Perforerat skinställ

flugan skrev:
Vid vilken temperatur börjar det bli jobbigt kallt att åka i perforerat skinställ (gatåkning)?

Vid 14,7 grader celcius, utan underställ, 200 m ovan havsytan, i Blekingetrakten i början av September.

Nu e ni dumma... :tummenupp

Men jag e faktiskt också nyfiken på hur mycket svalare det är med ett perforerat ställ...blir så sjukt svettig på banan! :brinnerup

Chronic skrev:
Vid 14,7 grader celcius, utan underställ, 200 m ovan havsytan, i Blekingetrakten i början av September.

Inget fel på blekinge,förutom vädret å den dåliga asfalten!

Hur långt är ett snöre?
Finns väl lika många svar som det finns förare och omständigheter.

Perforeringen kyler inte så mycket som man kan tro (önska). De flesta ställ har ju perforeringen på sådana ställen som skyddas mot fartvinden av kåpan. Däremot gör det att fukten har lättare att ta sig ut när man svettas.

Ventilationen varierar också mellan ställ. Mitt Spyke kyler mer än mitt IXS, trots att det sistnämnda har mer perforering - beroende på att det är perforerat på andra ställen. Det går också att i någon mån reglera ventlationen genom att "blåsa upp sig" (ventilerar mindre) eller göra sig liten i stället (ventilerar mer).

Ventilerat funkar bra för mig från 12-13 grader och uppåt.Är man frusen av sig kan man dra en vindjacka över så blir det vindtätt. Det finns sådana att köpa som hopvikta inte tar större plats än ett paket ciggissar. Levereras med midjeväska och rem att ha om midjan.

Kör man i lägre temperaturer än så kan man dra en goretexjacka över. Det blir det lika varmt och klumpigt som med en goretexjacka över ett oventilerat ställ.

Köp ventilerat :mattias

Hade vanligt tvådelat ställ förra året och har ett raceställ som är perforerat i år. Vid vilken temperatur du fryser har jag ingen aning om men gissningsvis behöver det vara ett par tre grader varmare för att upplevas likadant som med operforerat skinn. Dessutom har raceställ ofta stretchtyg på delar av stället och det kyler ytterligare jämfört med skinn.

Jag gjorde en highsider på Knutstorp för några år sedan. Jag hade då ett Spyke helställ som var perforerat. Det revs upp från knät till ungefär höfthöjd vid kraschen. Jag kommer aldrig att ha ett perforerat ställ igen.

Annars är det svalt och fint i augusti och svalt och fint i april...

Är stället bara perforerat på bröstet kan du alltid komplettera med en tuff teamjacka!

pilsner

För mig räcker det inte med t-shirt när de blir kallare än 18-19 grader, då åker antingen en t-shirt till, eller en tröja innanför skinnstället.

mvh

Mitt är perforerat i ljumskarna, så det blir lite kallt däromkring när det är lite svalare ute, säg 15 grader och man inte har långkalsonger eller liknande under.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka