Pendlarhoj till vinter!

Polaren köpte en av försvarets skidförsedda Husqvarna-hojar på ett överskottslager här i Stockholm flera år efter att jag flyttade till Stockholm. Det är inte mer än 18 år sedan om ens det efter att ha tänkt efter lite. Definitivt 90-tal. Jag kan minnas fel men jag skulle gissa mitten av 90-talet. Eller några år därefter. Den hojen totalförstördes sedan i en olycka. En bil körde ut rätt framför honom på 70-väg på Värmdö helt utan att vare sig blinka eller titta sig omkring. Lång sjukhusvistelse. Det var inte vinter och medarna var inte monterade vid tillfället. Dom har han kvar. Men hojen vart det totalskrot av.

Ett överskottsbolag nere utanför Oskarshamn (där jag är född) sålde ut ett gäng (!!) av försvarets gamla Husqvarna-hojar och det vart inte mycket mer än 6 - 8 år sedan. Dom stod öppet fast under tak så att man kunde se dom från E22:an i månader när man körde förbi. Samma företag sålde också ut ett gäng lastbilar och några av försvarets båtar under samma period. Farsan ringde och tyckte att jag skulle köpa några hojar bara för att det vart billigt. Det var MINST 50 hojar som såldes ut. Ingen med medar dock. Lite orsaken till att jag inte köpte någon.

:va

Varför då? Skrota något som man kan sälja och få pengar för? Vad är vitsen med det? Kapitalförstöring. En strippad militärmotorcykel hör väl inte direkt till det mest känsliga försvaret kan sälja ut till allmänheten.....? :va

Du skulle bara veta vad som går på skrot...

Det gamla invationsförsvaret hade stoooora förråd med saker som inte passar in i miljötänket i den civila världen.

Vet att 10.000 tals nya jeepdunkar smältes ner för att dom skulle döda marknaden om dom släpptes ut.

Ett antal Volvo Duett hämtades ur mobföråd till skrot bara för nått år sedan.

Dagspendlat med hoj dom sista 7 åren.

1a plats ttr600
2a plats MT-03
3e plats FZ1n

men nu pratar vi bara vinterföre.

Du skulle bara veta vad som går på skrot...

Det gamla invationsförsvaret hade stoooora förråd med saker som inte passar in i miljötänket i den civila världen.

Vet att 10.000 tals nya jeepdunkar smältes ner för att dom skulle döda marknaden om dom släpptes ut.

Ett antal Volvo Duett hämtades ur mobföråd till skrot bara för nått år sedan.

Jeepdunkar skrotas konstant, senast var under min sista övning för någon månad sen.
Nu verkar alla gamla dunkar bytas ut till nya diton som har en extra spärr vid locket.

Jag försökte få hem några men kvartersmästaren sa nej. Handlar inte om att det skulle döda marknaden utan om något händer med en dunk som är M-märkt och används av någon civil person så innebär det problem för FM.

Jeepdunkar skrotas konstant, senast var under min sista övning för någon månad sen.
Nu verkar alla gamla dunkar bytas ut till nya diton som har en extra spärr vid locket.

Jag försökte få hem några men kvartersmästaren sa nej. Handlar inte om att det skulle döda marknaden utan om något händer med en dunk som är M-märkt och används av någon civil person så innebär det problem för FM.

Ja nu när vi får dom nya fina sprintdunkarna så är det så, men när det begav sig så var det Prexis så som jag beskrev det.

I princip kan man väl ha vilken hoj som helst. Däck kan man mixtra med om det inte finns offroad/crossdäck(framdäcket)
Fördel är att ha en hoj med upprätt körställning och gärna så lätt(liten) som möjligt.

Vurpa ska man väl heller inte göra om man kör man planerat och försiktigt. Vet inte var du ska pendla, men kan tänka mig att i innerstan finns inte mycket snö på vägarna.

Ett par saker kan ju vara bra att beakta.
- Hojen bör stå i värme när den inte körs. temparaturen skiftar och vajrar, bromsar etc fryser.
- Man får vara beredd på att lämna hojen hemma eller på jobbet. Vid riklig snö så är korta dubb totalt värdelösa i snö. Behövs inte mycket snö så ormar sig framhjulet i snön

- Hojen bör stå i värme när den inte körs. temparaturen skiftar och vajrar, bromsar etc fryser.
Håller inte med.
En skoter mår inte bra att tas in i värmen utan den ska stå utomhus.
Kan tänka mig att det är samma för mc. Det är väl värre att saker får smälta och frysa, om och om igen jämte att den står ute i samma klimat som den körs i.

Men det kan nog vara smart att ta in den och låta den torka ordentligt i någon vecka då och då.

En -90talts DT125 är perfekt att vinterpendla med, lite som att åka moppe:tummenupp

Last edited:
Håller inte med.
En skoter mår inte bra att tas in i värmen utan den ska stå utomhus.
Kan tänka mig att det är samma för mc. Det är väl värre att saker får smälta och frysa, om och om igen jämte att den står ute i samma klimat som den körs i.

Men det kan nog vara smart att ta in den och låta den torka ordentligt i någon vecka då och då.

Helt rätt. Dock så är motorn på en snöskoter skyddad från väder och vind och framför allt, snöskotern rullar inte i blaskväder såsom en hoj görs emellanåt.

Vad som händer med mekanismen på en hoj vid fel tidpunkt när den stått ute har jag varit med om.......kostade en stunds frånvaro från verkligheten :)

Skulle leta efter en offroad 4t med luftkyld motor typ DR350 eller XR400 skönt med en lättare hoj när det är halt & slirigt . Annars är XT600 TT600 Honda Dominator eller DR650 bra cyklar om man vill ha lite mer cc .

Jag tillhör dem som gärna kör i rusk och skitväder bara för att få köra. Har ju som jag sagt i tidigare inlägg ett återfunnet intresse för hojen efter ett antal års frånvaro, men....

är det bara jag som inte vill missa de där första dagarna med solsken i maj när man får plocka ut hojen efter ett halvårs avhållsamhet? Dessa första dagar är ju de bästa dagarna på året och slår allt! (Nästan... :tungan )

Nej, på vintern tar jag bilen. Det är det värt bara för att få uppleva årets första hojdagar.

Magnus

Jag tillhör dem som gärna kör i rusk och skitväder bara för att få köra. Har ju som jag sagt i tidigare inlägg ett återfunnet intresse för hojen efter ett antal års frånvaro, men....

är det bara jag som inte vill missa de där första dagarna med solsken i maj när man får plocka ut hojen efter ett halvårs avhållsamhet? Dessa första dagar är ju de bästa dagarna på året och slår allt! (Nästan... :tungan )

Nej, på vintern tar jag bilen. Det är det värt bara för att få uppleva årets första hojdagar.

Magnus

Att köra dom sista fina dagarna på hösten är också något man värnar om mycket! få köra av sig så man kanske kan klara vintern. :yoparty

Att köra dom sista fina dagarna på hösten är också något man värnar om mycket! få köra av sig så man kanske kan klara vintern. :yoparty

Håller helt med om detta. Men tråden gällde vinterkörning och val av vinterhoj. Men att köra så länge det går på hösten.... självklart! :)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul