Per Johansson skor sig på utvecklingsstörda

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Pär Johansson skor sig på utvecklingsstörda

Uppdrag granskning på SVT1 just nu om hur ledaren för Glada Hudikteatern blåser kommun och de utvecklingsstörda och tjänar storkovan på köpet. Finns det någon offentlig eller förtroendevald person som inte luras, är falsk och skor sig nuförtiden? Samvete är så 1900-tal. :rolleyes:

Last edited:
Det är det som är fel med den sossepolitiken, tanken är för jävla god, men det funkar inte med bidrag hit och dit för alla kommer ändå att sko sig. Människan har bara en jävla sak i huvudet och det är girighet. Mer, mer, mer pengar. Fan idag (föreläsning) från facket på Universitetet om löneförhandlingar. Alla satt och dregglade som hundar vid en fin steak.

Som om det skulle vara det viktigaste och inte minst den själva anledningen till varför de började plugga i första hand.

Hippie mentalitet här!!

Han är ju en entreprenör.
Tjänar ju pengar på att sälja en produkt, vad är problemet ?

Det är alltid så med idealister. Ser inte folk mönstret? Genom sig själv känner man andra och de som ivrigt framställer sig som solidaritetens korsriddare är i grund och botten ofta skithålor. Då det enligt deras världsbild är så att alla är skithålor skulle ju inget funka så någonstans förstår man att de ger sig ut för att "rädda världen" men de skulle lägga an på sig själva i stället.

Han är ju en entreprenör.
Tjänar ju pengar på att sälja en produkt, vad är problemet ?

Han sitter samtidigt i radion och sommarpratar om hur fantastiskt solidarisk han är.

Last edited:
Pengar, sex och makt är orsakerna till allt ont..
Folk är idioter..
Det hade kunna vara en vacker värld!

Vi är för många människor i denna värld för att den ska bli vacker.

Han har väl gjort sig förtjänt av en rejäl hacka så många som han har fått att garva/må bra?!

EDIT: förstod inte att han dubbelfakturerat osv. Det är självklart inte OK. Hade han dock tjänat sina pengar på ett vitt och lagligt sätt hade det såklart inte varit några probs.

Last edited:
Behandlingshem för missbrukare, hem för ensamkommande och diverse utbildningsverksamheter har blivit senare tiders mjölkkossor för folk med flexibelt samvete.

Säger man sig göra något för en "utsatt grupp" är man per automatik en god människa höjd över alla tvivel.

Fy fan

Jag såg inte programmet, men jag tycker att han är värd en hacka. Han har ju fått en massa utvecklingsstörda att känna att de faktiskt kan göra något givande. De verkar ju trivas kalas med teatrandet.

Jag såg inte programmet, men jag tycker att han är värd en hacka. Han har ju fått en massa utvecklingsstörda att känna att de faktiskt kan göra något givande. De verkar ju trivas kalas med teatrandet.

Det är inte att han tjänat pengar som är fel enligt mig.

Precis!

Det är de rikas rätt att stjäla från de fattiga som driver vårt samhälle framåt.

Han får såklart gärna tjäna pengar men det är ju rätt tydligt att han har utnyttjat teatergruppen för att bli känd för att vara en Moder Teresa och därigenom kunna hålla sina föreläsningar. Om han verkligen hade menat allt snack om att alla är lika, som han har suttit och pladdrat om i varenda tv-soffa, så hade han nog kunnat ge de utvecklingsstörda något mer än 920kr per föreställning när han själv tar 8500kr utöver sin lön från kommunen på 30000kr. Alla övriga i teamet tjänar också betydligt mer per föreställning än de som står på scen.

Han har dubbelfakturerat åtminstone ett tiotal resor och annat. Alltså dels fakturerat de som anlitat hans företag och dels kommunen trots att det var i sin roll som egen företagare han fick kostnaden. Sen har jag personligen rätt svårt för såna som absolut måste skriva upp den där femman det kostade att gå på toaletten för att få ersättning, bara för att det kanske skulle kunna räknas som arbetstid. Särskilt när man redan får bra betalt. Det var väl parkeringsböter också som kommunen fick betala.

Men, precis som Juholt, ska han ju betala tillbaks så det gör inget. Det som gör detta extra lågt är att han på 3 år har tjänat ca 15 miljoner. Att fiffla om du inte har mat på bordet är iaf i min bok något mer förståeligt.

Mao, en skenhelig fan som går över lik för att tjäna pengar. Det är inte synonymt med att vara entreprenör.

Får ta och titta på programmet innan jag uttalar mig. Det är knappast första eller sista gången någons skor sig på skattebetalarnas bekostnad. Finns läkare som fakturerat sjukvården för kostnader som betalats privat av patienterna själva. Sedan undrar jag om inte många av de där vårdinstituten är buffel och båg. Tänker närmast på dem som finansieras med hjälp av skattemedel. Hur gick det för den där Jan Emanuel eller vad han nu hette som var med i Robinson 2001 och blev riksdagsman för S? Minns att hans verksamhet hamnade i skottgluggen.

Får ta och titta på programmet innan jag uttalar mig. Det är knappast första eller sista gången någons skor sig på skattebetalarnas bekostnad. Finns läkare som fakturerat sjukvården för kostnader som betalats privat av patienterna själva. Sedan undrar jag om inte många av de där vårdinstituten är buffel och båg. Tänker närmast på dem som finansieras med hjälp av skattemedel. Hur gick det för den där Jan Emanuel eller vad han nu hette som var med i Robinson 2001 och blev riksdagsman för S? Minns att hans verksamhet hamnade i skottgluggen.

Vårdhem, missbrukarboenden mm är det väl i princip alltid nåt skumt med? Har för mig HA låg bakom nåt sånt här i närheten. Att bli rik på nån annans olycka eller problem, som Pär Johansson, känns lite sådär faktiskt tycker jag.

Nu ska man egentligen inte vara sån att man dömer hunn efter håren för man kan ju faktiskt ha fel, men när det gäller Jan-Emanuel så räcker det med en snabb titt för att fatta att det är nåt som inte stämmer.

Ju mer snack om hur präktiga och godhjärtade de är desto värre är de. Det finns hur många exempel som helst på det.

Han kanske gör dom utvecklingsstörda en tjänst?
Om dom tjänade mer så kanske deras sjukpension från f-kassan dras in och dom vart hänvisade till AF?:)

Last edited:
Edit: Nu har jag inte sett inslaget. Utan pratar efter egen erfarenhet om omsorgen i Sverige generellt.

Till och börja med så finns det inget som heter "utvecklingsstörda" Socialstyrelsen plockade bort den benämningen för ett par år sen har jag för mig. Numera heter det funktionshindrade..

Sen så låter det där med teatern aningen konstigt. Men sen kan man ju jämföra med ett vanligt dagcenter, där jobbar de funktionshindrade 6-8 timmar om dagen, mån-fre och får ett arvode på dryga 1000 kr för sitt arbete.
Arbetet kan innebära allt ifrån enklare parkarbete, så som att plocka löv, kratta. Till att packa torrfoder till hundar. Eller så kan man jobba i ett stall, mocka boxar 24/7..

Så om man tycker att de är sviniga på teatern som tjänar stora summor på de funktionshindrade, då ska man nog ta och göra en liiiiiite bredare granskning i Sverige :) Där jag var verksam innan så kunde man vara glad om de funktionshindrade fick lämna kommunen mer än 5 gånger på ett år..

Säger inte nu att de ska nöja sig med sin 920 kr / show ersättning och bla bla bla.. Utan att jämför man det med vad andra får ut i ersättning + att de får lämna sin hemkommun med jämna mellanrum så är det kanske inte så illa?

Tycker det hela är aningen --> sensationsjournalistik. Ser man hur pissigt och knapert våra funktionshindrade har på vääldigt många ställen i Sverige så ska man inte kasta skit på en kille som gjorde en skit bra grej för de funktionshindrade, med förmodligen väldigt lite ersättning till en början, och sen råkade tjäna en del pengar på det?

Givetvis borde skådespelarna nu få samma ersättning som andra skådespelare? Eller det kanske är något som är upphandlat med kommunen? Jag vet inte.. Ska inte uttala mig för mycket. Vet, och har sett att där finns iallafall många som har det så mycket sämre, som förtjänar den mediala uppmärksamheten lite mer..

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back