Pengar över? Köp en MotoGP-hoj!

:Bugar

Det står ju inte vad den kostar, men om man måste fråga det så har man nog inte råd. :gnissla

sandstream skrev:
2165521 Undra om man skulle kunna vinna rookie 1000 med den där :va

Om man skulle misslyckas med det kan man knappast skylla på för långsam hoj i alla fall. :hihi

Bättre att vänta tills de andra stallen rear ut sina hojar, med tanke på kommande 800cc begränsning... :cpparty

gammalt...

men läste på ett "forum" om en som kollad på hojjen!!!

priset var 5 miljoner (euro lr dollar eller pund)....som hittat :D

obruT skrev:
2165537 gammalt...

Stämmer väl knappast? En Mercedes CLK-GTR kostar väl för närvarande 1.5-2 miljoner euro. Bara för att få lite perspektiv på saken.

En kille på R6messagenet.com skickade ett mail och frågade om priset. Han fick till svar "six figures". Så under en miljon euro lär den kosta i alla fall.

Det skulle inte förvåna mig ifall Yamaha eller Honda köpte den för att sedan se hur den är byggd... :tomten

Trodde inte att dom sålde motogp-hojarna!
Är det inte rätt så mycket "hemligt" med dom?

det är vid sådana här tillfällen som man vill vara så där snuskigt rik :huvet

Jag kanske kan starta en fond, om hela sveriges befolkning ger mej 1 krona och 50 öre borde jag komma en bra bit på vägen :gnissla

Disasterpiece skrev:
2165902 Det som skulle kunna tänkas vara "hemligt" är väl redan gammalt?

Jag är också lite förvånad att dom kan sälja bort en såpass ny hoj, men jag antar att det inte finns så mycket hemligt i den då. Annars skulle man kunna tänka sig att Ducati (och även andra tillverkare) har en hel del egna (hemliga) lösningar som är "carry-over" från tidigare årsmodeller. Man kan ju inte göra om precis allt varje år.

Fred00 skrev:
2165553 Stämmer väl knappast? En Mercedes CLK-GTR kostar väl för närvarande 1.5-2 miljoner euro. Bara för att få lite perspektiv på saken.
Kom ihåg att det här är en prototyp, dvs varenda del har kostat skjortan att ta fram.
Bara att hyra en sån här hoj en säsong kostar runt 3 miljoner dollar! (Iaf är det var Honda tar av sina satellitteam)
Antispinn-systemet går lätt på 1 miljon dollar, osv...

obruT skrev:
2165537 gammalt...

Det låter väldigt mycket, inte ens en tiondel av det skulle vara vettigt.
Skulle tippa på att det kostar runt 1,5-2 miljoner att bygga dem i deras utförande, men då har de säkert mängdrabatt hos lokala trimnissen :tomten

Dee_cati skrev:
2165944 Det låter väldigt mycket, inte ens en tiondel av det skulle vara vettigt.
Skulle tippa på att det kostar runt 1,5-2 miljoner att bygga dem i deras utförande, men då har de säkert mängdrabatt hos lokala trimnissen :tomten

Du kanske bör ta i beaktande själva utvecklingskostnaden som utan problem passerar hundramiljonersstrecket per år.

sandstream skrev:
2165940 ...Antispinn-systemet går lätt på 1 miljon dollar, osv...
Nja, men runt en halv miljon dollar. En artikel i ämnet: http://www.speedtv.com/articles/moto/worldsuperbike/23502/
Den är visserligen om WSBK men Honda:s, som kör utan traction control i WSBK, fabriksteam i engelska SBK kör ju med samma TC som Honda i MotoGP så det borde rimligtvis handla om samma belopp.

Edit: Dom kan ju iofs ha plockat av TC-systemet på hojen som säljs oxå. Dock lär den fortfarande kosta en liten slant.. :gnissla

Last edited:
PacMan skrev:
2165933 Jag är också lite förvånad att dom kan sälja bort en såpass ny hoj, men jag antar att det inte finns så mycket hemligt i den då. Annars skulle man kunna tänka sig att Ducati (och även andra tillverkare) har en hel del egna (hemliga) lösningar som är "carry-over" från tidigare årsmodeller. Man kan ju inte göra om precis allt varje år.

Det kan du ju iof ha rätt i. Men vad är det som säger att hojen är i 100% racingutförande? :tummenupp

Back