Pendla med en offroad/motard?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Har blivit väldigt sugen på att skaffa en offroad/motard, typ XT660X (trots att jag inte har kört något liknande). Jag hoppas att en sån ska vara roligare på kurviga vägar än min nuvarande.
Frågan är om det funkar att pendla till skolan med en sån. Det är 3 mil motorväg och går via Essingeleden, så man måste kunna köra mellan filerna utan problem. Jag har använt min Suzuki GSX 750 EF till detta hittils och det har den funkat klockrent till. 750:in är billig i drift, så om det bli märkbart jobbigare att pendla med den nya hojen behåller jag hellre 750:in.

Vad tycker ni som har erfarenhet, byta eller behålla?

på en offroad blir du som ett vindskydd på motorvägen = mycket obehagligt. Funkar ju att busa med men skulle inte rekommendera till pendla på motorväg, möjligtvis att man kör där ibland. OBS MIN åsikt.

OK, verkar ju mindre bra. Men det är ju inte så långt. Brukar ta 35 min normalt och 25 min när det inte är trafik.
Funkar det att blåsa mellan filerna? Såg en XR600 på leden en dag och den körde inte mellan filerna. Styret såg ganska brett ut :/

Äsch, ligger du runt 100 kan du köra iaf en timme på motorväg utan att luftmotståndet börjar bli jobbigt.

körde ToR 8mil på min 640 till jobbet varje dag, inga problem med det.
att köra mellan filerna går alldeles utmärkt....

Last edited:
Jag far omkring på min Highland Outback här i stockholmsområdet, den har ett brett styre men det är lugnt att köra mellan filerna. Han på XR:en hade nog bara inte lust.
Jag tycker det börjar bli bökigt med fartvinden när jag passerar 130km/h, då blir det att lägga sig ner lite granna.

Skaffa en Highland motard vättja, kanske lite väl dyr dock. Annars är väl KTM:s motarder kanon, väldigt vanliga.

look at the boobies --> :tuttar

Det är inga problem att köra offroad på motorväg, förutom att det är tråkigt (specielt dtr 125:a :tungan ) Men 120 är inga problem att köra i med fartvind.

Ps. Hämtar min nya hoj i morron suzuki dr650se -00 :yoparty

Under säsongen så pendlar jag i princip överallt med min KLR och det funkar skitbra, jag brukar köra E4:an från stan och utåt dina trakter rätt ofta eftersom jag har mina andra hojar där ute och det är inga problem så länge man inte ligger och pressar i maxfart.

Inne i stan är en offroad den absoluta kungen, inget och jag säger inget annat fordon är lika bra som en offroadhoj i Stockholmstrafiken :fakta. Du sitter högt och har bra överblick, hojen är tillräckligt smal för att du ska kunna tränga dig fram mellan filerna och med markfrigången så behöver du inte bry dig om refuger m.m. Slänger du sen på ett öppet slipon så hörs du även tydligt så att mottrafikanterna uppmärksammar dig :).

Men det hela hänger ju på vilken offroadhoj man kör med och vilka däck man använder. Jag pendlar mycket hellre med min KLR650 med mjuk sadel och TKC80-däck (som funkar grymt på asfalt) än med min XR650 med sadel som en planka och Metzeler MC4-crossdäck, komforten är inte riktigt jämförbar :).

ja mellan 100-120 går de ju lätt.
själv vart jag positivt överraskad av min dr800.
pendlingshastighet med lugna varv låg på typ 130-140 :banana

Xt:n håller som pendlar hoj! har en Xt660 som rullat 5000mil utan större bekymmer.
Det är absolut ingen fara att åka 3 mil isträck på den kör mellan 20-30mil på en dag är inga bekymmer det heller! kanske inte lika bekväm som gsxf:en men 100gånger så kul! skall man åka bekvämt så åk bil eller guldvinge.
En roligare hoj är Ktm 660 den håller oxå men kostar lite mer i drift och underhåll.

//Mcbudet

Tack så mycket för svaren!
Verkar ju som att det kan funka för mig med en sån här hoj!
Ska titta på en snart, skriver här om jag köper den.

Annars har du ju också ktm 625.
Inte riktig samma klipp som 660 men inte allt för stor skillnad samt du får el-start på köpet vilket kan va skönt!
(Vill du känna dig lite extra manlig finns ju kicken där också.)

Som föregående talare säger: KTM 660 är mycket roligare att åka på och med än en yama 660X.

Har kört min 660 1000 mil nu utan problem. Tilläggas skall väl att nästan allt är stenhård banåkning och lek. Inget tourande...

Som mål kan du ju ha att åka på ett hjul från hemmet till skolan. Lycka till!

//jaG

Pendla går fint, men om du inte vill meka mycket ta en hoj med långa service intervall.

:)

Håller du dig under 120 är det inga som helst problem.
Visst är fartvinden påtagligare än på en kåphoj men som sagt 3mil är inga som helst problem, säger som ngn annan sagt. En timme i sadeln är inget problem.
Väljer du en XT660R/X så har du destutom en väldigt "lågvibrerande" offroad.
Mina tidigare väghojar har uteslutande varit radfyror och jag kan säga att mina problem med domnade händer försvan spårlöst med bytet till min XT660R.
Visst vibrerar den, men långt ifrån vad vassare och mer extrema offroad/motarder gör.
Motorn på XTn är trevlig och mjuk i gången, passar ypperligt som pendlarknarr.
Men det är ingen trist A-B hoj enbart, den ställer bara krav på att hitta mindre vägar för att vara riktigt skoj.
Hur många är så lyckligt lottade att dom har kul vägar till jobb/skolan utan omvägar?
Jag använder min hoj mest för grusåka och det är den helt klart duglig till.
Tänk på hur du ska använda hojen och fundera sedan på om det är värt dom extra kronorna till däckskontot som en motard kostar mot en offroad.
//Tobbe

PutteLiten skrev:
2048141 Pendla går fint, men om du inte vill meka mycket ta en hoj med långa service intervall.

:)
KTM har 500 mil på dom flesta vad jag förstår.
Sedan är det väl lite varierande över märke/modell.
XT:n har 1000 mil :tummenupp
Det var ett av dom vinnande argumenten för min del när jag valde knarr.
//Tobbe

Jag skulle tro att en XT660 passar grymt fint för att pendla så korta sträckor. Den är säkert lättare att manövrera om det är lite trångt än vad din GSX750EF är och den har hyfsat låga driftskostnader.

Om du däremot ska ut på lite längre körning på motorväg så kommer du att vara dödligt less efter en timme i sadeln på en offroadstånka.

tobbeviking skrev:
KTM har 500 mil på dom flesta vad jag förstår.
Sedan är det väl lite varierande över märke/modell.
XT:n har 1000 mil :tummenupp
Det var ett av dom vinnande argumenten för min del när jag valde knarr.
//Tobbe
När intervallerna överskrider 250 mil så är det inte längre vesäntligt. efter 500 mil + på service är ju inget att välja hoj efter, anser jag.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D