Pendlarhoj, BMW F650?

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
hej alla! Nu funderar vi på att skaffa hus en bit utanför stan och då kan man inte längre cykla eller åka spårvagn. Med hoj behöver man inte köa och det är lätt att hitta parkeringsplats, men det blir lätt svindyrt om det skall vara lite kul. Nu skall jag inte ha kul, utan prioriterar ekonomi...
Så, vad skall man ha om man vill ha något billigt, inte för gammalt som är lättkört med billig försäkring?

Jag vill inte ha något som man behöver göra något med, jag har andra hojar som jag kan mecka med ;) Så inte motard, och inte något som är äldre än fem år
Den skall ta mig fram och tillbaka från jobbet, vara smidig i kökörning och funka på landsväg i 110 (eller lite fortare). Men hellre smidig än snabb, jag har t.o.m funderat på lite större skoter... men helst inte!
Försäkringen skall vara billig, däckförbrukning låg och soppaförbrukningen så låg det går...

Är F650 det bästa alternativet? Den är lite tung tycker jag, men jag är van vid min 102 kg:s enduro...

EDIT: F650 kostar 2130 kr/år i försäkring även om man bor mitt i stan...

Last edited:
Jag kör F650 Dakar och är helnöjd. Det är min första hoj så jag har iofs inte mycket att jämföra med. Du kan köra 120 men sen blir den lite vinglig. Funkar bäst under 100. Utmärkt i stan. Bombsäker rotaxmotor. Rekommenderas.

Har legat och skruvat på den i helgen. Mycket extrautrustning som ska på inför resan........ Bara 2v kvar nu innan allt ska skeppas iväg. Börjar känna mig lite stressad.

Jag har, precis som Startstriker, inga andra referenser egentligen eftersom detta är min första hoj men JAG tycker att den är superbra. Och hur billig som helst, inte bara i försäkring; brukar kunna köra blandat i ca 33 mil på 11 liter ungefär.

triple skrev:
2181195 hej alla! Nu funderar vi på att skaffa hus en bit utanför stan och då kan man inte längre cykla eller åka spårvagn. Med hoj behöver man inte köa och det är lätt att hitta parkeringsplats, men det blir lätt svindyrt om det skall vara lite kul. Nu skall jag inte ha kul, utan prioriterar ekonomi...
Så, vad skall man ha om man vill ha något billigt, inte för gammalt som är lättkört med billig försäkring?

Jag vill inte ha något som man behöver göra något med, jag har andra hojar som jag kan mecka med ;) Så inte motard, och inte något som är äldre än fem år
Den skall ta mig fram och tillbaka från jobbet, vara smidig i kökörning och funka på landsväg i 110 (eller lite fortare). Men hellre smidig än snabb, jag har t.o.m funderat på lite större skoter... men helst inte!
Försäkringen skall vara billig, däckförbrukning låg och soppaförbrukningen så låg det går...

Är F650 det bästa alternativet? Den är lite tung tycker jag, men jag är van vid min 102 kg:s enduro...

EDIT: F650 kostar 2130 kr/år i försäkring även om man bor mitt i stan...

Suzuki V-Strom 650 är inte så dum, hade en sån förra året och den har allt du söker och lite till. Dock osäker på vad försäkringen kommer kosta. En 04'a(första året dom gjordes) ligger kring 55-60, kanske för dyrt?

Yadis skrev:
2181246 Suzuki V-Strom 650 är inte så dum, hade en sån förra året och den har allt du söker och lite till. Dock osäker på vad försäkringen kommer kosta. En 04'a(första året dom gjordes) ligger kring 55-60, kanske för dyrt?

55-60 kr/år? Det låter okej ;) 55-60 TUSEN låter för dyrt :tungan
alvarligt: 55-60 vad då?
Vstorm är väll ganska lik BMW:n, i både pris och prestanda?

Starstriker skrev:
2181223 Jag kör F650 Dakar och är helnöjd. Det är min första hoj så jag har iofs inte mycket att jämföra med. Du kan köra 120 men sen blir den lite vinglig. Funkar bäst under 100. Utmärkt i stan. Bombsäker rotaxmotor. Rekommenderas.

Har legat och skruvat på den i helgen. Mycket extrautrustning som ska på inför resan........ Bara 2v kvar nu innan allt ska skeppas iväg. Börjar känna mig lite stressad.

Dumfråga:
1) Vad är det för skilnad på en "Dakar" och en vanlig?
2) f.o.m. 2000 ser dom mycket snyggare ut (men smaken är som...) vad ändrades mer än utsendet?

triple skrev:
2181267 55-60 kr/år? Det låter okej ;) 55-60 TUSEN låter för dyrt :tungan

Att köpa en 04 kostar kring 55 000. Försäkring vet jag inte, jag betalade horribla 1300/månad(när påställd) för helförsäkring men hade då precis tagit körkort+ att hojen var sprillans ny.
V-Strom DL650(som den heter) har 70 hästar om jag inte minns fel. Men känns pigg. Tror den är bra mycket piggare än BWM'n. Underbar sittställning och om man uppgraderar vindrutan till en MRA Vario Touring så åker man som en gud sen.

