Philp Island test

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
15 ordinarie MotoGP-förare på plats. Bra väder och en del vurpor bl.a av Xaus, Tamada, Checa och Melandri. Tamada slog sig mest. Rossi klagar på att Yamahan inte har någon känsla i framändan. Biaggi testade ramar både fabriks- och den vanliga versionens. Michelin har förklarat krig mot Bridgestone och hade nya däck på testet.

05-02-17

1. Sete Gibernau SPA Telefonica Movistar Honda 1min 30.29secs
2. Nicky Hayden USA Repsol Honda 1min 30.530secs
3. Valentino Rossi ITA Yamaha Gauloises 1min 30.55secs
4. Alex Barros BRA Camel Honda 1min 30.61secs
5. Max Biaggi ITA Repsol Honda 1min 30.652secs
6. Carlos Checa SPA Ducati Marlboro 1min 30.69secs
7. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro 1min 30.81secs
8. Colin Edwards USA Yamaha Gauloises 1min 31.15secs
9. Marco Melandri ITA Telefonica Movistar Honda 1min 31.32secs
10. John Hopkins USA Team Suzuki MotoGP 1min 31.32secs
11. Makoto Tamada JPN Konica Minolta Honda 1min 31.42secs
12. Kenny Roberts USA Team Suzuki MotoGP 1min 31.61secs
13. Troy Bayliss AUS Camel Honda 1min 31.80secs
14. Ruben Xaus SPA Fortuna Yamaha Tech 3 1min 32.27secs
15. Toni Elias SPA Fortuna Yamaha Tech 3 1min 33.54secs

På dagens test var det fint väder igen och Gibernau, Checa och Biaggi körde snabbare än Rossis inofficiella banrekord (1’30 068, kval 2003.)

Gibernau var mycket nöjd med nya Hojen och med nya däcken.

Biaggi verkar ha fått förtroendet att bara få testa nya dela vilket han även gjorde idag då han fick testa nya däck. Igår hann han med att testa ramar bak till 2003 års modeller och tyckte t.o.m att dom var bland dom bästa i känslan men kurvhastigheten var samma med 2005 ramarna. Gjorde en vurpa i låg fart. Melandri lyckades vurpa idag med.

Rossi tycker inte att hojen beter sig som den ska i början av ingångarna till kurvorna och jobbar med Michelin för att få till det med andra däck.

Tamada körde inte pga vurpan igår. Hopkins körde sönder något i motorn och kom inkörandes till depån med en hoj som rykte och som det saknades olja i..

Gibernau Honda 1' 29 85
Checa Ducati 1' 29 93
Biaggi Honda 1' 29 95
Rossi Yamaha 1' 30 23
Hayden Honda 1'30 44
Capirossi Ducati 1' 30 51
Edwards Yamaha 1' 30 57
Barros Honda 1' 30 73
Melandri Yamaha 1' 30 95
Bayliss Honda 1' 30 96
Roberts Suzuki 1' 30 98
Xaus Yamaha 1' 31 49
Hopkins Suzuki 1' 31 65
Elias Yamaha 1' 33 00

Bifogat

• gibernau.JPG
    gibernau.JPG
    16.8 KB · Visningar: 82
  • rossi.JPG
    rossi.JPG
    16.3 KB · Visningar: 96
Sista träningsdagen på PI. Gibernau körde inte. Officiellt sägs det att han testat färdigt. Inofficiellt att han blivit sur på Honda för att Biaggi hade delar att testa som inte Gibernau fick testa och/eller att Biaggi hade fått testa Gibernaus ramar. Var något om ett SMS på fredakvällen sen stack Sete efter det?

Biaggi hade vägrat att köra långa pass för att simulera race. Han sa att han förstod hur hojen fungerade av korta pass och att han var mycket nöjd med hojens chassi-setup nu.

Rossi tyckte att dom utvecklat Yamahan mycket men att Honda hade gjort detsamma och att dom hade 6-8 km/h lägre toppfart vilket skulle bli svårt att få till med mera effekt pga att det bara får ha 22 L bensintankar nu.

