pendlarscootern startar inte...

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Kinascooter, 125cc.

får ingen gnista,
började trixa med detta i höstas men blev inte av att greja med det under vintern. Kom då fram till att de kunde vara CDI-boxen alt. tändspolen.

(Att nämna strax in innan den stannde påväg till jobbet i höstas var att dagen innan så gjorde den något liknande men gick att få igång igen efter ett par minuter.)

Köpte en cdi-box och tändspole beg. (beg. pga. 10v leverans tid, kinaskit) för ett par veckor sedan, bytte cdi-boxen och den startade direkt :yoparty

Stängde av den, starta inte igen :mad:
Dagen efter, startade igen :banana
*Stängde av den, starta inte igen ...
men efter dessa två tillfällen har jag inte längre någon gnista alls, dvs. tillbaka på ruta 1.

*Kollat diverse el kablar efter glapp, kabelbrått osv utan resultat.
*Kört med startkablar från bilbatteri så kräm finns.
*Kopplat förbi kontakten som känner om centralstödet är uppe eller ner då det strulat förut
*Bytt tändstift.


Kinaskrotet har gått 130mil så känns fel att slänga den på tippen redan även om det är kinamoppe.

Idèr mottages tacksamt...
 
Spelar inge roll om det är en kina moppe... så länge det funkar... Kolla med rotorn om trigern "givaren" står rätt... eller om det är nåt som hindrar den från att skicka signal till CDIn...
 
Spelar inge roll om det är en kina moppe... så länge det funkar... Kolla med rotorn om trigern "givaren" står rätt... eller om det är nåt som hindrar den från att skicka signal till CDIn...

Är det tändlägesgivaren du syftar på?
2007226175950291220.gif

Upp vid bultarna (nr5)?

Inte riktigt koll på exakt var den sitter, sitter den utanpå motorn någonstans eller monterad innanför tändplattan?
 
Hr du kollat att inte dödarknappen är intryckt. Och att sidostödet är nere?

Det borde inte vara något större meck när det plötsligt händer.

Mats
 
Hr du kollat att inte dödarknappen är intryckt. Och att sidostödet är nere?

Det borde inte vara något större meck när det plötsligt händer.

Mats

Finns igen sk. dödarknapp (nyckeln).
Kopplat förbi sidostödsbrytaren så spelar inte längre någon roll om den står på stödet eller inte.

Inte heller något med bromshandtagsbrytarna då startmotorn inte går runt om man inte trycker in den så den kretsen funkar ju också.

Tycker inte heller det borde vara något större meck men har väl kört fast i en loop eller ngt, kommer inte på något mer att titta på.

Är väl att kontrollera tändlägesgivaren då isåfall. Om ja mäter över givaren, vad bör ohm värdet ligga på?
 
Ang ingen gnista

Prova o byta tändhatten de brukar vara mycket skit med dem köp Ngk tändhatt kostar inte många kronor.Byt stiftet samtidigt.
 
Prova o byta tändhatten de brukar vara mycket skit med dem köp Ngk tändhatt kostar inte många kronor.Byt stiftet samtidigt.

Provat med en helt annan tändspole, dvs annan tändhatt också.

Om jag ohm mäter över de två kontakterna på tändspolen, vad bör jag få för ohm värde på en funderande tändspole? Borde väl bli hyffsat lågt värde då det är en spole?

Även bytt ut kinastiftet mot ett ngk.
 
som karips säger, skulle kollat tändlägesgivaren, haft problem med den på bilen och fick liknande problem, dvs startar ibland perfect, ibland omöjlig att få igång och ingen gnista.

Sitter troligtvis innanför tändkåpan precos utanför svänghjulet och läser av när den ska tända på en liten nock på svänghjulet. Kan vara justerbart avstånd till svänghjulet med, om du har det är det en bra sak att börja ändra, annars kolla så kablar är hela och anslutningen till CDI boxen är OK
 
som karips säger, skulle kollat tändlägesgivaren, haft problem med den på bilen och fick liknande problem, dvs startar ibland perfect, ibland omöjlig att få igång och ingen gnista.

Sitter troligtvis innanför tändkåpan precos utanför svänghjulet och läser av när den ska tända på en liten nock på svänghjulet. Kan vara justerbart avstånd till svänghjulet med, om du har det är det en bra sak att börja ändra, annars kolla så kablar är hela och anslutningen till CDI boxen är OK

japp får ut och skruva lite och kika lite på det, återkommer...
 
vart ute och kikat lite på *aset* idag. Var inte justerbart avstånd för tändlägesgivaren. Mätte upp givaren, 140 Ohm var det signalkabel till jord, säger mig inte så mycket om den är hel eller inte men det var ju inte 0 iallafall :tummenupp...

Tog loss givaren och kikade mätte på den, satte tebax o så. Och yes, fick gnista, men lyckan var inte lång. Satte i tändstiftet och skulle starta men den bara hosta till lite och sen inte nån gnista längre...

Lätt frustrerad nu, känns som ett litet skit fel :huvet

Fler idér mottages tacksamt...
 
Back
Top