PETRONAS Grand Prix of Malaysia 2023

Det där var inte det mest underhållande jag sett.
Precis. De skyller på däcken. Jag skyller på de satans jävla fula vingarna. De skulle förbjudit de omgående även i MotoGP och inte bara i Moto2 och Moto3. Samma med sänkning av hojarna. Aktiv fjädring är förbjudet eller var ivf. Nu är det inte en ren aktiv fjädring men fjädringen ändras vid sänkning men det tolkas väl som en gråzon.

Vingarna har tyvärr gjort det lika trist som F1 på vissa banor.
 
Precis. De skyller på däcken. Jag skyller på de satans jävla fula vingarna. De skulle förbjudit de omgående även i MotoGP och inte bara i Moto2 och Moto3. Samma med sänkning av hojarna. Aktiv fjädring är förbjudet eller var ivf. Nu är det inte en ren aktiv fjädring men fjädringen ändras vid sänkning men det tolkas väl som en gråzon.

Vingarna har tyvärr gjort det lika trist som F1 på vissa banor.

David Emmet på MotoMatters har en riktigt bra ingående artikel om däckstryck och en hel del annat:

 
Det är nog säkerhetsproblem man inte vill se som är problemet gissar jag. Att ett framdäck brister efter föraren bromsat ner från 340km/h till 290km/h och skickar ekipaget vidare på framfälgen i 290km/h in bland förarna som ligger före och håller på och bromsa ner till 70km/h.
Ja, läste precis David Emmets artikel som jag länkar till i mitt inlägg ovan. Han påstår där att Michelin sett skador på däckstommen på däck som körts med för lågt tryck. Oklart i vilken omfattning.

-edit- Mat Oxley tycker däckstrycksregeln är katastrof. Och för att förtydliga så har däckstrycksregeln tills dels uppkommit pga det ökade trycket på framdäcket från alla vingar med ständigt ökande downforce.

 
Last edited:
Ja, läste precis David Emmets artikel som jag länkar till i mitt inlägg ovan. Han påstår där att Michelin sett skador på däckstommen på däck som körts med för lågt tryck. Oklart i vilken omfattning.

-edit- Mat Oxley tycker däckstrycksregeln är katastrof. Och för att förtydliga så har däckstrycksregeln tills dels uppkommit pga det ökade trycket på framdäcket från alla vingar med ständigt ökande downforce.

Som jag sa skyll på vingarna
 
Det var lika mycket vingar tidigare i år och det har varit betydligt bättre race.
 
Det var inte långt mellan cyklarna strax utanför pallen. Där höll tydligen däcken.
 
Självklart vill jag också gärna se tighta race och tycker att det har varit det större delen av säsongen.
Om däcken inte tål vilken behandling som helst blir det en utmaning för team och förare att hantera det. Entypsracing har aldrig lockat mig som åskådare.
 
Tycker sprinten ofta är intensiva och spännande tillställningar. Det kanske är framtiden med två sprinter?
 
Tycker sprinten ofta är intensiva och spännande tillställningar. Det kanske är framtiden med två sprinter?
I mina ögon är det två olika sporter. Att kunna disponera ett längre race där man måste ta hand om däcken och kanske gör ett annat däckval än konkurrenterna och olika hojar sliter olika hårt är svårt.
 
Ja, läste precis David Emmets artikel som jag länkar till i mitt inlägg ovan. Han påstår där att Michelin sett skador på däckstommen på däck som körts med för lågt tryck. Oklart i vilken omfattning.

-edit- Mat Oxley tycker däckstrycksregeln är katastrof. Och för att förtydliga så har däckstrycksregeln tills dels uppkommit pga det ökade trycket på framdäcket från alla vingar med ständigt ökande downforce.

Och vingarna gör att det går att bromsa mycket hårdare än det gjort förr.
Förr var det knappt kontakt mellan framdäck och asfalt över 300 km/h. På grund av luftmotståndet.
Nu har framdäcket kanske 500N (50 kg) belastning när inbromsningen börjar i 340 km/h och det går alltså nu att bromsa hårdare från början än vad det gick före vingarna.
 
Emmet skriver
"Though so far, no tires have failed while running under pressure, if one did, there is a high risk of very serious injury to the rider who suffers it."
Och det måste ju tycker jag vara en rätt rejäl risk också för förarna som ligger framför haveristen.
För i princip blir det ju samma som det som hände i Österrike när två förare kolliderade under inbromsning och hojar virvlade förbi bland annat Rossi som var framför. I Österrike har man lagt in en chikan för ta ner farten.
Här försöker Michelin hålla nere risken för framdäckshaveri med 1,88 bar gräns som måste överskridas minst 50 % av tiden under Race och överskridas minst 30% av tiden under Sprint.
Konstruktionen av regeln är fiffig för det blir svårt få det rätt, dvs det gör körningen mer chansartad. Och det som är en katastrof för Dorna är om "publiken" vet hur det kommer att gå.
Typ Lorenzo tar starten och försvinner framför fältet.
Ett kalltryck på 1,6 bar, 1 timme efter loppet hade gjort det för enkelt. För alla.
Utom hopplöst presentera en vinnare .......så därför duger inte min ide .....
 
Precis. De skyller på däcken. Jag skyller på de satans jävla fula vingarna. De skulle förbjudit de omgående även i MotoGP och inte bara i Moto2 och Moto3. Samma med sänkning av hojarna. Aktiv fjädring är förbjudet eller var ivf. Nu är det inte en ren aktiv fjädring men fjädringen ändras vid sänkning men det tolkas väl som en gråzon.

Vingarna har tyvärr gjort det lika trist som F1 på vissa banor.
Jag tycker vingarna är fräcka. Och det finns visst tillbehörsvingar för att "pimpa" bilar......
 
Last edited:
Emmet skriver
"Though so far, no tires have failed while running under pressure, if one did, there is a high risk of very serious injury to the rider who suffers it."
Och det måste ju tycker jag vara en rätt rejäl risk också för förarna som ligger framför haveristen.
För i princip blir det ju samma som det som hände i Österrike när två förare kolliderade under inbromsning och hojar virvlade förbi bland annat Rossi som var framför. I Österrike har man lagt in en chikan för ta ner farten.
Här försöker Michelin hålla nere risken för framdäckshaveri med 1,88 bar gräns som måste överskridas minst 50 % av tiden under Race och överskridas minst 30% av tiden under Sprint.
Konstruktionen av regeln är fiffig för det blir svårt få det rätt, dvs det gör körningen mer chansartad. Och det som är en katastrof för Dorna är om "publiken" vet hur det kommer att gå.
Typ Lorenzo tar starten och försvinner framför fältet.
Ett kalltryck på 1,6 bar, 1 timme efter loppet hade gjort det för enkelt. För alla.
Utom hopplöst presentera en vinnare .......så därför duger inte min ide .....
Fast med för högt tryck så ökar ju risken för krasch också, så man undrar ju exakt hur mycket säkrare det blir och hur mycket det handlar om att Michelin inte vill riskera ett ev PR-problem om deras däck pajar.
 
Fast med för högt tryck så ökar ju risken för krasch också, så man undrar ju exakt hur mycket säkrare det blir och hur mycket det handlar om att Michelin inte vill riskera ett ev PR-problem om deras däck pajar.
Självklart.
Sponsra MotoGP går på reklamkontot och däck som går sönder är dålig reklam för Michelin så om inte teknikerna fattat allvaret så är det Marknadsavdelningen som håller tyglarna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top