Melandri körde 122 varv och lyckades hålla sig på hjulen sista dagen.

Nästa träning Qatar 1-3 mars.

1. Rossi (Yamaha) 1’29.68
2. Hayden (Honda) 1’29.69
3 Checa (Ducati) 1’29.86
4. Biaggi (Honda) 1’29.88
5. Capirossi (Ducati) 1’30.18
6. Edwards (Yamaha) 1’30.23
7. Barros (Honda) 1’30.55
8. Hopkins (Suzuki) 1’30.85
9. Melandri (Honda) 1’30.90
10. Bayliss (Honda) 1’30.98
11. Roberts (Suzuki) 1’31.21
12. Xaus (Yamaha)1’31.98
13.Aoki (Suzuki) 1 32 30
14. Elias (Yamaha) 1’32.96

Axxexs skrev:
Sista träningsdagen på PI. Gibernau körde inte. Officiellt sägs det att han testat färdigt. Inofficiellt att han blivit sur på Honda för att Biaggi hade delar att testa som inte Gibernau fick testa och/eller att Biaggi hade fått testa Gibernaus ramar. Var något om ett SMS på fredakvällen sen stack Sete efter det?

Oj, Ska Sete ta på sig gnällspikerollen fullt ut nu?
Får man smak på godiset vill man förmodligen alltid ha mer ;)

oFFkeFF skrev:
Oj, Ska Sete ta på sig gnällspikerollen fullt ut nu?
Får man smak på godiset vill man förmodligen alltid ha mer ;)
Ja, det vore kul att se honom sur och gnällig när Biaggi och Rossi genomför race efter race i täten med spanjoren avhängd på plats 3-5.

:tummenupp

Axxexs skrev:

Biaggi hade vägrat att köra långa pass för att simulera race. Han sa att han förstod hur hojen fungerade av korta pass och att han var mycket nöjd med hojens chassi-setup nu.

Rossi tyckte att dom utvecklat Yamahan mycket men att Honda hade gjort detsamma och att dom hade 6-8 km/h lägre toppfart vilket skulle bli svårt att få till med mera effekt pga att det bara får ha 22 L bensintankar nu.

Vart får du din information ifrån?

/E

Nyteknik skrev:

Ja ja...

Vart på Internet? Jag brukar läsa på crash.net och dom brukar ju kopiera från motogp.com. Där finns inte den infon som Axxexs postade. Jag skulle bara vilja veta vart jag kan läsa själv eftersom det verkar vara en källa med bra insyn i depån!

/E

eckeph skrev:
Ja ja...

Vart på Internet? Jag brukar läsa på crash.net och dom brukar ju kopiera från motogp.com. Där finns inte den infon som Axxexs postade. Jag skulle bara vilja veta vart jag kan läsa själv eftersom det verkar vara en källa med bra insyn i depån!

/E
Detta är namnet till trots en av de bästa platserna för detaljerad information om MotoGP.

eckeph skrev:
Ja ja...

/E

Är inte bara en sida jag kollar på bara tyvär..

Ska du ha "skvaller" är det italienska sidor man ska kolla på men dom är bara på italienska.

Kollar själv på en del andra racingforum från USA och England och olika hemsidor därifrån som ibland har bra info. På ett av forumen så är en amerikansk importör av ett mcmärke med och han får ibland insiderinfo som han skriver där.

crash.net och motogp.com har annars det mesta.

Sidan Nyteknik rekomenderade är också bra och även roadracingworlds hemsida där ena reportern tidigare jobbat i gp och har bra insyn i depåerna. Mycket bra info och sammanställningar från olika team där!
http://venus.13x.com/roadracingworld/

Hade själv ett tag då jag var på en mailinglista där man fick mail från en reporter i gp men det var för mycket att läsa! Typ 10 mail om dagen som motsvarade A4 sidor med info från olika team. Kommer dock inte ihåg hur jag lyckades komma in på den..

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...