Philip Island

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Inga överraskningar efter första kvalet. Men ett par lustiga iaktagelser är:

McWilliams 2000: Pole med tiden 1.32:55, 284 km/h (2-cyl tvåtakt)
McWilliams 2004: Sextonde plats 1.32:86, 314 km/h (3-cyl fyrtakt)

Abe 2000: 1.33:71, 293 km/h (4-cyl tvåtakt)
Abe 2004: 1.33:75, 314 km/h (4-cyl fyrtakt)

Edit: Bayliss 1,3 sek snabbare förra året...
 

Bifogat

  • 313158.jpg
    313158.jpg
    82.1 KB · Visningar: 206
  • 110164.jpg
    110164.jpg
    74.9 KB · Visningar: 155
Last edited:
Två förare som inte är lika bra på fyrtakts- som på tvåtaktshojar?
Rossi blir klar mästare på söndag det kan jag sätta en 100-lapp på. Vågat va? :crash
 
Skoj skoj.
Även stiggy kvalar bra och är uppe på 14'e plats. Bara 2 hundradelar bakom Chaz. Verkar som hans bråkande med teamet om motorn verkar ha förbättrat hans hoj en del.
 
Hoppas Stiggy kan hålla ihop det imorgon, på friträningen som gick i blött var han väl sjua?
 
Goodstuff skrev:
Hoppas Stiggy kan hålla ihop det imorgon, på friträningen som gick i blött var han väl sjua?

Måste vart lätt blöta i sådant fall, eftersom hans tid mellan kval och friträning inte skiljer sig så mycket. Kanske upptorkande.
Men nu har ju Chaz och Stiggys hojar ungefär samma toppfart, vilket de definitivt inte hade innan.
 
Kanske var MotoGP som hade blött och 250 som du säger upptorkande.
Kul för Stiggy att det börjar gå lite bättre - i elfte timmen....
 
Nyteknik skrev:
Inga överraskningar efter första kvalet. Men ett par lustiga iaktagelser är:

McWilliams 2000: Pole med tiden 1.32:55, 284 km/h (2-cyl tvåtakt)
McWilliams 2004: Sextonde plats 1.32:86, 314 km/h (3-cyl fyrtakt)

Abe 2000: 1.33:71, 293 km/h (4-cyl tvåtakt)
Abe 2004: 1.33:75, 314 km/h (4-cyl fyrtakt)

Edit: Bayliss 1,3 sek snabbare förra året...

Phillip Island är en utpräglad klassisk racerbana, dvs det går svinfort över hela varvet och det gynnar en 500 mer än en 1000 som helst vill ha hårnålar följda av rakor.
 
Nyteknik skrev:
På tal om fem i tolv; har något sagts om hans deltagande i 250 VM nästa år?

Någon fågel kvittrade Honda. Vilket team vet jag inte i sådant fall, men det har blivit en del team-platser över i ett par a-kit honda team nästa år.
 
Jag vet inte om det är något klart för Stiggy. Det pratades om ett ej namngivet Hondateam förra veckan i Qatar. Vet inte mer.

Ducati har verkligen inte lyckats med årets hoj. Nu får de ju konstant stryk av fjolårshojen.
 
Nyteknik skrev:
Inga överraskningar efter första kvalet. Men ett par lustiga iaktagelser är:

McWilliams 2000: Pole med tiden 1.32:55, 284 km/h (2-cyl tvåtakt)
McWilliams 2004: Sextonde plats 1.32:86, 314 km/h (3-cyl fyrtakt)

Abe 2000: 1.33:71, 293 km/h (4-cyl tvåtakt)
Abe 2004: 1.33:75, 314 km/h (4-cyl fyrtakt)

Edit: Bayliss 1,3 sek snabbare förra året...

McWilliams 2002 1.31.919 trecylindrig 2-takt
Rossi 2002 1.32.849 femcylindrig 4-takt

Men det är som Chris skriver, en bana som ger övertag åt hojar med hög kurvhastighet. Fast man ska ju inte glömma att det var fyrtaktarnas första år, och de drog ifrån mcwilliams i racet eftersom han vart blockad i kurvorna och frånåkt på rakorna.
Men skulle vara kul om man fick ner vikterna på fyrtaktarna, så inte bara effekt och antispinnsystem är alltför avgörande på rejsen.
 
Goodstuff skrev:
Jag vet inte om det är något klart för Stiggy. Det pratades om ett ej namngivet Hondateam förra veckan i Qatar. Vet inte mer.

