Permanenta skador av "fel" olja??

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Hej på er.
Under min renovering så kommer jag att behöva testköra motorn ibland. Istället för att slösa fin och dyr Motulolja mellan gångerna, så funderar jag på att hälla i "vanlig" olja som inte är anpassad för mc, och synnerligen inte för våtkoppling.
Om jag använder mig av olja som t.ex orsakar slir i lamellerna, återställs detta sen när jag byter till Motul oljan?
Kan tillägga att jag endast kommer att köra motorn helt utan belastning.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Skippa olja som inte är anpassad för våtkoppling. Kör på en billig MS-olja istället, annars kan du få permanenta problem med kopplingen.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
3 liter av biltemas mineralolja för mc kostar typ 180:-, den funkar bra att köra en dr på.

Har läst om några som har kört på biltemas turbodisel olja, denåterfödde har jag för mig förespråkar den för att den ska innehålla mer zddp (eller nån sån tillsats..), vänta så dyker han kanske upp här med och verifierar/motbevisar mig :tungan
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Ok, bäst att ta det säkra före det osäkra och slaska i rätt olja. Har ifs redan hunnit att fylla på en skvätt båtmotorolja för bensinmotorer (15-50 API-G). Har billig sån på jobb, men jag har bara gjort ett halvhjärtat startförsök med den oljan. Kopplingslamellerna har ifs redan fått sig ett bad i denna olja, så jag hoppas att jag inte får mig någon obehaglig överraskning till våren :gråta

Du kan inte plocka ur lamellerna/kopplingen och bara köra resten? Ska du ändå inte belasta något så behöver du väl ingen koppling till drivlinan?

Jag kör gärna motorn komplett även i testerna. Mest för att jag är ganska oerfaren hojmekare. I värsta fall får jag väl byta lamellerna. Antagligen är dom ganska trötta vid det här laget (läs 22 år gammal).
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tesköra motorn ibland under renoveringen?Ska du skruva isär den flera gånger:va
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
DR har känsliga kamaxlar/vippor, går ner sig lätt. (Men att renovera motor och använda allamöjliga olika oljor för att det ska vara billigt:confused:)
 
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Tesköra motorn ibland under renoveringen?Ska du skruva isär den flera gånger:va

Japp. Eftersom jag är oerfaren, så vill jag "pinpointa" efter varje moment ifall jag gör fel. Fördelen är att jag blir en jävel på dela Suzukis enstånkare :crash

(Men att renovera motor och använda allamöjliga olika oljor för att det ska vara billigt:confused:)

...Läs gratis olja :)
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
skaffa en ren femliters dunk och skär av ena sidan på,töm ur oljan i den och häll sedan i annan ren dunk eller täck över den första ordentligt. Häll sedan tillbaka i hojen när du ska testa nästa gång.... problem solved:krama
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag tror inte fel olja och viskositet är så jävla noga - körde en hoj över 20k mil - 10 tusen av dom med biljolja som jag hade gratis 10w-30.
Det var en V2 med ganska låg effekt så oljekravena kan ju jmf med vad din dr ville ha

Ändå så fick jag iaf nått av nationellt milrekord med den bågen med tanke på hur den kördes:hihi

Så jag skulle nog köpa billig crappig biljolja fast 10w-30 för sköljningar,provkörningar och så.
Dock kanske en effektstark hoj kan få lite skit i lamellerna om oljan inte är jaso eller dito klassad.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
3 liter av biltemas mineralolja för mc kostar typ 180:-, den funkar bra att köra en dr på.

Har läst om några som har kört på biltemas turbodisel olja, denåterfödde har jag för mig förespråkar den för att den ska innehålla mer zddp (eller nån sån tillsats..), vänta så dyker han kanske upp här med och verifierar/motbevisar mig :tungan

Biltemas billigaste Kombiolja går utmärkt att köra mc på. Den innehåller inga våtkopplingsfientliga tillsatser och kvalisorten är tillräckligt bra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Japp. Eftersom jag är oerfaren, så vill jag "pinpointa" efter varje moment ifall jag gör fel. Fördelen är att jag blir en jävel på dela Suzukis enstånkare :crash

...Läs gratis olja :)



Fast vad är det du skall plocka isär och ihop och pinpointa? Man plockar ner, inspekterar mäter och byter det som är slitet. Att hålla på och plocka isär och ihop kostar bara packningar och förstånd...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
3 liter av biltemas mineralolja för mc kostar typ 180:-, den funkar bra att köra en dr på.

