Pendlarhoj till vinter!

Nej, de sitter fast på hojen, är fjäderbelastade.

Man kan be en smed tillverka ett par om man vill ha det till en hoj som normalt sett inte är utrustad med det.

är det bara jag som inte vill missa de där första dagarna med solsken i maj när man får plocka ut hojen efter ett halvårs avhållsamhet? Dessa första dagar är ju de bästa dagarna på året och slår allt! (Nästan... :tungan )
Maj? I år började ju säsongen i februari. :D

Xt 660 är lite väl dyr för att vara en slit o släng hoj tkr jag. Jag tänkte mig mer någon runt 10 000kr.

Är detta något som kan vara en bra pendlarhoj?

http://www.blocket.se/orebro/Billig_Tung_MC_KLR650c_43019146.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_DR_BIG_750_42169751.htm?ca=11&w=3

Dom funkar fint som vinter hojar DR 750 är kanske lite för tung.
körde 2 vintrar med en dr 600 85a problemet här i Göteborg var att elsystemet var obefintligt till våren. Kablarna var gröna på insidan av saltet. Fast man kan ju linda eltejp på utsatta delar och kleta massor av fett på ändorna av alla axlar ex hjul och sving annars rostar skiten fast.
men kul och skrämmande var det.
Ex man knatar på i ca 70 blås med fötterna i backen för att hålla hojjen upprätt på 45an då man ser en långtradare i backspegeln!!!då va man inte lika tuff längre:rodnar

Vet att det inte riktigt är vad som efterfrågas men jag saknar att ta mig till skolan och jobbet med min crossmoppe vintertid. Funkar ju inte om man har långt pendlaravstånd men för mig som bor i förorten var det en perfekt kompromiss av framkomlighet, säkerhet och nöjesåkning. Praktiskt och säkert är ju att du slipper köra på dom snabba vägarna med många dåliga bilförare och uselt väglag, du får köra på cykelbanan, och med tanke på snön får du ofta ha cykelbanan helt för dig själv. Och du kan köra på alla långsammare gator väl inne i staden.
Framförallt så är det kul, saknar det så mycket att jag tror jag köper mig en moped igen till nästa vinter.

Bumpar tråden en aning.

Vid årsskiftet blir det dags för mig att pendla 3,5 mil om dagen, så behöver någon typ av fordon. Självklart slog tanken mig att en hoj hade varit ett förhållandevis billigt alternativ.

Jag är skåning, så vädret är väl lite i den mildare graden. Hade tänkt mig en hoj för runt 10k, så en Yamaha xt600 hade varit lämpligt.

Är jag helt tokig som ens tänker tanken? Förstår att man vissa dagar kommer svära och ha sig. Någon som har erfarenhet?

Bumpar tråden en aning.

Vid årsskiftet blir det dags för mig att pendla 3,5 mil om dagen, så behöver någon typ av fordon. Självklart slog tanken mig att en hoj hade varit ett förhållandevis billigt alternativ.

Jag är skåning, så vädret är väl lite i den mildare graden. Hade tänkt mig en hoj för runt 10k, så en Yamaha xt600 hade varit lämpligt.

Är jag helt tokig som ens tänker tanken? Förstår att man vissa dagar kommer svära och ha sig. Någon som har erfarenhet?

Pendlat en hel del år.

XL 500 jorå.

XR600 Mmm.

TTR600 Ja.

MT03 :banana:banana:banana

FZ1 N väldigt spännande.

Det kommer att gås omkull så låg vikt med billiga pryttlar är att föredra.

Nu är detta rent baserat på skåne och jag fattas min MT03 stort, spexigare hoj får man leta efter.

Jag köpte nyligen en TT350 men tanken att den ska vara lätt att lyfta, lätt att kicka (inget batteriberoende) och inte vara så dyr i drift och försäkring. Skitbra tills kolven blev rädd och ville stanna i cylindern medan vevstaken behövde luft och öppnade blocket.
Sensmoralen är , om du skaffar en äldre hoj se till att gå igenom ordentligt för kyla och dålig olja är inte alltid polare.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul