Peterpains busaturbo

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
:D
Modell GP med stora hål (~8-9mm) och nät (1mm mask/0.25) tycker jag personligen funkar mycket bra..

Dämpar bra vid marschfart, och vråålar vid fullgas :yoparty :rolleyes:
---

Och som vanligt ser allt sjukt bra ut :tummenupp:tummenupp

hej
det lutar år gp med vrål:D
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
:D

hej
det lutar år gp med vrål:D

Göttmos :tummenupp

Med tanke på turbon så behöver du nog inte ta till allt för stora hål, då snurran slår sönder så mycket... Ljud alltså :tungan

Racefit Growler vet jag ett par som "lånat" mått ifrån :rolleyes:

/edit

Det med hålstorlek är rätt mycket trial&error.. Mycket beror på motorn, avgaslängd, diameter etc.. Det bästa är oftast att följa eget huvud, så får man det som man vill ha de :tummenupp

/edit2

Egentligen så är hålstorleken ett hittepå när det gäller GP liknade avgassystem. Då man har så lite "dämpning" att arbeta med, så vill man (oftast) få det så tyst som möjligt när det inte gasas..

Nu får jag nog lite :6surkart:6surkart:6surkart i inkorgen :gnissla :D
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
kammar busa

hej
nu jävlar har det hänt grejjer i garaget igen
nu har kammarna fått 2 nya vänner,ställbara drev från ape.
det blev att pressa av lagret från avgaskammen för att montera det på den andra insugskammen,skönt nu är dom färdigtvättade o klara för monteringen när dom nya lite hårdare ventilfjädrarna kommer nästa vecka.

sen blev det 2 stag tillverkade för att hålla fast spjällhuset ihop med plenumet och sen började jag med elsystemet men fick lägga av efter en stund,fan det verkar svårt riktigt svårt jag brukar inte tycka så men el,kablar ritningar goda råd bläää,hoppas att jag klarar det:va

ha en go kväll gubbar
 

Bifogat

  • 009.jpg
    009.jpg
    223.9 KB · Visningar: 166
  • 018.jpg
    018.jpg
    230.4 KB · Visningar: 207
  • 017.jpg
    017.jpg
    230.6 KB · Visningar: 217
  • 016.jpg
    016.jpg
    222 KB · Visningar: 206
  • 015.jpg
    015.jpg
    226 KB · Visningar: 205
  • 004.jpg
    004.jpg
    227.5 KB · Visningar: 174
  • 003.jpg
    003.jpg
    212.3 KB · Visningar: 150
  • 011.jpg
    011.jpg
    227.2 KB · Visningar: 173

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Hej!
Kul bygge tycker jag.
Den här varianten av trattar såg intressant ut hur har du gjort dessa?
Ser ju inte ut att vara för enkelt att göra precis.
Mvh
Peter

halloj
nya tag i garaget idag,hämtade insugsgummina till plenumet från motospeed.då jag fick låna en fin borrmall från turboandersson gick jobbet som smort o passade som handskarna oxå.
det blev bara lite slipande för att på en fin övergång från hålsågen till gummina.

sen har jag börjat med röret mellan plenumet och icn oxå och målet är att ha röret klart imon polerat o fint så att jag kan lägga det på hyllan tills monteringen.

fick oxå tag på kammar,kolla lådan pojken har gjort för att inte skada dom medan dom låg på hyllan,fan så seriöst:D

vassego farbror pw jag faxar över en fet faktura skriven med en gaffel när ditt bygge e klart hehehe:tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej!
Kul bygge tycker jag.
Den här varianten av trattar såg intressant ut hur har du gjort dessa?
Ser ju inte ut att vara för enkelt att göra precis.
Mvh
Peter


hej peterr
dom trattarna är gjutna i underdelen,fint som fan:tummenupp

tack för att du gillar bygget peterr
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
autronic kabelmatta

hej

nu har jag tagit nya tag idag med kabelmattan,igår känndes sådär inför alla kablarna och idag har det väl gått lite bättre,
jag fick ju ringa ett samtal för att reda ut hur kablarna till spolarna skulle vara kopplade.tack andersson:Bugar

imorgon ska jag köpa mer kabelhölje,den bit jag köpte på elfa räckte inte långt:va sen ska alla kablarna kläs och krympslangas även den lite tjockare stammen,
jag har inte tänkt vilken ordning det ska bli men det ger ju sig tror jag

idag har hojjen varit ute för första gången och jag var väldigt nöjd med hur pulverlacken på ramen o svingen blev:tummenupp

hörs imon
 

Bifogat

  • 001.jpg
    001.jpg
    229.4 KB · Visningar: 183
  • 003.jpg
    003.jpg
    237.3 KB · Visningar: 206
  • 002.jpg
    002.jpg
    262.9 KB · Visningar: 267

