Pensionssparande

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Vi pratade om pensionsförsäkringar på jobbet idag. Alla blev skitförvånade att jag, som är 37 år, inte har sparat en spänn. Men va fan, det jag hade sparat har jag ju lagt på hojen. Så nu har jag typ värsta ångesten, hur fan ska jag kunna spara ihop ett kapital.

Ville bara kolla om någon är i samma sits så jag vet att jag inte är ensam. :)

Jag är 26 men jag sparar inte till min pension.
Dom (tm) säger att man inte ska göra det förrän man är 30 och någonting, så jag sparar till något annat så länge. :tummenupp

Markus skrev:
Jag är 26 men jag sparar inte till min pension.
Dom (tm) säger att man inte ska göra det förrän man är 30 och någonting, så jag sparar till något annat så länge. :tummenupp

Samma här. Eller tja, nästan. När jag jobbade under sabbatsåret så fick jag papper hem om den där skiten, så jag tog ett aktivt beslut att inte besluta någonting alls och har numera ~3k i den automatiska Premievalsfonden. :banana

Köp en lägenhet eller ett hus i storstad, bättre föräntning än fonder. Arbetsgivaren betalar i alla fall in den största delen ännu så länge. Sälj fastigheten när du går i pension, använd det frilaggda kapitalet till en lägenhet när du flyttat till varmt, billigt land och få pensionen skickad/insatt på en lokal bank. :tummenupp

Hoho. Jag köpte 70m2 centralt i sthlm -93 för 425000 så jag skiter i att pensionsspara ;)

Jag lägger undan 100:- i månaden själv på lite fonder, dessa pengar kan jag inte röra förräns jag blir 55år. Så fort jag får lite mer betalt så tänkte jag dubbla insättningen, slänga in 200:- i månaden istället... det blir faktiskt en jäkla massa pengar på 30 år, så när jag har värsta 50 årskrisen kan jag köpa fräck bil eller nått ;)

Jag va tvungen att spara för att få låna till första hojen så jag har spart 200kr i månaden sen jag var 21 eller 22, det är nog det enda vuxna jag gjort i mitt liv.

Starstriker skrev:
Hoho. Jag köpte 70m2 centralt i sthlm -93 för 425000 så jag skiter i att pensionsspara ;)

Där sitter du ju nästan på en guldgruva, ända tills bostadsbubblan spricker.

Är 27 o pensionssparar, totalt 2500 i månaden till lite olika pensionslösningar. Sprider riskerna helt enkelt.

Thermal skrev:
...

Är 27 o pensionssparar, totalt 2500 i månaden till lite olika pensionslösningar. Sprider riskerna helt enkelt.

Djävlar i helvete!

Tjänar du riktigt mycket pengar eller lever du enbart för ålderdomen? Jag tjänar inte dåligt men att lägga undan tvåoetthalvt per månad??? :näsblod

Thermal skrev:

Är det pensionsspar i ordets rätta bemärkelse, dvs att du inte får eller kan röra pengarna innan du pensionerar dig?
Skulle aldrig klara att låsa så mycket stålar, säg att du gör det där i tio år och sen blir du uteliggare - då kommer du få käka sopor och tänka på dina trehundratusen som du inte får röra. :gnissla

Thermal skrev:
Där sitter du ju nästan på en guldgruva, ända tills bostadsbubblan spricker.

Äsch, den kommer inte spricka.
Om 30år kommer ett normalt hus i 08-området kosta 100'000'000'000'000kr.
Det kommer bara att öka och öka :banana

Chrille skrev:
Djävlar i helvete!

Tjänar du riktigt mycket pengar eller lever du enbart för ålderdomen? Jag tjänar inte dåligt men att lägga undan tvåoetthalvt per månad??? :näsblod

Tänkte gå i pension när jag är 35 :rofl Skämt åsido, tjänar rätt hyfsat så jag försakar inget nu heller. Lika bra att lägga undan nu när jag har råd att göra det tycker jag.

Markus skrev:
Är det pensionsspar i ordets rätta bemärkelse, dvs att du inte får eller kan röra pengarna innan du pensionerar dig?
Skulle aldrig klara att låsa så mycket stålar, säg att du gör det där i tio år och sen blir du uteliggare - då kommer du få käka sopor och tänka på dina trehundratusen som du inte får röra. :gnissla

Det är lite blandat, men det mesta är inte låst. Så i en riktig kris kan jag komma åt dem.

Markus skrev:
Inget soptunnesmaskande alltså. :tummenupp
Men då är det väl heller inget pensionssparande egentligen? ;)

Kanske inte, men jag blir av med räntan om tar ut dem innan 15 år. Så det är väl nåt mellanting kanske.

Soptunnorna hade jag tänkt hålla mig undan i vilket fall, har ingen gniden exfru som tar alla besparingar, inte heller några ungar som skall ha underhåll heller vad jag vet i alla fall :hihi

Thermal skrev:
Kanske inte, men jag blir av med räntan om tar ut dem innan 15 år. Så det är väl nåt mellanting kanske.

Låter som ett kapitalförsäkrings sparande. :tummenupp Bra val. riskpridning av intjänat kapital är inte fel, amortera mycket när räntor är låga, det är också rätt.

Sparar inget själv, men eftersom man har jobbat sen man var 16 så slinter det in lite pengar på premievalsfonderna.
Får väl sätta igång och spara när jag får fast jobb, men jag vet inte om vill bli gammal.

Sparar nästan inget själv. Via firman(egen) så spar jag 1500:-/mån mest pga det är avdragsgillt och då ett billigt sätt att få ut pengar för arbete. Sen pillar jag endel med mina PPM och ligger nu på 62% plus. Där jag hoppas kunna hålla mej på 20-30% plus ända tills det är dax att ta ut dom. Pillar även med det jag tar ut från firman men det är "bara" ca 30% plus än så länge.

Jag sparar undan runt 1500:-/månad på fondsparande, ingen direkt pensionsfond men det fungerar ju lika bra om inte bättre. Om jag hade tid skulle jag försöka spara aktivt i hyffsat säkra aktier/optioner mm så man kunde dryga ut pensionen. Då jag planerar att gå i pension vid 40 och leva till 50 så måste jag skynda mig på :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg