Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

Snyggt!
Åh vad glad jag blir av den här tråden! Den här trepipen hamnade verkligen i rätta händer!
 
Distansrör

löjligt mycket tvättning med ok avfettning o tandborste sen isblästring o sen en vända med betningsmedel för rostfritt fifan vad det sved överallt när man gned med det

slänger in ett par kort på hur det såg ut från början oxå


View attachment 393440View attachment 393441View attachment 393442

Hej Peter,
Bilden av bottenplattan visar "problemet" med H1/H2 block-konstruktionen: då du sen drar "hård" (som de ska) de där långa M10x1,25 bultarna vid monteringen av motorn till ram, det finns inget som håller emot och hela motorblocket med vevaxel- osv linjerna kan bli böjda.
-jag skrev om samma i Classic Kawasaki, se http://classickawasaki.egetforum.se/distansror-till-h2-framre-motorfasten-t1952.html
(och faktiskt har fortfarande passande material kvar om du är intresserad).
-vid monteringen ska du också "shimsa" med lämpliga 10 brickar mellan motor och ram så att det blir inget alls glapp: det här är Kawasakis egen monteringsinstruktion som kom senare som "tillägg"; står inte i original workshop-manual, iaf inte i min ex. Det finns t.om Kawas reservdelar för 0.2 - 0.5 mm (tror jag) shims, men tunna 10 mm stålbrickor går att få tag, och "trycka in" så många som det finns plats för.
Slutresultatet med ett stadigt och rak motorblock och hård dragna bultar blir att hela ramen blir något styvare, och som jag tror och noterade, de karaktäriska handtags- och spegeldarrningarna minskade.
/Esko
 
Last edited:
vilket bra tips
för jag har inte dragit åt med moment ännu och jag tyckte att det var bra med spel mellan motor o alla ram infästningar och jag har sett på ebay schims som ser ut som hästskor ungefär,är det sådana som ska dit o var original på dom lite nyare modellerna ???

jag kollar direkt på ditt inlägg och ser hur du menar och så återkommer jag :banana
mvh peter
 
Fy fasiken! Det finns inget bättre sätt att beskriva den här renoveringen!
Jag är en sucker för tvåtakt och kommer garanterat att skaffa mig ett par objekt vad det lider, och en sådan här tråd ger verkligen inspiration!

PErsonligen är RG500 det ultimata, men Kawa trepip har alltid haft en speciell plats hos mig sedan jag som 16-åring åkte 125-a till Västerås på Bike weekend och fick se gamla vässade trepipor från början av 70-talet köra skiten ur GSX-1100R som var det ballaste då.
 
Fy fasiken! Det finns inget bättre sätt att beskriva den här renoveringen!
Jag är en sucker för tvåtakt och kommer garanterat att skaffa mig ett par objekt vad det lider, och en sådan här tråd ger verkligen inspiration!

PErsonligen är RG500 det ultimata, men Kawa trepip har alltid haft en speciell plats hos mig sedan jag som 16-åring åkte 125-a till Västerås på Bike weekend och fick se gamla vässade trepipor från början av 70-talet köra skiten ur GSX-1100R som var det ballaste då.

Där var jag och körde flera år i mitten på 80-talet med min H1 500 -73:a med H2 750-motor. Tillsammans med andra från Svenska Kawasaki Triples-klubben! Ja vi hade kul! :D
 
Mit mitt fall var jag där så sent som 92 om jag minns rätt (dvs den sommaren jag var 16), men jag har några gamla foton från den resan som kanske skulle vara av intresse. Jag minns speciellt en gammal räv med mustasch och lite mysfett som körde en motivlackad 750 som var ruggigt vass. Den var enligt utsago på 170 hästar som nytrimmad, men veven hade slagit sig så han tippade att minst 20 hästar försvunnit. Hela cykeln stod och skakade/hoppade på tomgång, men han åkte ifrån nästan allt ändå :).
 
Där var jag och körde flera år i mitten på 80-talet med min H1 500 -73:a med H2 750-motor. Tillsammans med andra från Svenska Kawasaki Triples-klubben! Ja vi hade kul! :D

I mitt fall var jag där så sent som 92 om jag minns rätt (dvs den sommaren jag var 16), men jag har några gamla foton från den resan som kanske skulle vara av intresse. Jag minns speciellt en gammal räv med mustasch och lite mysfett som körde en motivlackad 750 som var ruggigt vass. Den var enligt utsago på 170 hästar som nytrimmad, men veven hade slagit sig så han tippade att minst 20 hästar försvunnit. Hela cykeln stod och skakade/hoppade på tomgång, men han åkte ifrån nästan allt ändå :).
 
I mitt fall var jag där så sent som 92 om jag minns rätt (dvs den sommaren jag var 16), men jag har några gamla foton från den resan som kanske skulle vara av intresse. Jag minns speciellt en gammal räv med mustasch och lite mysfett som körde en motivlackad 750 som var ruggigt vass. Den var enligt utsago på 170 hästar som nytrimmad, men veven hade slagit sig så han tippade att minst 20 hästar försvunnit. Hela cykeln stod och skakade/hoppade på tomgång, men han åkte ifrån nästan allt ändå :).
Vad kul! Ja då var inte jag där och körde. Tror sista året jag var där med min hoj var 1988.
I denna 7 år gamla tråd brukar jag lägga filmer med vassa kawa trepipar när jag hittar filmer med läckert ljud!
Så sätter du på dig lurar och skruvar upp volymen kan du nog få lite flashbacks till trepiparna du såg
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?137459-H2-drag&highlight=
 
såja
nu har jag hämtat cylindrarna från borrfarbrorn :Bugar när kom så skulle dom svalna lite innan han skulle hona det sista så det var riktigt seriöst jobb tycker jag och kolvarna passade i hålen i allafall:tummenupp
fort som fan hem och fram med dremeln i ett slipstift som skulle vara till stål.
fick slipat av alla kanter insug avgas o överströmmarna oxå sen blev det en ordentlig tvätt i maskinen så nu kan jag säga att dom är klara för montering så blev det en liten tjyvkik med dom på motorn.

sen ska jag bara gå över kolvarna med våtslip o jämna till så dom blir släta o fina som en nyraka...:D nu känns dom som kärringens ben alltså som att sova ihop med en julgran.väntar nu på nya nållager innan dom åker dit för gott.väntar oxå på ett stort paket från japan med godsaker i

hörs sen


005.jpg006.jpg007.jpg008.jpg009.jpg010.jpg011.jpg012.jpg
 
Riktig fint job!!!!!! Ska renovera min ägen 500 motor, och vill gärna veta värt du har köpt lagar och så? Vet du om man kan renovera veven? Tycker det finns mycket glap åt sidorna på min
 
Riktig fint job!!!!!! Ska renovera min ägen 500 motor, och vill gärna veta värt du har köpt lagar och så? Vet du om man kan renovera veven? Tycker det finns mycket glap åt sidorna på min

hej jonas
min vev rasade för att det kom ingen smörjning till mitt cyllen så jag skickade den till renovering till ebos utan att fråga efter pris det skulle jag aldrig gjort så den fick han behålla sen nog om det,dt finns en riktigt känd vevaxelrenoverare i england chriss appelby som gjorde min till bara en bråkdel av priset i sverige
nya lager på veven o tätningar nya lager på storänden av vevstaken och nya vevstakar så jag tror j att det är bra gjort.

hör av dig om du vill ha adressen till honom och tackar för att do kollar min h1 :banana
 
halloj

idag kom paketet från japanesien ett riktigt stooooort paket kärringen knäade lite tyckte jag när hon skulle ta ur det ur vagnen på posten så det var bara snabbt hem o slita upp o kolla woooooow sweet va nice detta kommer att göra hela hojjen tycker jag.det kom oxå alla nya vajrar i samma kartong

skål fan:fyllisar

003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg007.jpg008.jpg009.jpg010.jpg
 
Vilket drömpaket att få/öppna:rock

Jag minns att de triplarna kostade några tusenlappar kring -86, iaf dem jag blev erbjuden som moppekille. Man skulle ha köpt några och sparat:)
 
Vilket drömpaket att få/öppna:rock

Jag minns att de triplarna kostade några tusenlappar kring -86, iaf dem jag blev erbjuden som moppekille. Man skulle ha köpt några och sparat:)

man hade ju inga pengar så det gick ju inte att spara o vem visste att det skulle bli såhär:tummenupp
 
hej jonas
min vev rasade för att det kom ingen smörjning till mitt cyllen så jag skickade den till renovering till ebos utan att fråga efter pris det skulle jag aldrig gjort så den fick han behålla sen nog om det,dt finns en riktigt känd vevaxelrenoverare i england chriss appelby som gjorde min till bara en bråkdel av priset i sverige
nya lager på veven o tätningar nya lager på storänden av vevstaken och nya vevstakar så jag tror j att det är bra gjort.

hör av dig om du vill ha adressen till honom och tackar för att do kollar min h1 :banana
Klart jag kollar den,super fin är den. Du får gärna skicka hans adress till mig. Är lite sugen på att höra priset på ljuddämparna också. Har du evt tänd delar över?
 
Back
Top