Penselmåla med 2k sprutlack?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Behöver måla i en 200x200mm yta av en kolfiber/epoxykåpa som jag har byggt om lite. Det är för kallt att sprutlacka i de utrymmen jag kan vara och skita ner (dvs utomhus), så för att kunna arbeta inomhus i värme måste jag penselmåla.

Om jag skippar förtunningen i 2k-lacken (ska vara 10% i min variant), går det alls att få till någon slags resultat med pensel? Lacken i fråga är halvblank svart solidlack. I utspädd form (enda formen jag minns hur den känns) så har den viskositet i klass med förtunning..

Det kommer att synas att det är pensel hur du än gör. Visst kan du få det att rinna ut ganska redigt, men penseln kommer att synas.
Samma sak med roller, som i sin tur gör bättre jobb än penseln, men ändå.
Ifall du använder roller/pensel så se till att den tål 2-komp.

Ingen möjlighet att öka temperaturen i utrymmet du jobbar i annars då?
Ställa in ett element eller så?

Last edited:
De lokaler jag har värme i går inte att spruta lack - maskiner, inredning etc.

Ska jag spruta måste det vara utomhus, och bör väl iaf vara +20 eller varmare för att det ska flasha innan det börjar rinna. Har testat att ställa en mugg med förtunning utomhus över natt, och den dunstade det knappt något ur...

Det kommer att synas att det är pensel hur du än gör. Visst kan du då det att rinna ut ganska redigt, men penseln kommer att synas.
Samma sak med roller, som i sin tur gör bättre jobb än penseln, men ändå.
Ifall du använder roller/pensel så se till att den tål 2-komp.

Ingen möjlighet att öka temperaturen i utrymmet då jobbar i annars då?
Ställa in ett element eller så?

Det går bra att bara dutta i lite härdare och skippa förtunningen, jag brukar ha i en matsked hädare på 1 dl ca,,,,, resultatet blir som det blir med pensel.

Våtslipa o polera efteråt, blir som nytt.

Våtslipa o polera efteråt, blir som nytt.
Du ska ju använda solidlack så det finns ju goda möjligheter att lägga på ordentligt och sen slipa polera..
Ytan är ju inte så hårresande stor och då inte heller arbetsmängden..:tummenupp
Lacken står för "färgen", härdaren och luftfuktigheten står för torkningen och förtunningen för att få rätt viskositet..
Tror inte att du behöver bekymra dig så mkt för resultatet..
Men 15 grader är ofta en kritisk temp i många kemiska sammanhang, du hamnar väl iaf över den under jobbtiden?

Back