Peter Svensson Santa Pod

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Nån som vet tider på Peter Svensson från Santa Pod? Har googlat men kan inte hitta nåt. Hörde ryktas 5,88 men kan inte hitta något.
 
Han vann väl totalt sen också vad jag kan se på eurodragster iallafall.

Både just det racet och EM Totalt ?
(Vet inte hur det funkar men ser ut så på sidan iallafall)
 
Tråkigt.

En undran, hur mycket förbättras dessa tider varje år? Eller gör dom de? Vad utvecklas mest från år till år? Är det motorerna det hänger på?

Vad jag som lekman kan förstå så sitter största förbättringen i teamen som lär sig justera in chassina och även banprepareringen som blir bättre och bättre.

Se bara i Promod där en bra tid runt 6.20-6.30 för ett par år sedan knappt tar dig under bumpen nu för tiden trots att bilarna tekniskt sett inte ändrats speciellt mycket.
 
Det gick bra. Färgskrap på nedre kåpan plus lite slitage på ramrör när hojen brottades tillbaks.

En undran, hur mycket förbättras dessa tider varje år? Eller gör dom de? Vad utvecklas mest från år till år? Är det motorerna det hänger på?
Det går fortare varje år men det finns bara sex 5-sekundershojar i världen och inte alla är på banorna. Vi fick iallafall två ändringar i "Worlds Fastest Quickest List" nu i helgen. Peter Svensson och Korry Hogan som körde 5.78 (en bättring på knappt 2 hundradelar) på en uppvisning i Michigan men Korry blåste (bokstavligt talat) av hojen i cirka 390 km/timmen. Han klarade sig bra med ett par brännmärken men det är tveksamt om han kommer tillbaks igen, det är inte första högfartsklotningen för honom.

För Bröderna Svensson är det enbart greppet som gäller, motorn går inte fullt. Visst, man laborerar ständigt med tändning, bränsle etc. men det är för att få balans mot vad som går att få ner i backen.

Chassit styvades upp lite för två-tre säsonger sedan men är i sort sett det som byggdes i början på 90-talet. Det man har jobbat mest med dom senaste säsongerna är fälg & däckskombinationen bak. Mycket pyssel där och jag vet inte om det är meningen att gå publikt med vad dom har hittat.

Jag var mycket förvånad på hur hårt Sören laddade i finalerna i helgen. Dom låg tvåa i mästerskapet på delad poäng med Paljakka, King i ledningen med mindre än en runda. Planen var att ta det lugnt tills det hela var klart men att köra 3.8-repor på 201 meter är att ligga precis på gränsen av vad banan/däck klarade av. Det gick ju bra :tummenupp

Som _Johansson är inne på så är banprepp mycket viktigt när motormoset räcker till och blir över. Intressant var att nu i helgen så hade man lagt helt ny asfalt på startrakan, en rektangel med längd typ fem-sex meter varav en meter framför startlinjen. Det blev inte helt perfekt med lite lotteridragning om det skulle hålla eller inte. Banvalet "jämnades ut" efter hand och banan var kanske inte riktigt den katastrof som många har varit inne på. Jimmy Ålund körde 6.76 i Pro Stock bil i första kvalrundan och Svenssons körde två 5'or.

Nästa grej är att samla ihop en slant och skicka över Team Svensson/Kendall Racing till USA för att köra mot Larry McBride under samma fysiska förutsättningar.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
hur blåser man av hojen? oväntade vindar?

finns det på youtube när han flyger av, undrar hur det ser ut i 390 :död

Jag har hört att ett stort riskmomentet är när de öppnar en hand för att tex påbörja bromsningen. På nitrohojarna har jag hört att de numer anstränger sig att designa frontkåpan så att den trycker undan vinden från handtagen, så att lufthastigheten som vill pressa isär fingarna minskar.
Men Pippi vet säkert mer
 
Jag har hört att ett stort riskmomentet är när de öppnar en hand för att tex påbörja bromsningen. På nitrohojarna har jag hört att de numer anstränger sig att designa frontkåpan så att den trycker undan vinden från handtagen, så att lufthastigheten som vill pressa isär fingarna minskar.
Men Pippi vet säkert mer

inte läge hälsa på mötande hojar där alltså :D :rolleyes:

borde väl inte vara så svårt fixa men trams som vindtunneltester kanske man inte sysslar med i den sporten :D
 
Jag har hört att ett stort riskmomentet är när de öppnar en hand för att tex påbörja bromsningen. På nitrohojarna har jag hört att de numer anstränger sig att designa frontkåpan så att den trycker undan vinden från handtagen, så att lufthastigheten som vill pressa isär fingarna minskar.
Så är det. Det blåser ordentligt i dom hastigheterna och kan gå fel riktigt fort. Steve Heidner blåste av hojen i 320 km/timmen på samma sätt, http://www.youtube.com/watch?v=FeRXI0XRNaI (titeln gäller alltså hojen, Heidner tog stryk men överlevde).

Korrys incident i helgen, http://www.youtube.com/watch?v=cnHNRzrRovE

Och Korrys egna ord på http://www.dragbike.com/dbnews/anmviewer.asp?a=6770&z=13

Inte trivialt med luftmotståndet i dom hastigheterna. Det finns några intressanta Internet-diskussioner om problemet (inte första gången). Som du är inne på så gäller det kåpor men även placering och funktion av handkontroller och förflyttning av vissa moment till fötterna etc.

Man har ju börjat med bromsskärmar även här i Europa och det ger upphov till mer saker som händer efter mål. Man kör med mindre pilotskärmar men det bromsar på ordentligt och det är inte som i en bil där man sitter med 5-punktsbälten och kan ta emot sig även med benmusklerna.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Avblåst! motSats till Avsugen.? (flåt)

:näsblod:näsblod

De va de jävligaste, de hade man inte en aaaning om! o en annan som är skraj fast man inte ens börjat! Respect!!
Vågar man ens åka o kolla in Kjula? vette fan, Man eller Mus..

Kanonintressant tråd med backstage info! Mer tack

Hälsar
Pelle
Nu ännu mer sugen :banana:banana
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top