pepprad å matt plast. vad göra?

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
tja! jag har en lten plastbit runt oljekylaren på min Busa.
denna blir pepprad av stenar å vägskit så att den mer och mer blir matt och grå.
detta är självklart fullt normalt, men finns det nåt bra preparat/knep så man tex kan polera bort denna poriga yta?

det ser extra fult ut när kvällssolen ligger på

det är olackad svart plast bara.

h01hmt skrev:
tja! jag har en lten plastbit runt oljekylaren på min Busa.
denna blir pepprad av stenar å vägskit så att den mer och mer blir matt och grå.
detta är självklart fullt normalt, men finns det nåt bra preparat/knep så man tex kan polera bort denna poriga yta?

det ser extra fult ut när kvällssolen ligger på

det är olackad svart plast bara.

Prova med ett polermedel för krom, typ Autosol eller Biltemas Metal
Har förfallet gått långt kan man mycket försiktigt putsa ytan med ett extremt finkornigt vattenslippapper (grovlek 2000) och sedan efterpolera med ett Autosol-liknande medel om det inte är enklare att köpa nytt.

MC-Rider skrev:
Prova med ett polermedel för krom, typ Autosol eller Biltemas Metal
Har förfallet gått långt kan man mycket försiktigt putsa ytan med ett extremt finkornigt vattenslippapper (grovlek 2000) och sedan efterpolera med ett Autosol-liknande medel om det inte är enklare att köpa nytt.
nytt? den kostar väl säkert 2000:-
är autosol verkligen bra? förut så har jag varit med om att den fasnar i ojämnheterna och det blir ännu gråare yta...

Plast är ett av få matrial som har minne i färg och form sa en thinner luktande lackerare till mig en gång i tiden...

Men faktum är att det stämmer någorlunda, prova försiktigt med värme pistol för att se resultat...

Använde denna metod på sunkig plast eller väckade lister på bilar...

Anderzzon skrev:
Plast är ett av få matrial som har minne i färg och form sa en thinner luktande lackerare till mig en gång i tiden...

Men faktum är att det stämmer någorlunda, prova försiktigt med värme pistol för att se resultat...

Använde denna metod på sunkig plast eller väckade lister på bilar...

Jag har liknande problem med det plastgaller som sitter under kylaren på R1an.
Jag polerade ut det värsta med autosol, värmde sedan lätt med en liten gasbrännare, ytan blev blank och fin men den ville väldigt lätt "bubbla upp".

Kanske det funkar bättre med värmepistol som dessutom ger lite mer utspridd värme.

Pröva "Bumper shine", vinylglans medel och svart wax. Finns hur mycket som helst för svarta plastbitar. Dom där hålen och sånt som blir kvar efter stenskotten tas väl lättast bort lite fint sandpapper.

Trashcan skrev:
Pröva "Bumper shine", vinylglans medel och svart wax. Finns hur mycket som helst för svarta plastbitar. Dom där hålen och sånt som blir kvar efter stenskotten tas väl lättast bort lite fint sandpapper.
köpte okq8 svart Bumpershine (deras egna märke). det fungerade, plastbiten blev direkt ny.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D