Personskadeförsäkring som gäller på Licensträning??

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Finns det någon sådan som gäller för förare som inte löst ut sin licens men som tränar på licensträningar. Dvs. träning inför tävling.

/H

Utan licens kan du ju inte träna på licensträningar ?!? Varför inte lösa ut licensen om du ändå ska tävla?
Trafikförsäkring borde täcka skador på andra men själv är du nog oförsäkrad.

Jag tänker inte tävla i år så det känns onödigt dyrt att lösa ut licensen.

/H

Det fanns ju en "träningslicens" som kunde lösas. Gäller för licensträning men ej för tävling. Antagligen det enda alternativet.

"Fanns"??? innebär det att det inte finns längre? Jag hittar inget på svemo.se men det säger ju inte så mycket.

/H

Skåningarna här på forumet hade ju en förkärlek till dessa licenser, annars bör väl en signal till SVEMO lösa frågan, alt. Lodnert som garanterat har koll.

Amatörlicens finns fortfarande kvar, kostar 850:- per år.
Själv har jag en olycksfallsförsäkring genom Länsförsäkringar Värmland, kommer inte ihåg exakt vad den kostar men den gäller för RR, både träning och tävling. Max ersättning 1.2 miljoner.

Oavsett om du löser ut licensen eller inte är det smart att ha en egen olycskfallsförsäkring som gäller för RR-träning/tävling. Jag tecknade en hos Folksam när jag tävlade och den kostade 2200 kronor för ett år men då gällde den ALLTID. Max utbetalning var 50 BB cirka 2 miljoner.

Jag tyckte den var bra att ha både om jag tränade/tävlade med SVEMO, men även om jag åkte banåkning och hade hyrt själv. Den gällde dessutom när jag körde Minimoto, hoppade fallskärm eller gjorde andra idiotiska övningar!

SVEMOs försäkrings är dessutom inte den bästa. Den börjar betala ut vid 5% invaliditet, min startade vid 1%. Maxbeloppen är dessutom ofta högre på din personliga olycksfallsförsäkring.

Ett förtydligande:
Trafikförsäkringen gäller aldrig vid träning eller tävling.
(men det kanske var ett syftningsfel av gulsvartkawa...)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026