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej

nu har jag tagit nya tag idag med kabelmattan,igår känndes sådär inför alla kablarna och idag har det väl gått lite bättre,
jag fick ju ringa ett samtal för att reda ut hur kablarna till spolarna skulle vara kopplade.tack andersson:Bugar

imorgon ska jag köpa mer kabelhölje,den bit jag köpte på elfa räckte inte långt:va sen ska alla kablarna kläs och krympslangas även den lite tjockare stammen,
jag har inte tänkt vilken ordning det ska bli men det ger ju sig tror jag

idag har hojjen varit ute för första gången och jag var väldigt nöjd med hur pulverlacken på ramen o svingen blev:tummenupp

hörs imon


HEHE snyggt , Få se hur länge du klarar dig utan eltejpen

Det är en logistikmardröm att trä på alla höljen och krympslangar i rätt ordning så att man inte behöver ta till den FÖRBJUDNA eltejpen:huvet

FAAAN har ni ingen snöööö?
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
HEHE snyggt , Få se hur länge du klarar dig utan eltejpen

Det är en logistikmardröm att trä på alla höljen och krympslangar i rätt ordning så att man inte behöver ta till den FÖRBJUDNA eltejpen:huvet

det verkar vara det svåraste hittils när man kollar på härvan som den ser ut nu och man vill ju inte missa nån kabel som man kanse kommer att behöva i framtiden ( jag måste ringa imon om dom kablarna som är kvar peter )

tack för att du gillar vad jag ställer till med:banana

näääääää inte någon alls,v rod var här idag o åkte båge och var ivägen i garaget,tack för handräckning idag
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Var så god!!

Du vet att jag gör allt för att vara iväg och sinka ditt arbete så vi andra hinner ifatt dig. :tummenupp

Det ser vackert ut med kabelhärvan. Bara jag inte klippte någon kabel för kort åt dig.... Nej, det tror jag inte.

Det är alltid roligare att vara två, då kan man skylla på den andre om ert går fel.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
HEHE snyggt , Få se hur länge du klarar dig utan eltejpen

Det är en logistikmardröm att trä på alla höljen och krympslangar i rätt ordning så att man inte behöver ta till den FÖRBJUDNA eltejpen:huvet

FAAAN har ni ingen snöööö?

När det händer kan jag rekomendera vulktejp istället för eltejp för att få det snyggt och tätt.

Snygga kabelhöljen och ändar du fått till :tummenupp
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
När det händer kan jag rekomendera vulktejp istället för eltejp för att få det snyggt och tätt.

Snygga kabelhöljen och ändar du fått till :tummenupp

vulktejp e det sånt som farsan virade runt hockeyklubban eller hur funkar det.

tackar vi får ju se hur det blir i sista änden:D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du har ju i allafall olika färger

Kommer du ihåg att jag hadde alla kablar VITA

MM just de NIRA ide , Fast det står Nr på tåtarna var 15 cm
Gissa vart den siffran hamnar med 35mm utsick från höljet
 

Melmac

Notorisk putsbög
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
KTM SMC-R 690 2013
Ser som vanligt stålande ut! Måste bara fråga, vad är extraljusbågen till som man ser på sista bilden? Om jag nu ser rätt så de inte är något helt annat:rolleyes: Letar båge till racebussen :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Ser som vanligt stålande ut! Måste bara fråga, vad är extraljusbågen till som man ser på sista bilden? Om jag nu ser rätt så de inte är något helt annat:rolleyes: Letar båge till racebussen :)

tackar tackar

den är till en mercedes vito men den passar nog med lite mods på andra bussar oxå,eller så har jag en lite större chromad modell

jag slängern några offtopic kort på dom ikväll,allt är till salu för att finansiera vansinnet heheh
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top