Pendling

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Ystad
Hoj
Ingen:(
Vet om jag postat detta i rätt o har ej hittat något om pendling.....

Tänkte bara kolla hur många som pendlar till o från jobbet om året o vad tycker ni e gränsen när det börjar bli dags o ställa in (om man nu inte har dubbat?!)
Kör en plastraket al'a honda?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Jag pendlar med hojen och har tidigare år kört tills tempen faller ner under 7-8 grader, eftersom att det blir så jävla kallt att köra 10 mil motorväg då. Har en polare som kör året om inne i sthlm. Första gången på dubbade däck, andra gången på odubbade vinterdäck. Dubben gillade han inte alls på "ren" asfalt, han var däremot ganska förtjust i de odubbade vinterdäcken.

En sak att tänka på är väl att vägsaltet inte alls är bra för hojen, så det kan ju vara bra att sluta köra när de hivar på salt, vilket de är gör i larviga mängder därnere i söder. Iaf om man är rädd om utseendt på hojen.

Så, hur frusen är du? :hihi
 
När jag bodde hemma så pendlade jag till busshållplatsen, 7 km enkel resa. Gjorde det året runt, på vintern hade jag en dubbad offroadare, fungerade utmärkt.
 
jag kör tills de börjar salta på vägarna+ eventuellt några torra dagar också.
Körde i december förra året började om i mars i år
 
Tills det börjar frysa på.
Har inte så långt till jobbet.
Dessutom har min fantastiska hoj värme i både handtag och sits! :tummenupp
 
Jag pendlar med hojen och har tidigare år kört tills tempen faller ner under 7-8 grader, eftersom att det blir så jävla kallt att köra 10 mil motorväg då. Har en polare som kör året om inne i sthlm. Första gången på dubbade däck, andra gången på odubbade vinterdäck. Dubben gillade han inte alls på "ren" asfalt, han var däremot ganska förtjust i de odubbade vinterdäcken.

En sak att tänka på är väl att vägsaltet inte alls är bra för hojen, så det kan ju vara bra att sluta köra när de hivar på salt, vilket de är gör i larviga mängder därnere i söder. Iaf om man är rädd om utseendt på hojen.

Så, hur frusen är du? :hihi

Frusen?.....nja ganska men det råder ju kläder bot på:gnissla...... e ju väldigt vackert om man lyckas ha en torr dag när det är ett snötäckt landskap o fin väg utan blask o slask:tummenupp:banana:Bugar
 
Säger alltid varje höst att "i år skall jag lägga ner några veckor tidigare, i god tid innan snön kommer". Men det lyckas aldrig bli så. Men i år ska jag lägga ner i god tid innan snön kommer :).
 
Brukar pendla så länge länge det inte är snö eller is. En vinter körde jag med en DRZ400 med crossdäck, funkade men det var inte direkt säkert när det var is på vägen. Körde inte så länga sträckor och mycket trafikerade vägar (med slask mestadels) i Stockholm. Ysta har väl snö och is typ två veckor om året?
 
Du verkar ju bo nere i Ystad så då kan du ju slänga på regndäck under kallaste månaderna så kan du köra året runt förutom de enstaka dagar ni har snö på vägarna.
 
Jag pendlade på hoj ett tag men det slutade med att jag sålde den hojen, att köra mot klockan och hela tiden bara försöka hitta smitluckor tog död på nöjet att åka gata.

Annars var min gräns 8+ morgontemp.
 
Börjar bli lite kyligt nu, men jag kör nog så länge det är ljust och torrt (och inte minusgrader).
Har cirka 30 minuter restid och det man fryser om är händerna. Kan lätt åtgärdas med nya handskar (och/eller värme i handtagen) men så noga är det inte :)
 
Snart dags att sätt en !"pizza-kartong" över ena kylaren för att få motortempen.
 
Jag kör hoj så länge som det inte är risk för halka. Dvs när tempen börjar krypa ner kring nollan och saltbilarna kommer fram så ställer jag undan hojen.
Jag har iofs bara 2 mil till jobbet så då hinner jag inte frysa så mycket.
Det är framför allt händerna som är känsliga men inget som inte varma handskar löser.

Kör du längre sträckor så börjar det bli kallt redan vid 5 plusgrader. Det går iofs att bylsa på sig massor av kläder men det blir ju lite extra meck och då kanske det inte längre är värt det.
 
kör hojjen till jobbet så mycket det går
det jobbiga nu i september att det kan vara rätt "friskt" klockan halv sju på morgonen och strålande sol och 20+ när man ska hem .... klart jävligt att klä sig för detta
 
kör hojjen till jobbet så mycket det går
det jobbiga nu i september att det kan vara rätt "friskt" klockan halv sju på morgonen och strålande sol och 20+ när man ska hem .... klart jävligt att klä sig för detta

Äsch då, det är ju bara att dra på sig skinnstället och va' gla'. :D
Trots runt 8+ en del morgnar så har jag inte börjat frysa om händerna, så den risiga hondan jag pendlar på just nu verkar ha rätt bra vindskydd för händerna.
 
Körde hela december förra året varje dag till jobbet, men då va de ju en varm december också.
Har precis köpt mig en Triumph Tiger XRT just för att göra pendlingen bekvämare. Har värme i handtag och sadel. Har just nu inte så långt till jobbet men flyttar snart utanför stan en bit, därav nya hojen. Mitt mål är ändå december ut och sen ställa på nån gång i mars igen.
 
September ut, sen börjar samåkning till jobbet med sambon.

Sen drar jag nog igång i April igen om inte Mars blir fin mot slutet.

Var liiiiiite kallt i morse med sommarhandskar, dessutom hittade jag inte buffen. :crash
 
Försöker pendla så länge det går, använder skyddsväst och skoteroverall när det kryper ned mot nollan, saltet däremot sätter gränsen det äter sig in överallt.
 
Trajjorna får vila efter oktober nångång. Beroende på vädret.

Men jag kör med min scooter tills det blir halt. Med lite tur kan det vara "ohalt" ganska längre på västkusten. Körde nära 11 månader förra året.

Visst, det kan bli svinkallt. Men jag har bara 10 km till jobbet. Och frontkåpa, rejäl vindruta och styrmuffar gör stor skillnad!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top