PGM FI lampa tänds ej

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Honda Varadero 1000 2004. Förstår att det inte är ovanligt med fel som får till följd att FI lampan inte slocknar ( indikerar fel....) men min tänds inte alls efter vintern. Skall lysa någon sekund för att sedan slockna om allt är ok. Den går runt på startmotorn och övriga lampor lyser och beter sig som de skall - men motorn startar ej. Stiften är torra. bränsle flödar ymnigt om jag släpper slangarna vid tanken. Alla säkringar hela.

Vad har hänt och vad gör jag åt det ?
 
Sitter alla kablar fast på batteriet? (och på rätt ställe)
Testa med den andra nyckeln.
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT
Inte exakt till din hoj, men det borde vara samma princip om Honda insprutning med årsmodell 2000-2004.
Möjliga felorsaker under "No blinks". Hittar du någon servicemanual till just din hoj så blir felsökningen enklare, men hoppas detta är till någon hjälp.


PGM-FI.jpg5-56.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT
Tack för input.
Idag kom jag äntligen åt att ta tag i den service och genomgång som skulle göras med Varaderon inför säsongen ( ja det är sent...) . Av den tänkta varmkörningen blev det inget pga ovan frågeställning. Under dagen har ventilspel kollats, olja-filter-stift-luftfilter bytts. Avgassystem plockats av och tätningar/packningar bytts. Och det har letats efter något som skulle ha kunnat ge dålig kontakt eller på något annat vis kunnat påverka FI-lampan. Tändningslås har motionerats - sprayats med olika medel - motionerats igen . och upprepats flera gånger. Ungefär samma sak med stoppknappen. Utan resultat. Då skrev jag min fråga här. Sedan har jag kollat tändningslås igen och öppnat -kollat-rengjort - motionerat stoppknappen igen.
Och nu startar den ! Men om jag stänger av med stoppknappen kan det hända att FI lampan inte lyser vid nästa startförsök - då får jag blippa stoppknappen fram och tillbaka ett par gånger så funkar det igen. Låter jag stoppknappen vara när det har funkat så tycks det funka upprepade gånger därefter.
Känns ändå lite halvt osäkert .
Hur tänker jag ? är det tecken på något man bör vara vaksam/beredd på - eller kan man peka ut något som skall ses över med anledning av ovan beskrivet beteende ?
Eller skall man sluta nojja och bara köra?
 
Låter som om dålig kontaktfunktion i stoppknappen är den troliga orsaken. Låt den alltid vara på och bryt tändningen med nyckeln lär nog vara den enkla vägen till mindre problem i framtiden. Alternativet är nog att köpa ny "stoppknapp/dödare".
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT
Varför stänger folk av hojen med stoppknappen? Har aldrig förstått mig på det?
Enda sättet att på min hoj stänga av motorn och fortsätta rulla. Det gör jag ofta tex sista 20 metrarna in i depån. Eller i garaget hemma.
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT
Varför stänger folk av hojen med stoppknappen? Har aldrig förstått mig på det?
Förstår inte jag heller. För mig nu var det en grej jag upptäckte i vad som för mig var en felfunktion. Därav letade jag runt med allt jag kunde komma på som möjligen skulle kunna påverka . Annars använder jag aldrig stoppknappen. om det ursprungliga felet är isolerat till stoppknappen är jag på det stora hela nöjd. Har varit lite rädd att det skulle kunna vara något som drar mot HISS och / eller annat modernt hokus-pokus jag inte lika lätt förstår mig på....
 
Enda sättet att på min hoj stänga av motorn och fortsätta rulla. Det gör jag ofta tex sista 20 metrarna in i depån. Eller i garaget hemma.
Vad händer om du vrider om nyckeln då?
Äger ingen nyare hoj med massa elektroniskt trams..
 
Vad händer om du vrider om nyckeln då?
Äger ingen nyare hoj med massa elektroniskt trams..
Har keyless, det går inte att stänga av på ”tändningsknappen” som motsvarar nyckeln när hojen är i rullning.
 
Du säger att du provat med diverse olika sprayer, men har provat mer elektronik/kontaktspray. Mer effektivt än 556 tex. Kör flera omgångar med ngn dags mellanrum. Tar lite tid att få bort all oxid.
 
Varför stänger folk av hojen med stoppknappen? Har aldrig förstått mig på det?

Varför sitter det stoppknapp på motorcyklar?
Varför sitter det inte stoppknapp i bilar?

En fallstopp med snöre ala snöskoter/vattenskoter/fyrhjuling hade jag förstått
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top