Personvåg

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Haj.

Ska köpa mig en ny våg till hemmet och har sökt runt lite på nätet.
Skulle vilja ha en våg som visar med 10gram säkerhet, men har enbart hittat med 50g.

Någon som kan tipsa om en bra våg som uppfyller kravet?
Priset får gärna inte va alltför högt :)


/R
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska du väga upp knark eller?

Viktändringar på mindre än ett halvkilo är ändå inget att bry sig om, om man inte väger spädbarn!
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ska du väga upp knark eller?

Viktändringar på mindre än ett halvkilo är ändå inget att bry sig om, om man inte väger spädbarn!
Han kanske ska räkna ut densiteten för urin eller något annat intressant?:rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En våg som kan väga en person med 10g marginal och inte kostar en förmögenhet... jo tjena......

Bara sensorn till en sådan våg kostar mååånga tusen.
 

Dominator-Rocks

Guest
Den här har en noggrannhet på 100g men det finns ett "option" att lägga till och då få den till 10g noggrannhet :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jomenvisst...

en personvåg som ja ska väga knark me...

Ok du är ute efter en våg med säg 100kg maxbelastning och en mätnogrannhet på 0,01%. Då tvingas jag tyvärr meddela att en sådan våg skulle bli orimligt dyr...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nja, hade varit bra med en såpass känslig våg.
Hade behövt tappa några kilo och känner att motivationen hade varit på topp om man verkligen sett skillnaden :)

:D :D :D

Tänk på att skillnad i kroppens vätskebalans samt fyllnadsstatusen på ditt tarmsystem påverkar ett flertal hundra gram även om man mäter morgonvikt.....
 

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Ok du är ute efter en våg med säg 100kg maxbelastning och en mätnogrannhet på 0,01%. Då tvingas jag tyvärr meddela att en sådan våg skulle bli orimligt dyr...

ok, lite det jag anade.

men iochmed att jag hittade en med 50g marginal för ca 600:- så trodde jag att det fanns 10g för inte allt för mytcket...

men tackar för alla svar iaf.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ok, lite det jag anade.

men iochmed att jag hittade en med 50g marginal för ca 600:- så trodde jag att det fanns 10g för inte allt för mytcket...

men tackar för alla svar iaf.
Det är en jäkla skillnad på noggrannhet och gradering. Du kan säkert köpa en personvåg som har 50g gradering för 600kr men skall du ha en våg som har en noggrannhet på +-50g vid en normal personvikt springer priset iväg.

Det är lite som när folk får resultat från bänkkörningar i stil med 167,42hk, där finns inget bänk där man kan mäta effekt med sådan precision. I verkligheten är 0,42 bullshit och även 7an är högst osäker....

Du kan köpa en våg som visar att du väger 87,455 Kg billigt. Men när du sedan tar dig en piss och väger om dig 20 min senare och du nu väger 87,850 kg trots att du har pissat inser du att de där sista siffrorna bara är bluff....
 

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Skit i vad det står. Fixa en rutin, lämpligtvis varje dag när du stiger upp. Pissa, väg dig. Då gör du samma sak varje morgon och då kommer du även kunna följa resultat/ändringar.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har, med vittnen som kan intyga, gått upp 8kg på en dag.
Vägde mig på julaftonsmorgonen (98kg) på en digitalvåg och igen på samma våg fråmt nattkvisten (106kg). Fyra julbord den dagen. Man hade en "jämn och fin passage" i några dagar efter det :D
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Det är lite som när folk får resultat från bänkkörningar i stil med 167,42hk, där finns inget bänk där man kan mäta effekt med sådan precision. I verkligheten är 0,42 bullshit och även 7an är högst osäker....

Mätvärde och onoggrannhet är två olika saker.
Ett mätvärde som 167,42 kan ju vara det som bäst visar vad mätutrustningen har mätt.
Vill man illustrera onoggrannheten gör man det bättre genom att ange
den explicit istf att ta bort information genom att avrunda mätvärdet.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nja, hade varit bra med en såpass känslig våg.
Hade behövt tappa några kilo och känner att motivationen hade varit på topp om man verkligen sett skillnaden :)

Gör såhär:

Väg dig en gång/vecka, ex onsdag morgon. Sedan knåpar du ihop en exel-graf där du kan följa din kurva. Det gör att man ser de verkliga förändringarna över tid!

Att väga sig varje morgon blir bara missvisande och tråkigt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top