Edit: Nu har jag inte sett inslaget. Utan pratar efter egen erfarenhet om omsorgen i Sverige generellt.
Till och börja med så finns det inget som heter "utvecklingsstörda" Socialstyrelsen plockade bort den benämningen för ett par år sen har jag för mig. Numera heter det funktionshindrade..
Sen så låter det där med teatern aningen konstigt. Men sen kan man ju jämföra med ett vanligt dagcenter, där jobbar de funktionshindrade 6-8 timmar om dagen, mån-fre och får ett arvode på dryga 1000 kr för sitt arbete.
Arbetet kan innebära allt ifrån enklare parkarbete, så som att plocka löv, kratta. Till att packa torrfoder till hundar. Eller så kan man jobba i ett stall, mocka boxar 24/7..
Så om man tycker att de är sviniga på teatern som tjänar stora summor på de funktionshindrade, då ska man nog ta och göra en liiiiiite bredare granskning i Sverige

Där jag var verksam innan så kunde man vara glad om de funktionshindrade fick lämna kommunen mer än 5 gånger på ett år..
Säger inte nu att de ska nöja sig med sin 920 kr / show ersättning och bla bla bla.. Utan att jämför man det med vad andra får ut i ersättning + att de får lämna sin hemkommun med jämna mellanrum så är det kanske inte så illa?
Tycker det hela är aningen --> sensationsjournalistik. Ser man hur pissigt och knapert våra funktionshindrade har på vääldigt många ställen i Sverige så ska man inte kasta skit på en kille som gjorde en skit bra grej för de funktionshindrade, med förmodligen väldigt lite ersättning till en början, och sen råkade tjäna en del pengar på det?
Givetvis borde skådespelarna nu få samma ersättning som andra skådespelare? Eller det kanske är något som är upphandlat med kommunen? Jag vet inte.. Ska inte uttala mig för mycket. Vet, och har sett att där finns iallafall många som har det så mycket sämre, som förtjänar den mediala uppmärksamheten lite mer..