Peugeot Expert övertryck i kylaren va kan felet vara?

kommer få mer besked idag så då får vi la se va de va med bilen:tummenupp har jag tur så slipper jag topplocks packningsbyte:va
 
snacka med Peugeot nyss dom har fått systemet tät o nu när dom kollar med nån slags tryck mätare som dom sätter i expansionskärlet så blir det väldigt mycket övertryck på bara nåra sekunder när man gasar lite. dom trodde inte att de bara va packning:näsblod
 
Hade de något förslag på vad det skulle kunna vara mer än packningen i sådana fall?

Ja dom trodde de va vriden topp eller sprickor... Bilen e nu lagad o jag ska hämta hem den imorn. Toppen va skev, går att plana men måste plocka bort en del innan o de skulle kosta mer än o köpa en ny.. Hitta en på skroten här i skövde som gick för 6000:- rullat 9000 mil i en 05:a med peugeots rabatt fick jag hem den för 4800:- så slutfakturan blev 16800:- för allt. Då blev de även ny kamremssats o vatten pump som idioten innan limmat på.. Har även skickat in en stämnings ansökan på dom beloppen de gick på att laga bilen på säljaren... Får la se om man får något tillbaka i allafall...
 
blev ny/beg topp min topp va vriden förmodligen gått varm med förra ägarn. slut summa blev 18 338:- ny topp/packning vattenpump remsats. nu har jag en gamla toppen kvar.. tänkte renovera upp den. Injektorerna sitter fast i skiten. måste ha av dom innan planing av toppen. Nån som kan komma med nåra vettiga tips om hur jag skal få väck dom? För det skal väl bara va att dra upp dom när man släppt på fästen? eller ska dom skruvas upp? dom tar i toppen när man försöker skruva upp dom?
 
blev ny/beg topp min topp va vriden förmodligen gått varm med förra ägarn. slut summa blev 18 338:- ny topp/packning vattenpump remsats. nu har jag en gamla toppen kvar.. tänkte renovera upp den. Injektorerna sitter fast i skiten. måste ha av dom innan planing av toppen. Nån som kan komma med nåra vettiga tips om hur jag skal få väck dom? För det skal väl bara va att dra upp dom när man släppt på fästen? eller ska dom skruvas upp? dom tar i toppen när man försöker skruva upp dom?

Dom brukar sitta utav helvete, det finns avdragare anpassad för att få upp dom.
 
Dom brukar sitta utav helvete, det finns avdragare anpassad för att få upp dom.

dom fick inte ens av dom på Peugeot verkstaden:näsblod men dom skal bara ryckas uppåt väl efter man lossat på brickorna som håller dom? tänkte renovera upp den o kolla om man kan få en slant tillbaka på den:tummenupp
 
dom fick inte ens av dom på Peugeot verkstaden:näsblod men dom skal bara ryckas uppåt väl efter man lossat på brickorna som håller dom? tänkte renovera upp den o kolla om man kan få en slant tillbaka på den:tummenupp
Ja, dom ska dras rakt upp.
Det finns faktisk med i serviceschemat att spridarna ska tas loss och göras rena för att inte fastna i toppen, det är det aldrig nån som gör.
Minns inte intervallerna för detta dock.
 
Jag sköt packningen på Hondan och den pumpade in så mycket övertryck i kylsystemet så jag sprängde två kylarslangar och GAVELN på kylet.
Hondan har nämligen ingen skvallerslang så det kan byggas otroligt med tryck i systemet.
Hur funkar det att inte ha skvallerrör?
Någon stor expansionstank och absolut förbud att fylla för mycket?
Låter ogenomtänkt.
 
något bra förslag på hur man drar upp dom utan special verktyget?

Induktionsvärmare eller baka hela kalaset i ugn ett tag i kombo med rostlösare och kylspray. Det kan få det att släppa, men det händer att saker sitter så hårt att de går av när man ska få bort dem. Just spridare har jag inte tagit bort några som sitter så hårt, men en och annan bult :död
 
Hur funkar det att inte ha skvallerrör?
Någon stor expansionstank och absolut förbud att fylla för mycket?
Låter ogenomtänkt.

Eller lock på expansionskärlet med övertrycksventil inbyggt - det sitter ju på de flesta (?) bilar.
 
Hur funkar det att inte ha skvallerrör?
Någon stor expansionstank och absolut förbud att fylla för mycket?
Låter ogenomtänkt.
Tydligen inte så bra.
Jag förstår det inte själv faktiskt.

Det är övertrycksventil I kylarlocket som släpper ut vätska i det slutna expansionskärlet som har ett vanligt lock utan ventil.
Väldigt udda...
 
En kompis lämnade in en precis likadan igår kväll till mig och sa att den börjat gå dåligt.
Det är en tryckslang till turbon som hoppat av konstaterade jag och noterade att slangen var full med motorolja också, vilket tyder på en dassig tätning i turbon.
-Va bra, sa han, gör en service på den också på en gång.
-Visst, svarade jag.

-A just det ja, den drar kylarvatten också, vet inte vart det tar vägen men den läcker inte i alla fall, men jag får fylla på en liter varannan dag.

Det sista han sa var "jag har bara haft den en vecka"

Jag hade inte hjärta att säga till honom att det förmodligen är toppen som är körd, får väl meddela det idag tyvärr.
Nystartad firma har han också, glad som en speleman :(
 
En kompis lämnade in en precis likadan igår kväll till mig och sa att den börjat gå dåligt.
Det är en tryckslang till turbon som hoppat av konstaterade jag och noterade att slangen var full med motorolja också, vilket tyder på en dassig tätning i turbon.
-Va bra, sa han, gör en service på den också på en gång.
-Visst, svarade jag.

-A just det ja, den drar kylarvatten också, vet inte vart det tar vägen men den läcker inte i alla fall, men jag får fylla på en liter varannan dag.

Det sista han sa var "jag har bara haft den en vecka"

Jag hade inte hjärta att säga till honom att det förmodligen är toppen som är körd, får väl meddela det idag tyvärr.
Nystartad firma har han också, glad som en speleman :(

Fan va tråkigt.. Hoppas de räcker med en topplocks packning bara då... Annars har jag en topp liggandes men behöver planas. Rullat 16 000 mil. O injektorer som sitter bara in i helvete:)

Angående den där turbo slangen så har jag liknande problem fortfarande. Turbon kommer inte föräns vid 4000 varv. Har ingen hjälp av turbon i lägre varv. Men tack för tipset. Ska kolla lite slangar mm.. Hört att de kan ca magnetventiler som e kassa med?
 
Fan va tråkigt.. Hoppas de räcker med en topplocks packning bara då... Annars har jag en topp liggandes men behöver planas. Rullat 16 000 mil. O injektorer som sitter bara in i helvete:)

Angående den där turbo slangen så har jag liknande problem fortfarande. Turbon kommer inte föräns vid 4000 varv. Har ingen hjälp av turbon i lägre varv. Men tack för tipset. Ska kolla lite slangar mm.. Hört att de kan ca magnetventiler som e kassa med?

Han hade en ruskig tur, hittade en kylslang med ett litet hål i.
Bytte EGR-ventil också, den hade havererat.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top