Pendling, var går er smärtgräns för regn o kyla?

Risk för att det är blött så måste det ju vara + men inte mycket mer än så. Är det torrt ute så går några minus bra men man blir ju lätt lite stel, antingen p.g.a. kylan eller för klumpiga kläder. Regn ser jag inte som något hinder oavsett men klart det är roligare när det är torrt, kör med handtagsvärmare.
 
Jag kör från Maj-Sep, regnar det så finns det smidiga 4-hjuliga plåtburkar med tak och värme :tummenupp:)

Kör hoj för att det är kul, inte för att jag vill frysa och bli blöt :sunshinebiker :)
 
Jag kollar på trafikverkets aktiva karta över vägnätet och så länge det är 3grader eller mer i vägbanan så kör jag hojen till o från samt i jobbet (IT-konsult).
Under 3 grader i backen blir det jäkligt halt och rent av farligt tycker jag.

Jag kör så mycket det går med hojen så får frun ta bilen... detta kanske ändrar sig lite när vi skaffar en till bil men så är det nu i alla fall.
 
Enstaka nöjes turer har jag kört i minusgrader och snö, men när det kommer till pendling tycker jag att man kan sätta en ganska hög gräns, man ska ju inte plåga sig så att man tycker att det är tråkigt att köra.
 
Efter att jag vurpade på en isbelagd bro vid nollgradigt väder så sätter jag gränsen till minst 6+grader och torr vägbana. Minst 8 helst 10 vid våt. Man får också räkna med att vädret kan slå om när man är på jobbet och risken för det ökar ju tidigare eller senare på säsongen man åker. Man vill ju inte riskera bli fast på jobbet, det vore ju misär...
 
För många år sedan när jag bara var en liten huligan provade jag 50cc i -33 ...

Rövavtrycket satt kvar i sadeln en halvtimme efter man hoppat av :)

Klär man bara på sig och har ordning på grejerna är det inga problem..

Oroar mig nog mer för alla svenne banan som skrapar i kvadratdm vindruta och är helt igenimmad i motsol samt stressad som satan och pratar mobiltelefon... Man darrar nästan som lille skutt vid tanken :|
 
Jag kör inte om det finns risk för frost, i praktiken brukar det innebära ca +3 grader lite beroende på väderläget.
 
Det finns alltid en viss machoattityd när det kommer till att åka sent/tidigt på säsongen. Lovar att många som skriver saker i stil med "jag kör jevlar i snöstorm!!11" inte är helt sanningsenliga.

Precis som Starstriker så är det inte vidare skönt att åka hoj någon längre sträcka när det kryper under +5°.

Håller med.
Så jälka kul är det inte att frysa arslet av sig så det får nog vara ganska varmt + torrt, annars tar jag hellre bilen. I bilen är det i alla fall varmt och skönt samtidigt som man kan lyssna på radio och käka ett äpple.:)
 
Håller med.
Så jälka kul är det inte att frysa arslet av sig så det får nog vara ganska varmt + torrt, annars tar jag hellre bilen. I bilen är det i alla fall varmt och skönt samtidigt som man kan lyssna på radio och käka ett äpple.:)

Om man bara klär sig rätt så fryser man inte speciellt mycket alls. Sen att sitta still i en bil i köerna här i tjockholm... då kan man likagärna ta bussen som ändå inte går i kylan. Så nog finns det anledning till att ta hojen även när det inte är sommarväder. Men det kräver nog att man inte är någon princessa med ärt-allergi ;)
 
Om man bara klär sig rätt så fryser man inte speciellt mycket alls. Sen att sitta still i en bil i köerna här i tjockholm... då kan man likagärna ta bussen som ändå inte går i kylan. Så nog finns det anledning till att ta hojen även när det inte är sommarväder. Men det kräver nog att man inte är någon princessa med ärt-allergi ;)
Hehe. Jo det är klart. Bilköer och andra omständigheter kan ju göra mc attraktivare även om det är kallt.

Men som sagt. Jag tar bilen om det (spö)regnar eller är (för)kallt.
Det är ju olika hur man vill ha det, jag känner att jag börjar bli bekväm.
:)
 
Kanon, tack för svaren. Eftersom jag är en person som tycker det funkar att cykla mountainbike året om och sällan fryser så har jag fått mer inspiration.

