kvävd och en massa tänger i munnen och en läpp bortsliten för att sedan bli slängd i sjön igen för att kanska uppleva samma sak igen och igen?

MiZou skrev:
jag fattar inte heller?!?! jag brukar alltid plocka upp fiskarna som jag får, fiskar iofs inte så himla ofta och inte få så många, men what's the deal?

är gäddan utrotningshotad? Njuter de av att först bli helblåsta och få en krok i käften, sedan kämpa för sitt liv, bli halvt kvävd och en massa tänger i munnen och en läpp bortsliten för att sedan bli slängd i sjön igen för att kanska uppleva samma sak igen och igen?
De blir i regel mer svårfångade när de väl har blivit fångade en gång.

JKay skrev:
Mago...du har PM
Photoshophallicken är igång. :rolleyes:

Helt ok att ta upp fisken om man ska äta den eller ge bort till nån som vill ha att äta, om man bara tar upp och kastar i skogen är det idioti.

Här efter kusten är det dåligt med all slags fisk (av andra orsaker iofs) och varje fisk man släpper tillbaka kan bidra till att beståndet ökar. Speciellt då gäddor av vikt över 3-4 kilo eftersom de är honor.

Sen en fisk man släpper tillbaka kan man ju fånga igen :tummenupp

Solid snake skrev:
De blir i regel mer svårfångade när de väl har blivit fångade en gång.

Photoshophallicken är igång. :rolleyes:

Jag är ytterst tveksam till att Gäddor lär sig att hålla sig undan ... har hänt att jag fått samma fisk 3 gånger på ett par timmar. Fast då främst vid ismete med levande agn iofs ... har fått samma gädda med typ 30 minuters mellanrum några gånger.

Jag brukar fiska med jämna mellanrum. Dock så är jag väldigt dålig på att äta fisk, så det mesta jag får upp åker tillbaka i sjön. Försöker att skada fisken så lite som möjligt och att få tips och ideer från andra sportfiskare hur man är som mest skonsam mot fisken.

Men skulle jag en mörk natt få upp 3-4st fina gösar så skulle jag inte släppa tillbaka dom. Lika så om jag klippte aborrar över kilot i parti, dom skulle alla följa med hem och ätas upp. Gäddor fiskar jag bara för sportens skull och släpper tillbaka 99%. Är inget fan av gädda som matfisk, visst den kan vara god om man håller sig runt 2-3kg men jag tar hellre hem aborre, harr, sik, gös mfl. Många som jag fiskar med tycker ganska så lika som mej, kanske därför det är så lätt att fånga gädda i "mina" vatten.

Mr B skrev:
Jag är ytterst tveksam till att Gäddor lär sig att hålla sig undan ... har hänt att jag fått samma fisk 3 gånger på ett par timmar. Fast då främst vid ismete med levande agn iofs ... har fått samma gädda med typ 30 minuters mellanrum några gånger.
Levande agn är inte riktigt samma, då det är rovfiskens naturliga föda så kan den ju inte bara sluta äta dem, det sitter ju som sagt i skallen på den att den ska ta andra fiskar, men artificiella beten blir de försiktigare med om man har tagit upp dem innan.

Ta t.ex en sutare, har du gjort knuten till kroken dåligt så det sticker ut en liten stump så känner den det och spottar ut kroken + bete.

Solid snake skrev:
Levande agn är inte riktigt samma, då det är rovfiskens naturliga föda så kan den ju inte bara sluta äta dem, det sitter ju som sagt i skallen på den att den ska ta andra fiskar, men artificiella beten blir de försiktigare med om man har tagit upp dem innan.

Ta t.ex en sutare, har du gjort knuten till kroken dåligt så det sticker ut en liten stump så känner den det och spottar ut kroken + bete.

Det är dock en jäkla skillnad mellan en Sutare & en Gädda ... ;)

Gädda = Dum och hugger på allt
Sutare = Kräver lite mer finess för att locka till hugg. Dock så har jag fått samma Sutare med jämna mellanrum också så-det-så.

men hela grejen är ju idiotisk med C&R rent principiellt, om inte fisken är utrotningshotad eller för liten...man tar ju upp fisken för att äta, för över resonemanget på jakt istället, skjuter en älg i bakbenet, plockar varsamt ut kulan och ser till att gipsa bakbenet och sedan schasar man ut älgen igen, det är ju smart, så kan man för sitt eget höga nöjes skull skjuta älgen om och om igen! Eller, förtjänar djur som lever i vatten mindre respekt och mer lidande för att de inte säljs som gosedjur som man kelar med i sängen?

MiZou skrev:
men hela grejen är ju idiotisk med C&R rent principiellt, om inte fisken är utrotningshotad eller för liten...man tar ju upp fisken för att äta, för över resonemanget på jakt istället, skjuter en älg i bakbenet, plockar varsamt ut kulan och ser till att gipsa bakbenet och sedan schasar man ut älgen igen, det är ju smart, så kan man för sitt eget höga nöjes skull skuta älgen om och om igen! Eller, förtjänar djur som lever i vatten mindre respekt och mer lidande för att de inte säljs som gosedjur som man kelar med i sängen?

Personligen tycker jag C&R är kanon. Om man är ute och fiskar gädda en bra dag så kanske man får 10-15 stycken och en snittvikt på runt 3-4kg. Lite trist att fylla frysen med 30-40kg gädda bara för att man ska ta hem allt man får upp. Är man sen ute ett par gånger i veckan så har man ganska snart några hundra kg gädda i frysen ... inte så skoj kanske.

Alternativt att man slutar fiska när man fått en firre men hur kul är det på en skala ?

Solid snake skrev:
De blir i regel mer svårfångade när de väl har blivit fångade en gång.QUOTE]

:lol , konstigt vore det väl annars? De är kanske smartare än människor som trots att de gör grova tabbar gillar att göra om dem flera gånger...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8