Som pendalar hoj hade jag valt en bekvämare hoj t.ex. en V-strom, KTM Adventure, Varadero eller en stor skoter.

Yadis skrev:
2181304 Att köpa en 04 kostar kring 55 000. Försäkring vet jag inte, jag betalade horribla 1300/månad(när påställd) för helförsäkring men hade då precis tagit körkort+ att hojen var sprillans ny.
V-Strom DL650(som den heter) har 70 hästar om jag inte minns fel. Men känns pigg. Tror den är bra mycket piggare än BWM'n. Underbar sittställning och om man uppgraderar vindrutan till en MRA Vario Touring så åker man som en gud sen.

Okej, 55-60 tusen är ungefär vad BMW:en kostar. BMW:n har 50hk, 193kg. Så 70hk är mer! :)
1300/månaden är för mycket dock, aldeles för mycket...

F650 (Funduro) Finns tom 1999. Sen kom F650GS. GSsen har insprutning och ABS. Dakaren har bättre offroadegenskaper... typ större framhjul, lite högre, högre vindruta, m.m.

BMWklubben Fmodellen Här finns massa om modellerna. För att inte tala om www.f650.com.

Finns ganska många F650 och F650 gs att köpa. Många som inte åker så långt med dem så du kan säkerligen få tag i ett ex i princip i nyskick.

triple skrev:
2181267 55-60 kr/år? Det låter okej ;) 55-60 TUSEN låter för dyrt :tungan

Dumfråga:
1) Vad är det för skilnad på en "Dakar" och en vanlig?
2) f.o.m. 2000 ser dom mycket snyggare ut (men smaken är som...) vad ändrades mer än utsendet?

Dakaren har 21" framhjul medan den vanliga GS har 19". Alltså större utbud av offroaddäck ( och mycket trevligare egenskaper på grus) om du är lagd åt det hållet. Vidare har den längre fjädringsväg och lite annorlunda toppkåpa har jag för mig.

650:n kom 1994 med tilläggsnamnet funduro. Den hade samma rotaxstånka som Aprilias Pegaso (men annan topp). 1997 förändrades kåpan lite och den fick större ruta fram. Samtidigt kom modellen F650 strada som har kortare fjädringsväg , 18"framhjul (Funduron har 19") och lite annorlunda kåpor och styre. Själv hade jag en Funduro 97:a som första hoj och det var en trevlig hoj som funkade till lite av varje. Valde den modellen mest med tanke på försäkringen (21 år, nytaget körkort, boende i centrala Gbg). Det gick att köra grus med den men den är aningen tung fför brötligare terräng samt att 19" framhjulet gav en lite osäker känsla på löst underlag (ville liksom kasa ovanpå gruset). På landsväg funkade den dock fint och stånkan är väldigt snäll med lite vibrationer för att vara en stånka.

2000 kom en helt ny modell: F650GS och F650 dakar. De har inte s mycket gemensamt med den tidigare mer än motorn. Modellen fick insprutning och tanken flyttades bak under sadeln. Har inte kört de nyare versionerna men har svårt att tänka mig att de skulle vara sämre än den äldre.

Kan man ta pikarna för att man kör "gubbhoj" så är det definitivt helt okej hojar som kanske inte är det värsta men som går att ha mycket roligt med. Att driftskostnaderna sedan är toklåga gör ju inte skaen sämre heller.

Finns ett bra forum för F650:n : www.f650.com Där kan du hitta hur mycket info som helst om alla de olika modellerna samt bra mektips med mycket fakta.

triple skrev:
2181322 Okej, 55-60 tusen är ungefär vad BMW:en kostar. BMW:n har 50hk, 193kg. Så 70hk är mer! :)
1300/månaden är för mycket dock, aldeles för mycket...

Japp dyr försäkring, men kanske blir billigare för dig och nu har ju hojen 2 år på nacken.
Här hänger hard-core v-strommare :yoparty , forumet är väl värt ett besök.

http://www.stromtrooper.com/

Här diskuterar dom DL650:
http://www.stromtrooper.com/forum/viewforum.php?f=11

Edit: motorn på v-strom dl650 är exakt samma motor som sitter på suzuki sv650.

Last edited:
Ortefon skrev:
2181339 Dakaren har 21" framhjul medan den vanliga GS har 19". Alltså större utbud av offroaddäck ( och mycket trevligare egenskaper på grus) om du är lagd åt det hållet. Vidare har den längre fjädringsväg och lite annorlunda toppkåpa har jag för mig.

650:n kom 1994 med tilläggsnamnet funduro. Den hade samma rotaxstånka som Aprilias Pegaso (men annan topp). 1997 förändrades kåpan lite och den fick större ruta fram. Samtidigt kom modellen F650 strada som har kortare fjädringsväg , 18"framhjul (Funduron har 19") och lite annorlunda kåpor och styre. Själv hade jag en Funduro 97:a som första hoj och det var en trevlig hoj som funkade till lite av varje. Valde den modellen mest med tanke på försäkringen (21 år, nytaget körkort, boende i centrala Gbg). Det gick att köra grus med den men den är aningen tung fför brötligare terräng samt att 19" framhjulet gav en lite osäker känsla på löst underlag (ville liksom kasa ovanpå gruset). På landsväg funkade den dock fint och stånkan är väldigt snäll med lite vibrationer för att vara en stånka.

2000 kom en helt ny modell: F650GS och F650 dakar. De har inte s mycket gemensamt med den tidigare mer än motorn. Modellen fick insprutning och tanken flyttades bak under sadeln. Har inte kört de nyare versionerna men har svårt att tänka mig att de skulle vara sämre än den äldre.

Kan man ta pikarna för att man kör "gubbhoj" så är det definitivt helt okej hojar som kanske inte är det värsta men som går att ha mycket roligt med. Att driftskostnaderna sedan är toklåga gör ju inte skaen sämre heller.

Finns ett bra forum för F650:n : www.f650.com Där kan du hitta hur mycket info som helst om alla de olika modellerna samt bra mektips med mycket fakta.

Tack för all infon!

21" fram gillar jag! Det låter som Dakar är min grej! Om man vill köra grus har jag dessutom massa slitna endurodäck till 21"! (Men varför 17" bak?)

Jag kan leva med att få hojen kallad för gubbhoj, eftersom jag nu mer är närmre 70 än nyfödd!

Aprilia Peagaso har samma motor som BMWn . Tycker den ser bättre ut än BMWn .

Annars kanske Hondas FMX kan va någe

Last edited:
Sulan 08 skrev:
2181577 Aprilia Peagaso har samma motor som BMWn . Tycker den ser bättre ut än BMWn .

Annars kanske Hondas FMX kan va någe

Aprilia Pegaso är snyggare än den gamla funduron (före 2000) men GS:en (BMW efter 2000) är snyggare, tycker jag. Pegason kommer med snyggare modell runt -05, men med så ny blir det dyrare också!
Den är kanske lite billigare i inköp än BMW:n verkar det som, någon som vet hur försäkringen är? Och framför allt; hur är den att köra?

Hum, Honda FMX kanske är något, lite dyr försäkring (alltså om man jämför med BMW:n ;) )den hamnar på 3900/hel men det kanske är okej. Även XL650V hamnar på samma pengar. Hur är dom att köra då?
(XL: 53hk, 191kg torr... 21"fram 17"bak
FMX: 38hk, 163kg 17"/17"
BMW: 50hk, 177kg torr, 21"/17")
Ingen av dom är speciellt snygga, men vi pratar inte styla vid korvmojen ändå!

Last edited:
Såg en FMX idag på lunchen & den ser riktigt bra ut . Den verkar busig men ändå vara en vettig pendlar hoj . Inte helt fel att få en bra pendlar hoj som är rolig oxå .

En annan hoj som är driftsäker & en vettig pendlar hoj Kawasakis KLE 500

triple skrev:
2181644 Aprilia Pegaso är snyggare än den gamla funduron (före 2000) men GS:en (BMW efter 2000) är snyggare, tycker jag. Pegason kommer med snyggare modell runt -05, men med så ny blir det dyrare också!
Den är kanske lite billigare i inköp än BMW:n verkar det som, någon som vet hur försäkringen är? Och framför allt; hur är den att köra?

Hum, Honda FMX kanske är något, lite dyr försäkring (alltså om man jämför med BMW:n ;) )den hamnar på 3900/hel men det kanske är okej. Även XL650V hamnar på samma pengar. Hur är dom att köra då?
Ingen av dom är speciellt snygga, men vi pratar inte styla vid korvmojen ändå!

Måste det vara offroad då? Om jag skulle köpa pendlarhoj hade jag kollat på en ER-5, billig i inköp och försäkring, lagom liten och smidig..

triple skrev:
2181675 Men frågan är vad kostar dom att försäkra?
...och är dom trevliga att köra?

Med hälsningar från min man så kostar den drygt 3 400 kr/år att försäkra och drar marginellt mer än BMW:n. Han kör hellre Aprilian än BMW:n som han tycker är som att köra moppe...

Jag tror att du skulle gilla BMW Dakar!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back