Ducati har verkligen inte lyckats med årets hoj. Nu får de ju konstant stryk av fjolårshojen.

Åker inte Xaus och Hodgson på de nyare duccarna nu också? Fick för mig att de gjorde det för att fler skulle utveckla den nya hojen när de märkte att de inte funkade?
 
oFFkeFF skrev:
McWilliams 2002 1.31.919 trecylindrig 2-takt
Rossi 2002 1.32.849 femcylindrig 4-takt

Men det är som Chris skriver, en bana som ger övertag åt hojar med hög kurvhastighet. Fast man ska ju inte glömma att det var fyrtaktarnas första år, och de drog ifrån mcwilliams i racet eftersom han vart blockad i kurvorna och frånåkt på rakorna.
Men skulle vara kul om man fick ner vikterna på fyrtaktarna, så inte bara effekt och antispinnsystem är alltför avgörande på rejsen.

Håller med, en GP hoj ska inte väga mer än 130 kilo och antispinn borde vara förbjudet.

Satt och kollade på Phillip Island 2001 förra helgen, jävlar i helvete vilket race det var. Helt klart bland de bästa nånsin, Haga är helt galen i tätklungan på 8 man, Rossi och Barros kör ihop i 300 km/h på rakan och Biaggi och Rossi passerar mållinjen i princip samtidigt, som ett 125 race. Motogp har blivit tråkigare.....
 
Det racet 2001 är helt underbart. :yoparty
Haga kör flera gånger om på baksidan av banan där det säkert går 250-250 km/h på ett ställe där inga andra kör om - ser helt grymt ut. Synd att däcken inte höll.
 
Chris Ash skrev:
Håller med, en GP hoj ska inte väga mer än 130 kilo och antispinn borde vara förbjudet.

Satt och kollade på Phillip Island 2001 förra helgen, jävlar i helvete vilket race det var. Helt klart bland de bästa nånsin, Haga är helt galen i tätklungan på 8 man, Rossi och Barros kör ihop i 300 km/h på rakan och Biaggi och Rossi passerar mållinjen i princip samtidigt, som ett 125 race. Motogp har blivit tråkigare.....

Var det då McCoy fick ett släpp i en av de fruktansvärt snabba kurvorna och hela hans hoj började "jucka" som ett galet djur som försöker slita sig? McCoy håller på att tappa kontrollen, fötterna åker av fotpinnarna, men på något jävla vänster håller han sig kvar och kan till och med blockera bakomvarande och bara tappa en placering på detta. Laconi var grym i samma race. Ett av de bästa race jag har sett. Var detta 2001?

Edit: tragiskt nog känns det som vi inte kommer få se detta igen. Vad har fyrtaktarna egentligen gjort för sporten...?
 
Chris Ash skrev:
Phillip island 2001 - Haga är helt galen i tätklungan på åtta man, Rossi och Barros kör ihop i 300 km/h på rakan och Biaggi och Rossi passerar mållinjen i princip samtidigt. Som ett 125 race.
*aaah* Those were the days :nicka


Chris Ash skrev:
MotoGP har blivit tråkigare.....
Inte för att det behövs men man kan för en liten stund tänka på hur tråkigt F1 är så känns de lite bättre i alla fall :)
 
Chris Ash skrev:
Håller med, en GP hoj ska inte väga mer än 130 kilo och antispinn borde vara förbjudet.

Satt och kollade på Phillip Island 2001 förra helgen, jävlar i helvete vilket race det var. Helt klart bland de bästa nånsin, Haga är helt galen i tätklungan på 8 man, Rossi och Barros kör ihop i 300 km/h på rakan och Biaggi och Rossi passerar mållinjen i princip samtidigt, som ett 125 race. Motogp har blivit tråkigare.....
Nyteknik skrev:
Var det då McCoy fick ett släpp i en av de fruktansvärt snabba kurvorna och hela hans hoj började "jucka" som ett galet djur som försöker slita sig? McCoy håller på att tappa kontrollen, fötterna åker av fotpinnarna, men på något jävla vänster håller han sig kvar och kan till och med blockera bakomvarande och bara tappa en placering på detta. Laconi var grym i samma race. Ett av de bästa race jag har sett. Var detta 2001?

Edit: tragiskt nog känns det som vi inte kommer få se detta igen. Vad har fyrtaktarna egentligen gjort för sporten...?
Äsch, farsan har berättat hur det var när man körde med silverpilar på Gelleråsen. 1.04 åkte man, och då var det ändå grusbeläggning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top