Pendlarfordon; Cykel, Vespa eller bil?

Om man tycker att det är fusk att ha en motor så borde man väl rimligtvis undvika allt som har motor så långt det går ? (inkl moped, motorcykel och bil)

Fast det har jag väl aldrig sagt?
 
Norsjö shopper.
Uppfyller alla krav om du nu fortfarande tvekar gällande en vespa.

Största anledningen till att jag fortfarande tvekar är för att jag ser för många fördelar med att cykla. Att jag tycker det verkar jobbigt är bara ytterligare anledning att göra det, jag skulle må bra av lite vardagsmotion.

Annars vore en Shopper grymt, men jag vet inte om jag är tillräckligt excentrisk för att komma undan med det. Risken är stor att folk bara skulle utgå ifrån att jag har någon form av mentalt handikapp.
Vilket iofs inte är så långt ifrån sanningen, men än så länge ligger jag på rätt sida av marginalerna. :hihi

..utom att den inte får köra på motorväg..
Har en 125cc, i stort sett en förvuxen EU-moppe.
Kalas i stan när vi har bilfientliga lokalpolitiker.
2dl/mil, kan parkeras nästan varsomhelst och kostar pga ålder nästan inget att försäkra.
Minns i somras när det pga vägarbeten var 2 mil kö genom stan, då kändes vägrenen som en privat motorväg....

Har ingen motorväg på väg till jobbet, så det är lugnt. :tummenupp

----

Det kommer nog sluta med att jag kommer cykelpendla. Men en Vespa ligger ändå på inköpslistan. :fakta
 
Det är det väl inte i USA heller ?

Reglerna är inte samma i alla delstater, men verkar som att i större delen av USA så är det elmotor på upp till 750W som får hjälpa till i upp till 20Mph som gäller.

Har man flera tusen watt så är det bara för "off road use".

Vilket också skiljer sig från Sverige.
250W cyklarna får man väl använda var som helst som en vanlig cykel får användas.
Men något kraftigare än det, oavsett el eller förbränningsmotor får nästan inte användas alls utanför väg.

Har faktiskt ingen aning om reglerna i USA men Stealth tillverkas i Australien :P Men ja här får ju dessutom inte motorn gå utan att man trampar. Får bara fungera som hjälpmotor och inte hjälpa till mer än upp till 25km/h.

Vilket ju gör att Stealth hojarna kommer behöva reggas som lätt mc för att få användas i trafik. Då ska den ha regskylt, man ska ha körkort för den, man måste använda godkänd mc-hjälm och den ska vara trafikförsäkrad. Och så får man såklart endast köra på vägar och typ endurobanor. Kommer nog ta rätt lång tid innan den sortens hojar blir populära i det här landet.

Sen kostar ju en B-52 över 100 000 kronor också vilket gör den jävligt opraktisk i jämförelse.
 
Beror väl främst på årstid. Sommaren och ur motionssynpunkt är väl cykeln bäst. Men vintertid liksom rent allmänt om man ska frakta med sig veckohandeln från stormarknaden hem så är väl nästan bilen ett måste.
 
Beror väl främst på årstid. Sommaren och ur motionssynpunkt är väl cykeln bäst. Men vintertid liksom rent allmänt om man ska frakta med sig veckohandeln från stormarknaden hem så är väl nästan bilen ett måste.

Fast om man passerar mataffären på vägen hem så kan man ju handla varje dag, och packa i ryggan och ta med hem på cykeln.
 
Fast om man passerar mataffären på vägen hem så kan man ju handla varje dag, och packa i ryggan och ta med hem på cykeln.
Jo, jag åker själv väldigt ofta med ryggsäck eftersom jag inte har några packväskor på hojen och visst småhandlar jag och packar i ryggan utan problem.
 
Moped som pendlarfordon !?.Hur gott om tid har folk egentligen !?. :va

Just i mitt fall tar nog själva resan bara ca 5-10 min extra med cykel/moped jämfört med bil, och så jävla bråttom har jag inte.

Dessutom var nya chefen noga med att förklara att han inte gärna såg att vi jobbar mer än 40 timmar per vecka. Jämför man det med min nuvarande arbetsplats där inställningen är mer av typen "jobba tills du stupar och gärna lite mer", så kommer jag ändå ha mer tid över än jag har i dagsläget.
 
Jag har sagt det förr och säger det igen. BMW C1. Den är oslagbar. Iom kraschbåge och säkerhetsbälten är den "säker" = man slipper mecket med MC-kläder.

Man blir inte blöt om det regnar. Man klarar sig lätt torr i 30 min. Kör man längre blir man blöt om handleder och nere vid byxbenen. Låren om det regnar på tvären.

Den drar lite soppa. Med den enorma toppboxen kan man lätt rycka med sig två stora matkassar på vägen hem.

Den är topptung och upplevs av nya förare som vindkänslig. Det där lär man sig snabbt att hantera. Däremot skulle jag inte köra med den om det är halt. Inte ens med dubbdäck.
 
Jag har iofs bara provkört en C1 men min uppfattning är att den är inte så mycket mer vindkänslig/vinglig än en vanlig scooter men eftersom man i C1:an har en rutram framför sig så ser man hur den vinglar (framförallt i låg fart förstås) på ett annat sätt än med andra scootrar.

Det jag har att jämföra med är den Italjet Jupiter 250 (en Yamaha Majesty-klon) som jag hade.

C1:an är helkul, jag skulle velat ha den med en 300 på 25-30 häst och att kraschbågen över axlarna hade gått att justera i bredd så hade jag köpt en direkt.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top