Pendla med bil går bort, 2 1/2 timme dörr till dörr enkel resa klarar jag inte av, även om det är varmt och skönt och man kan käka äpple i tshirt. Pendla med hoj kan kanske få "Falling down" tendenserna att lugna sig under det kalla halvåret. Såå trött på SLs inkompetens.

Vägverkets interaktiva karta, är det på trafiken.nu?
 
Huddinge-Danvikstull, Yamaha TT600, MC-budsdubbat. Jag tog bilen vid -10. Det värmde riktigt bra när man gled förbi 100 bilar vid första rödlyset..
 
Kanon, tack för svaren. Eftersom jag är en person som tycker det funkar att cykla mountainbike året om och sällan fryser så har jag fått mer inspiration.

Pendla med bil går bort, 2 1/2 timme dörr till dörr enkel resa klarar jag inte av, även om det är varmt och skönt och man kan käka äpple i tshirt. Pendla med hoj kan kanske få "Falling down" tendenserna att lugna sig under det kalla halvåret. Såå trött på SLs inkompetens.

Vägverkets interaktiva karta, är det på trafiken.nu?

V-haninge till Stan klarar du på 20min utan problem även med lite snö och slask på vägarna. I know för att jag pendla den sträckan några gånger förra året :tummenupp
 
-17 är det kallaste jag varit ute i. Inte rekommenderat, blev sjukt kall om händerna. Annars brukar jag inte gilla för mycket snö heller. Att köra i en decimeter är heller ingen höjdare.

Att inte hoja för att det regnar?! Vi har redan kort säsong som det är, om man dessutom skall vara känslig för regn kan man lika gärna sälja bågen och köra bil på heltid!
 
Det enda som stoppar mig är halt väglag. Är det under +5 ska det vara riktigt torr asfalt för att jag ska våga mig på några längre turer.
 
Det enda som stoppar mig är halt väglag. Är det under +5 ska det vara riktigt torr asfalt för att jag ska våga mig på några längre turer.

Kör ni alltså landsvägshoj i minusgrader? Eller kör ni offroad med dubbade däck? Personligen skulle jag aldrig våga ge mig ut i minusgrader. Har kört några gånger i 4-5 grader, men det är mera smärtsamt än njutbart. Har tunna, försmå handskar. Det tar en halvtimma innan händerna slutar värka av kylan.

/Mesen
 
Själv har man blivit äldre och förståndigare..har åkt moppe mitt i vintern, 125 scooter och pendlat med mc från Mars till november, är det värt det...mitt svar är NEJ!

Jag har kommit till insikt att mc är ett njutningsmedel för mig, visst kan det vara skönt från Maj till Augusti fina varma soliga dagar, men regn och rusk och kyla är det bara skit att 2 hjulspendla. På det så får kroppen lida, kylan är expert på att leta sig in, ofta man suttit och småfrusit med på olika 2 hjulingar, tyvärr sådant man kommer få lida för med värk som äldre..(än vad man är nu)

Tyvärr så det enda jag kan råda dig är att pendla med en ekonomisk bil istället..
 
Last edited:
Kör ni alltså landsvägshoj i minusgrader? Eller kör ni offroad med dubbade däck? Personligen skulle jag aldrig våga ge mig ut i minusgrader. Har kört några gånger i 4-5 grader, men det är mera smärtsamt än njutbart. Har tunna, försmå handskar. Det tar en halvtimma innan händerna slutar värka av kylan.

/Mesen

Som det låter på alla hårdingar här så är snart MC säsongen igång för alla...Härligt. Jag har köpt ny Hoj och den skall hämtas i början av april vare sig det snöar eller ej.. JAG SKA KÖRA HOJ nu får inte vädret stoppa mig längre:)
 
Det finns alltid en viss machoattityd när det kommer till att åka sent/tidigt på säsongen. Lovar att många som skriver saker i stil med "jag kör jevlar i snöstorm!!11" inte är helt sanningsenliga.

Precis som Starstriker så är det inte vidare skönt att åka hoj någon längre sträcka när det kryper under +5°.

Kylan är inte problemet halkan är en helt annan femma.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top