HurtsLikeHell
Rock solid and fast!
JAAAAAAAAAA!!!!
Jag valde rätt cykel!!! Frågan är bara hur fan man gör som "CP"...
Saxat från BMW:s nyhetsbrev:
Den nya BMW F 800 S är en vinnare - redan före starten.
Den nya F 800 S från BMW Motorrad har gjort sin första tävling i början av året, kompetent styrd av Christian "CP" Pfeiffer. Premiären innebar en klar seger över alla utmanare i den världsberömda tävlingen Stuntwars i Florida, USA.
Flera månader innan den ivrigt efterlängtade sporthojen i mellanklassen med en twin på 800 cm3 finns till salu, har BMW Motorrads nye fabriksförare visat vad den kan prestera, genom att nå maximala poäng och segern i denna prestigefyllda tävling i freestyle stunts.
Off-roadentusiaster kommer säkert ihåg Chris' suveräna debut med BMW på en HP2 Enduro förra året, när han körde tillsammans med den finske föraren Simo Kirssi och amerikanen Jimmy Lewis i en lång rad internationella tävlingar. Bland annat i det välkända Tyska Terrängmästerskapet, det världsberömda Erzberg Rodeo i Österrike och tävlingarna Baja 500 miles och 1000 miles i Kalifornien.
Men detta att vara en fantastisk off-roadförare är bara en av Chris' många talanger. Han är också känd i freeriding-världen för sina spektakulära konster på motorcykel. Dessa omfattar bland annat 115 graders 'overhanging-wheelies', 15 'wheelie-circles' på 30 sekunder och hopp över 33 liggande personer - utan ramp. Det är alltså inte så konstigt att just Chris har upptäckt potentialen hos den nya F 800 S från BMW Motorrad och att han kommer att använda den som sin officiella stuntmotorcykel under 2006.
Stuntwars är den absolut största tävlingen i USA när det gäller 'street bike freestyle'. Det är här som nya trick och stunts visas för första gången. Denna årliga tvådagarsupplevelse ägde rum på Drakeland Dragstrip i Florida med deltagande av eliten bland världens stuntförare, alla tävlande om $15.000 kontant och ytterligare $10.000 i priser.
Den tidigare världsmästaren bland stuntförare fick inte mycket tid på sig att öva inför tävlingen (han hade varit upptagen i Italien med fotografering för den nya HP2 Streetmoto), men detta hindrade inte honom från att nå maximala poäng på BMW F 800 S.
"Jag är verkligen nöjd med resultatet," säger Chris. "Jag tog inte alltför stora risker under kvalificeringen, men jag kände mig säker i sadeln och tog hem maximala poäng med 100 av 100 möjliga. Då visste jag att jag hade rätt stil för tävlingen. Arrangörerna ville se 'rock'n roll' och inte 'breake-dance" åkning - så jag gav dem rock'n roll."
I starten deltog med än 100 av världens främsta stuntförare. Detta antal minskades till 15, som tävlade om de högsta priserna. Som ständig innovatör på området, hade Chris några nya trick i bakfickan.
"Det här var första gången som jag fick en chans att visa 'no hands wheelie-circles' och en 'stoppie' (endo), som slutade med en 230-gradersvändning. Vanligen gör stuntförare bara 170- eller 180-gradersvändningar. När jag såg tävlingsplatsen, bestämde jag mig för att utnyttja de barriärer av betong som skilde publiken från de tävlande, som en del av mitt program. Domarna vill alltid se något nytt och många tävlande höll bara på med sina vanliga övningar. Jag hade upptäckt att det var möjligt att hoppa upp på barriären och komma riktigt nära publiken.
Det är intressant att notera, att Chris knappt inte gjort några större ändringar på sin BMW F 800 S, något som säkert kommer att uppmärksammas bland andra stuntförare. "Min stuntbike ligger faktiskt mycket nära standardversionen. Vi kortade växelstegen en aning och ändrade i motorstyrningen för att få motorn att bromsa mjukare för bättre kontroll. Vi tog också bort styrkåpan och lade till ett wheelie-stag. Det är det hela."
Som den enda deltagaren med en tvåcylindrig maskin, fanns det ett stort intresse bland den amerikanska publiken och arrangörerna för hur BMW F 800 S skulle klara sig.
"Många som var där väntade sig att jag skulle köra en BMW K 1200 R, men när jag kom på min BMW F 800 S blev de verkligt intresserade för hur det skulle gå. Och efter kvalificeringen blev jag naturligtvis utfrågad om antal hästkrafter, motorn konstruktion och annat. Förutom en tävlande på en trecylindrig motorcykel, körde alla de andra fyrcylindriga modeller. Det kändes verkligen skönt att slå det gänget."


