Personlig Tränare

Markus skrev:
2402139 Ja det är det väl, tror inte de kör svart till skillnad från din polare. :peta Vilken konsult eller hantverkare har lägre handpenning? Till och med frisörerna tar ju mer. :mad:

Min polare har faktiskt f-skattsedel och en enskild firma som har kost/träning/motivation som verksamhet! :7peta

korvgubbe skrev:
2402243 Dagens sanning.. Men han kan iofs inte leva på det så han har ju ett "vanligt" jobb oxå.

Om han kör vitt kan jag inte tänka mig att han kan ta märkbart mindre än de 430/tim jag skrev att SATS tar, hur täcker han moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, milersättning, utrustning och litteratur och säkert sjuttielva andra grejer annars?

Markus skrev:
2402269 Om han kör vitt kan jag inte tänka mig att han kan ta märkbart mindre än de 430/tim jag skrev att SATS tar, hur täcker han moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, milersättning, utrustning och litteratur och säkert sjuttielva andra grejer annars?

Har man ett annat heltidsjobb så är ju det andra bara extraknäck. Har man då inga kostnader så behöver man ju inte ta särskillt många kronor.

korvgubbe skrev:
2402277 Har man ett annat heltidsjobb så är ju det andra bara extraknäck. Har man då inga kostnader så behöver man ju inte ta särskillt många kronor.

Ja, det där går inte ihop det kan jag säga direkt. Det är nästan dags att köra ett announcement på att korvgubbe har osolidariska svartjobbarvänner. :banana

Markus skrev:
2402529 Ja, det där går inte ihop det kan jag säga direkt. Det är nästan dags att köra ett announcement på att korvgubbe har osolidariska svartjobbarvänner. :banana

Mig veterligen har han inte kört det rejset svart. Det är ju därför han måste ha ett "riktigt jobb". Hade han kört svart hade han troligen tjänat mer och fått fler kunder.
Sen var det heller inte PT som var hans inriktning när han ägnade mer tid åt företaget utan mer kompletta "paket" med hälsoprofilsbedömningar, kost, tränings och motionsprogram och då tog han rätt mycket betalt. Men som enskilld är det svårt att slå sig fram inom tränings och hälsobranchen så han tvingades lägga det åt sidan och jobba som vanligt folk..

...det är därför jag skulle kunna tänka mig att han kan sänka priset ordenltigt och göra det mer som en kul grej och för själva utmaningens skull än som sätt att tjäna pengar.

Markus skrev:
2402631 Vad tog han per timme då?

Ingen aning. Han hade "paketpris". Man köpte alltså en hälsoprofilsbedömning x2 (före+efter), kostanalys, personligt träningsprogram m.m. Minns inte exakt vilket upplägg han hade och de exakta beståndsdelarna.

Markus skrev:
2402728 Men då vet du ju inte ens om han tog samma som SATS personliga tränare?

NÄR han drev företaget mer helhjärtat är det mycket möjligt att han tog lika mycket. NU jobbar han med annat så ev. PT-engagemang skulle vara till hälften på skoj och då är inte pengarna lika viktiga.

Du, Markus, skulle däremot behöva betala ett 50%:igt tjockistillägg.

Markus skrev:
2402269 Om han kör vitt kan jag inte tänka mig att han kan ta märkbart mindre än de 430/tim jag skrev att SATS tar, hur täcker han moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, milersättning, utrustning och litteratur och säkert sjuttielva andra grejer annars?

Du betalar inte arbetsgivaravgift i en enskild firma för sig själv. Det är bara om du har anställda som du betalar arbetsgivaravgift.

korvgubbe skrev:
2402741
Du, Markus, skulle däremot behöva betala ett 50%:igt tjockistillägg.

Jag tror du har väldigt dålig uppfattning om hur fit jag är nowadays. :fakta

Mitra skrev:
2402761 Du betalar inte arbetsgivaravgift i en enskild firma för sig själv. Det är bara om du har anställda som du betalar arbetsgivaravgift.

Ska man ha lön får man pröjsa arbetsgivaravgift, det går inte att undslippa.

Last edited:
Markus skrev:
Ska man ha lön får man pröjsa arbetsgivaravgift, det går inte att undslippa.

För att en PT ska få en viss summa i plånboken måste SATS ta ut mer betalt än vad PT:n skulle behöva göra om han var ensamföretagare med enskilld firma.

Med enskild firma betalar du egenavgifter men du betalar ju inte BÅDE egenavgifter och inkomstskatt.

korvgubbe skrev:
2402900 För att en PT ska få en viss summa i plånboken måste SATS ta ut mer betalt än vad PT:n skulle behöva göra om han var ensamföretagare med enskilld firma.

Med enskild firma betalar du egenavgifter men du betalar ju inte BÅDE egenavgifter och inkomstskatt.

Summa summarum blir väl det samma? Jag är övertygad om att man får betala precis lika mycket oavsett bolagsform.

:corn

:rolleyes: att ha en PT svart är heeelt OK med mig...

jag gillar inte att betala skatt... :hihi

Last edited:
Back