Har läst om några som har kört på biltemas turbodisel olja, denåterfödde har jag för mig förespråkar den för att den ska innehålla mer zddp (eller nån sån tillsats..), vänta så dyker han kanske upp här med och verifierar/motbevisar mig :tungan

Biltema har ändrat sina oljespecar. För alla sina oljor.
Förr 2010 innehöll många oljor ZDDP 1 - 2,5%.
Nu från 2012 ingen ZDDP alls (eller möjligen som liten förorening mindre än 1%)
Så numera kör jag SBK Racing 10W-50 inhandlad hos SWEDOL
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Nedan exempel Biltemas säkerhetsdatablad för en olja, exempel nu från 2012 med <1% ZDDP
View attachment 20121018-Inombords dieselolja-30568_SDB.pdf
och förr 2010 med 1 - 5 % ZDDP, Zinkdialkylditiofosfat
View attachment 2010-04-29-36880 Inombords dieselolja 15W-40 SV.pdf
Men jag har kört på Biltema 5W-50, Biltema 10W-40 (billig biloja) Q8 10W-40 (bilolja API SG)
och min uppfattning är att undviker man "lågfriktionsoljor" 0W-20, 0W-30 , 5W-20, 5W-30
och oljor med beteckningarna ACEA A1/B1 eller ACEA A5/B5
utan håller sig till oljor med -40 eller högre som varmviskositet och ACEA A3/B3 eller ACEA A3/B4 så är det inga problem. I en hoj.
Ja det skulle vara med Castrol. För det är ju en och annan tråd om slirande koppling på hoj med Castrol MC-olja till och med. Så Castrol kommer inte i närheten av min hoj.
Men varför fundera när SBK 10W-50 kostar ca 70kr/liter inkl moms i 20 liters dunk?
Hos SWEDOL.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, bäst att ta det säkra före det osäkra och slaska i rätt olja. Har ifs redan hunnit att fylla på en skvätt båtmotorolja för bensinmotorer (15-50 API-G). Har billig sån på jobb, men jag har bara gjort ett halvhjärtat startförsök med den oljan. Kopplingslamellerna har ifs redan fått sig ett bad i denna olja, så jag hoppas att jag inte får mig någon obehaglig överraskning till våren :gråta
Jag kör gärna motorn komplett även i testerna. Mest för att jag är ganska oerfaren hojmekare. I värsta fall får jag väl byta lamellerna. Antagligen är dom ganska trötta vid det här laget (läs 22 år gammal).

Du kommer inte få några som helst problem med 15W-50 API SG olja. Första rekommendation till Suzuki Hayabusa 2008 i manualen är API SF eller SG olja.. Nyare oljor med senare API ska vara också JASO MA klassade men det behövs inte med API SF eller API SG. :)

Jag tvivlar på att lamellerna tröttnar. Tröttnar mer än kolven, kullagren osv.
De vilar ju obelastade.
Det jag tror tröttnar under 22 år är kopplingsfjädrarna för när jag kollade mina kopplingsfjädrar 2011 i Suzukin låg de precis över "minimilängd". De hade "krympt". På 10 år.
Så jag skulle direkt kolla hur långa fjädrarna är.
Nu om du har motorn nere, kopplingskåpan av.
Och har de blivit under utbytesgränsen, byt nu i vinter när du ändå mekar.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
När man kör in en renoverad motor så ska man väl använda en tunn olja vilket borde passa kopplingen med....

all olja smörjer ju i princip... dock så skiljer ju sig oljor när tempen ökar....

Med vänlig hälsning
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Traktorolja för våta bromsar funkar, men priset är ungefär samma som för biltemas MColja.
Köp några liter samt oljebytardunk och en magnetskål.
Efter provstarter tappas oljan ut så att den går via skålen ner i dunken.
Då ser du om något är helt åt helvete.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top