Saxat från BMW:s nyhetsbrev:
Den nya BMW F 800 S är en vinnare - redan före starten.
Den nya F 800 S från BMW Motorrad har gjort sin första tävling i början av året, kompetent styrd av Christian "CP" Pfeiffer. Premiären innebar en klar seger över alla utmanare i den världsberömda tävlingen Stuntwars i Florida, USA.
Flera månader innan den ivrigt efterlängtade sporthojen i mellanklassen med en twin på 800 cm3 finns till salu, har BMW Motorrads nye fabriksförare visat vad den kan prestera, genom att nå maximala poäng och segern i denna prestigefyllda tävling i freestyle stunts.
Off-roadentusiaster kommer säkert ihåg Chris' suveräna debut med BMW på en HP2 Enduro förra året, när han körde tillsammans med den finske föraren Simo Kirssi och amerikanen Jimmy Lewis i en lång rad internationella tävlingar. Bland annat i det välkända Tyska Terrängmästerskapet, det världsberömda Erzberg Rodeo i Österrike och tävlingarna Baja 500 miles och 1000 miles i Kalifornien.
Men detta att vara en fantastisk off-roadförare är bara en av Chris' många talanger. Han är också känd i freeriding-världen för sina spektakulära konster på motorcykel. Dessa omfattar bland annat 115 graders 'overhanging-wheelies', 15 'wheelie-circles' på 30 sekunder och hopp över 33 liggande personer - utan ramp. Det är alltså inte så konstigt att just Chris har upptäckt potentialen hos den nya F 800 S från BMW Motorrad och att han kommer att använda den som sin officiella stuntmotorcykel under 2006.
Stuntwars är den absolut största tävlingen i USA när det gäller 'street bike freestyle'. Det är här som nya trick och stunts visas för första gången. Denna årliga tvådagarsupplevelse ägde rum på Drakeland Dragstrip i Florida med deltagande av eliten bland världens stuntförare, alla tävlande om $15.000 kontant och ytterligare $10.000 i priser.
Den tidigare världsmästaren bland stuntförare fick inte mycket tid på sig att öva inför tävlingen (han hade varit upptagen i Italien med fotografering för den nya HP2 Streetmoto), men detta hindrade inte honom från att nå maximala poäng på BMW F 800 S.
"Jag är verkligen nöjd med resultatet," säger Chris. "Jag tog inte alltför stora risker under kvalificeringen, men jag kände mig säker i sadeln och tog hem maximala poäng med 100 av 100 möjliga. Då visste jag att jag hade rätt stil för tävlingen. Arrangörerna ville se 'rock'n roll' och inte 'breake-dance" åkning - så jag gav dem rock'n roll."
I starten deltog med än 100 av världens främsta stuntförare. Detta antal minskades till 15, som tävlade om de högsta priserna. Som ständig innovatör på området, hade Chris några nya trick i bakfickan.
"Det här var första gången som jag fick en chans att visa 'no hands wheelie-circles' och en 'stoppie' (endo), som slutade med en 230-gradersvändning. Vanligen gör stuntförare bara 170- eller 180-gradersvändningar. När jag såg tävlingsplatsen, bestämde jag mig för att utnyttja de barriärer av betong som skilde publiken från de tävlande, som en del av mitt program. Domarna vill alltid se något nytt och många tävlande höll bara på med sina vanliga övningar. Jag hade upptäckt att det var möjligt att hoppa upp på barriären och komma riktigt nära publiken.
Det är intressant att notera, att Chris knappt inte gjort några större ändringar på sin BMW F 800 S, något som säkert kommer att uppmärksammas bland andra stuntförare. "Min stuntbike ligger faktiskt mycket nära standardversionen. Vi kortade växelstegen en aning och ändrade i motorstyrningen för att få motorn att bromsa mjukare för bättre kontroll. Vi tog också bort styrkåpan och lade till ett wheelie-stag. Det är det hela."
Som den enda deltagaren med en tvåcylindrig maskin, fanns det ett stort intresse bland den amerikanska publiken och arrangörerna för hur BMW F 800 S skulle klara sig.
"Många som var där väntade sig att jag skulle köra en BMW K 1200 R, men när jag kom på min BMW F 800 S blev de verkligt intresserade för hur det skulle gå. Och efter kvalificeringen blev jag naturligtvis utfrågad om antal hästkrafter, motorn konstruktion och annat. Förutom en tävlande på en trecylindrig motorcykel, körde alla de andra fyrcylindriga modeller. Det kändes verkligen skönt att slå det gänget."